burgerlijk vervolgen

Hera
Topic Starter

burgerlijk vervolgen

#1 , 13 jul 2010 17:39

situatie:

in 2009 is persoon X strafrechtelijk vervolg geweest wegens slagen en verwondingen (ik was het slachtoffer)
X werd veroordeeld tot een voorwaardelijke straf
ik heb me toen niet burgerlijk partij gesteld (oerstom natuurlijk maar dat is mosterd na de maaltijd)

het zit me eigenlijk niet lekker dat hij er zo makkelijk vanaf gekomen is terwijl ik het er een jaar lang erg lastig mee gehad heb (nachtmerries, achtervolgingsangst, etc)

kan ik hem nog burgerlijk dagvaarden voor deze zaak? ik hoef niet perse een schadevergoeding ofzo maar ik wil er een principezaak van maken, ik wil gewoon gerechtigheid naar mijn persoon toe. ik heb alleen geen idee hoe dat precies werkt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 13 jul 2010 19:58

Ja, je kan dat zelfs doen voor de strafrechter.

Art. 4. VTSv: "De burgerlijke rechtsvordering kan tezelfdertijd en voor dezelfde rechters vervolgd worden als de strafvordering. Zij kan ook afzonderlijk vervolgd worden; in dat geval is zij geschorst, zolang niet definitief is beslist over de strafvordering die vóór of gedurende de burgerlijke rechtsvordering is ingesteld.
De rechter bij wie de strafvordering aanhangig is gemaakt, houdt ambtshalve de burgerlijke belangen aan, zelfs bij ontstentenis van burgerlijke-partijstelling, wanneer de zaak wat die belangen betreft niet in staat van wijzen is.
Onverminderd het recht om de zaak, conform de artikelen 1034bis tot 1034sexies van het Gerechtelijk Wetboek, bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken, kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden, nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, kosteloos verkrijgen dat het gerecht dat uitspraak heeft gedaan over de strafvordering, uitspraak doet over de burgerlijke belangen.
Dat verzoekschrift geldt als burgerlijke-partijstelling."

Hera
Topic Starter

#3 , 13 jul 2010 20:10

maar ik heb me indertijd niet burgerlijk partij gesteld...

Reclame

float

#4 , 13 jul 2010 20:13

Dat kan geen kwaad. Je doet dat nu via het verzoekschrift.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”