Huiselijk geweld

Morgane
Topic Starter

Huiselijk geweld

#1 , 20 sep 2010 10:46

Nu bijna drie jaar gelden ben ik ernstig geslagen door mijn ex-man. Ik heb diverse 'blijvende' letsels opgelopen (Ben ondertussen al 2x geopereerd aan de letsels). Ik ben onmiddellijk naar het ziekenhuis geweest om de nodige vaststellingen te laten doen door een arts van de spoedafdeling. Doordat ik een enorme angst had voor mijn man (ex-man) heb ik pas 6 maanden na de slagen durven aangifte doen bij de politie (Gezins- en slachtofferhulp). Zij waren heel vriendelijk en namen deze zaak ook heel ernsitg. Alles werd keurig in een PV opgenomen. Later zouden ze hem (mijn ex-man) verhoren en zou alles doorgestuurd worden naar het parket. (De politie heeft alle document (verslagen van operaties, verslagen van artsen, zelfs een brief van mijn ex-man waarin hij bekent dat hij mij deze verwondingen heeft toegebracht) opgenomen in het PV)
Nu na drie blijkt dat de zaak gewoon geseponeerd wordt door het Parket.
Hoe kan het dat zo'n ernstig feiten (tenminste ik vind dat toch ernstige feiten) zomaar geseponeerd worden????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2010 19:27

nu bijna drie jaar geleden ... ik vermoed dat dat de reden is maar ga in elk geval langs Slazo en vraag daar uitleg deze nemen wel contact op met de behandelende magistraat voro meer info.
Desnoods leggenn ze uit hoe u zelf eens kan gaan praten met de magistraat

Morgane
Topic Starter

#3 , 21 sep 2010 08:12

OK bedankt voor de uitleg! Ik zal eens contact opnemen met Slazo

Reclame

j.demoor

#4 , 22 sep 2010 10:14

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

U kan zich dus nog steeds benadeelde persoon verklaren met het oog op : ‘Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan’. Bij mijn weten is voor sommige procureurs ‘er is geen misdrijf’,zonder meer,ook zulke redengeving.

"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Let dan op voor overdreven kostenvoorschotten,teneinde burgerlijke partijstelling te belemmeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2010 16:17

Tegenwoordig heeft men als 'kosteloze' tussenstap de slachtofferregistratie bij parket.
Zo kan men opsporingsdaden vragen aan pdK.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”