klacht stalking

lorem
Topic Starter

klacht stalking

#1 , 31 mar 2010 12:11

kan de politie zomaar je computer in beslag nemen?

wanneer wel en wanneer niet?

Wanneer kunnen we spreken over stalking?

Indien men toegeeft dat men berichtjes heeft gestuurd nr iemand, maar het niet meer zal doen, zal de kous daarmee afzijn of moet er een boete worden betaald of zoiets?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lorem
Topic Starter

#2 , 31 mar 2010 13:33

graag snel een antwoord aub

Vandebos

#3 , 31 mar 2010 14:39

verbeurd verklaring van het materiaal gebruikt om te stalken, boete, voorwaardelijke of effectieve straf, verplichting tot psychologische begeleiding, werkstraf, tijdelijk of permanent contactverbod behoren allemaal tot mogelijkheden waartoe u veroordeelt kunt worden.

Aard van de straf zal afhangen van de ernst van de zaak...

Reclame

lorem
Topic Starter

#4 , 31 mar 2010 15:46

ik denk dat de klacht 'laster' is. Zo erg is het niet wat ik heb gedaan. Indien ik bij mn verklaring mij verontschuldig, zal dat voldoende zijn in de meeste gevallen?

de persoon in kwestie hft nog enkele berichtjes teruggestuurd, om te zeggen dat hij het geil vond, das ook niet echt in de aanklager zijn voordeel?

lorem
Topic Starter

#5 , 31 mar 2010 17:21

wat als je blijft ontkennen ook al weten ze dat de emails vanuit jouw adres afkomstig zijn?

Kunnen ze dan je pc in beslag nemen of niet?

Vandebos

#6 , 31 mar 2010 18:24

Tuurlijk.

Veel eenvoudiger is echter de originele mails bij de provider uit de backup op te vragen samen met jouw logtijden en een log van de trafiek op je lijn.

Hoe meer je een dergelijk onderzoek tegenwerkt hoe meer middelen de ccu natuurlijk kan inzetten. Mocht het tot een proces komen kan en zal je weerspannigheid als een verzwarend feit werken.

lorem
Topic Starter

#7 , 31 mar 2010 19:00

ok en wat met de aanklager die via zijn gsm met zelfde emailadres heeft teruggestuurd dat hij wilde neuken.

Kan ik daar iets tegen doen ?

Veebee

#8 , 31 mar 2010 19:56

hoe is het eigenlijk tot een klacht gekomen? Is die officieel neergelegd of was het een dreigement van de tegenpartij?

Vandebos

#9 , 31 mar 2010 19:58

Hopen dat de pdk voldoende rode oortjes van het mailverkeer krijgt om de zaak te seponeren?

Het lijkt me aangeraden om eens een advocaat in de arm te nemen en zich baserend op zijn oordeel zo veel mogelijk mee te werken met het onderzoek.

lorem
Topic Starter

#10 , 31 mar 2010 20:03

hoe is het eigenlijk tot een klacht gekomen? Is die officieel neergelegd of was het een dreigement van de tegenpartij?
de politie-inspecteurs zijn bij mij gekomen en vragen of ik een verklaring wil afleggen, ik denk tegen een klacht van laster.

Vandebos

#11 , 31 mar 2010 20:09

Indien er een vorm van uitlokking was die u kan bewijzen dient u in uw eigen interesse deze in een verklaring ter verdediging te verschaffen. De politie heeft nog steeds geen glazen bol waaruit ze het waarheidsgehalte van de verklaringen van de tegenpartij kan afleiden.

Nogmaals, raadpleeg een advocaat; de kosten van een consult met degelijk advies en/of ondersteuning bij het afleggen van uw verklaring verzinken in het niets bij een vermelding van zedenfeiten op uw strafblad...

lorem
Topic Starter

#12 , 31 mar 2010 20:17

het is wel morgenochtend dat ik mn verklaring moet afleggen..

lorem
Topic Starter

#13 , 31 mar 2010 20:24

kan ik mijn verklaring zelf al op voorhand uittypen en die dan meedoen nr het bureau?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 mar 2010 20:33

ja dat kan u maar de politie zal dan toch nog een aantal andere vragen stellen.
Gezien u verdachte bent mag u ook liegen --- is niet verboden.
Politie zal dan vragen of ze de computer mogen hebben ( misschien) is nog niet zo zeker als jij al de afgeprinte teksten meebrengt van de antwoorden van tegenpartij.
Want dan is het al op zijn minst wederzijds EN naar gelang wat en hoe en wanneer kan het zelfs NIETS zijn ... het moet een strafbaar feit zijn en dat is iets totaal anders dan wat wederzijdse brabbeltaal .

Wanneer het serieus is - volgens de politie - en ze willen toch uw pc zijn er twee mogelijkheden - u staat het toe huiszoeking en beslag op basis vrijwilligheid ...
u staat het niet toe -- ofwel zal politie dit gewoon registreren ofwel bellen ze naar parket en wachten beslissing magistraat af ( arrestatie verdachte - voorleiding - vorderen onderzoeksrechter voor bevelschrift -- hypotetisch) ofwel is het toch nog (een vorm van heterdaad) en dan zullen ze meegaan voor een huiszoeking - zal dan een officier zijn die het doet en dan kan je niet weigeren.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 mei 2010 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

lorem
Topic Starter

#15 , 31 mar 2010 20:38

toen ze hier waren, hebben ze gevraagd of ze mochten kijken op mn kamer en zien als ik inlogde op mijn computer, maar ik zei dat dat nogal ver ging en zei dat ik die berichtjes wel ging doormailen naar hun adres, dus ik had niet de indruk dat zij vonden dat ze zomaar mijn comp in beslag konden nemen, aangezien ze het vroegen of het mocht.

liegen mag, zeg je, over wat moet ik dan liegen indien ze alle berichtjes kunnen lezen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”