Terug eisen van eigen goederen

Lucke
Topic Starter

Terug eisen van eigen goederen

#1 , 23 aug 2010 13:43

Hallo,

Ik heb een vraag ivm met het terugeisen van eigen goederen (sportmateriaal).
Mijn ex heeft nog materiaal dat aan mij toebehoort.
Ik heb nog steeds het betalingsbewijs ervan.
Tevens is er een onderdeel bij dat aan mij werd toegewezen via mijn sponsor. Dit is ook vastgelegd in een contract waarin staat dat dit onderdeel enkel en alleen in mijn bezit mag zijn gedurende de eerste 5 jaar. (deze zijn nog lang niet om)
Ook heb ik de bevestiging van mijn sponsor voor het betroffen onderdeel en van de persoon die het volledige materiaal onderhoud dat deze goederen mijn eigendom zijn.

Nu heb ik dit teruggeeist via mijn advocaat omdat mijn ex weigert die dingen terug te geven.
Dit zelfs na een bezoek van de wijkagent.
Via haar advocaat beweert zij nu dat dit een geschonken goed is en dat zij niet wenst dit terug te geven.

Heeft zij dit recht?
En kan ik dit eventueel als gestolen goed aangeven bij de politie nu zij weigert dit terug te geven?

Dank bij voorbaat voor een antwoord.

Groeten,

Luc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2010 12:29

Wat doet de kwartieragent in dit verhaal - klein beetje buiten zijn bevoegdheid of is er een strafdossier??

Lucke
Topic Starter

#3 , 25 aug 2010 10:28

Wat doet de kwartieragent in dit verhaal - klein beetje buiten zijn bevoegdheid of is er een strafdossier??
Eigenlijk eenvoudig hoor.
Ik wou zelf er niet dadelijk een advocatenzaak van maken en heb eerst meermaals gevraagd om de goederen terug te geven.
Dit is helaas telkens negatief beantwoord.
Ik heb dan aan mijn advocaat gevraagd of het misschien mogelijk was om de wijkagent langs te sturen.
Dit om wat meer druk uit te oefenen zonder dat er een zaak van gemaakt wordt.
Aan de wijkagent heeft ze vertelt dat ze me de goederen ging terug geven. Dit doet ze echter niet.
Nu heb ik het dan toch via de advocaat terug geeist, met documenten zoals betalingsbewijs, sponsorcontract, en het bewijs van betalingen van de persoon die het materiaal onderhoud die tevens bevestigd dat het mijn eigendom is.

Zij blijft helaas weigeren dit terug te geven en zegt nu dit als schenking gekregen te hebben.
Dit is echter niet waar, ze heeft dit enkel en alleen in bruikleen gehad.

Mijn vraag echter was of ik dit als gestolen goed kan aangeven vermits zij blijft weigeren deze goederen (niet goedkoop overigens) terug te geven?

Groeten,

Lucke

Reclame

Franciscus

#4 , 25 aug 2010 14:30

Advocaat is geen opdrachtgever aan politie - dit is misbruik maken van een overheidsfunktie.
Zolang er niets strafbaar gebeurd is is het niet de taak van de politie om tussen te komen noch om 'druk uit te oefenen'
Een kwartierinspecteur die daar op ingaat stelt zich bloot aan tuchtsancties en misbruikt zijn funktie.
Trouwens wat gaat hij doen als uw ex nu klacht indient tegen de politieagent wegens bedreigingen - dan zit de zaak ineens bij de tuchtmagistraat en comité P.

Ik hoop dat de politieinspecteur van dit feit op zijn minst een tussenkomst heeft geregistreerd als zijnde tussenkomst bij problemen huwelijkgsgeschil.

Lucke
Topic Starter

#5 , 25 aug 2010 14:49

De wijkagent is op mijn vraag naar mijn ex gegaan en heeft ook duidelijk gemaakt dat hij geen inspraak heeft omtrent deze zaak.
Mijn ex en ikzelf zijn nooit getrouwd geweest, noch samenwonend.
Ook is er op dit ogenblik geen rechtzaak gaande, enkel een briefwisseling tussen haar advocaat en mijn advocaat.

Mijn vraag is:
- vermits alles op mijn naam staat, betalingsbewijs en sponsorcontract voorgelegd kan worden,
- zij weigert de goederen terug te geven,

--> kan ik dit aangeven als zijnde diefstal?

Groeten,

Lucke

Franciscus

#6 , 25 aug 2010 15:12

Zeg dan ook aan de kwartieragent dat hij zijn tussenkomst registreert als tussenkomst familiale problemen dan kan hij later geen probleem krijgen. wanneer uw ex klacht indient en er is niets geregistreerd inzake deze tussenkomst krijgen we scenario zoals beschreven

Uw vraag is dat diefstal ... vermoedelijk niet. Diefstal is iets WEGNEMEN met het oogmerk op ... en dat zal misschien moeilijk te bewijzen zijn.
Misbruik van vetrouwen is iets krijgen om voor iets te gebruiken en niet teruggeven - (wanneer gevraagd).
Gelet op feit dat je advocaat hebt bespreek met hem de te volgen strategie - het ene is strafrecht - zonder heterdaad en om het daar met beslag te nemen best een huiszoekingsvevel van een OR ( burgerlijke partijstelling) en het andere is een louter burgerlijke procedure.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”