Is schuldenbemiddeling gelijk aan insolventie?

Mister Woody
Topic Starter

Is schuldenbemiddeling gelijk aan insolventie?

#1 , 17 sep 2010 11:03

Een persoon werd veroordeeld tot de betaling van een burgerlijke partijstelling tbv. 10000 euro.

De veroordeelde heeft schuldbemiddeling gevraagd en gekregen bij het OCMW.

Wordt hij dan automatisch insolvent verklaard?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Contacteer: Website

#2 , 01 okt 2010 07:36

Ik ben niet 100% zeker maar denk het niet.

Schuldbemiddeling is een manier van betalen (eigenlijk een liquiditeitsprobleem) terwijl insolventie wijst op de onmogelijkheid om al je schulden te betalen.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2010 14:45

Schuldbemiddeling bestaat juridisch maar als dit door de rechtbank wordt toegelaten, dus niet door het OCMW.
"Insolvent verklaren" bestaat niet in het Belgisch recht.

Reclame

Mister Woody
Topic Starter

#4 , 04 okt 2010 14:28

Ik zal proberen om duidelijker te zijn. Een clausule in mijn familiale verzekering voorziet dat de advocaatskosten door de verzekering gedragen worden indien schade door derden wordt aangetoond. In de zaak is dit effectief gebeurd.
Bovendien voorziet de verzekeringsmaatschappij dat zij de burgerlijke partijstelling t.b.v. 10000 euro wil betalen maar de dader moet insolvent zijn. Daarom mijn vraag. De diverse kredietmaatschappijen waar de dader leningen heeft afgesloten en waarvoor er weinig of geen afbetalingen gebeurden, krijgen blijkbaar voorrang bij de schuldbemiddelingsregeling. Deze zaak sleept nu reeds 4 jaar aan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2010 15:12

U bedoelt dat de verzekeringsmaatschappij de schade waartoe de dader veroordeeld is betaalt, als de dader insolvent is. Hiermee wordt enkel bedoeld dat u er niet in slaagt om het vonnis uit te voeren omdat de dader niet kan betalen. Dit moet u dan bewijzen, meestal doordat een gerechtsdeurwaarder laat weten dat hij niets kan recupereren.

Ik denk niet dat er sprake is van schuldbemiddeling, in de juridische zin, in uw geval.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”