opschorting zaak weerspannigheid

dre
Topic Starter

opschorting zaak weerspannigheid

#1 , 20 sep 2010 19:29

ik heb onlangs bericht gekregen vd politie inspecteur dat een zaak is opgeschort waarin ik werd aangeklaagd wegens weerspannigheid. Dit was geheel onterecht trouwens, want ik was het slachtoffer, maar aangezien ik geen getuigen noch bewijzen had, heb ik een brief nr de procureur geschreven met heel mijn verhaal om te vragen om de zaak te laten seponeren.

Ik ben voor deze mededeling dat de zaak werd opgeschort, dus verhoord geweest geheel onverwachts bij mij thuis. Ik heb dat blad vh verhoor dan maar ondertekend zonder de brief echt te lezen omdat de agent zei : 'dit is gewoon om te laten weten dat je kennis hebt genomen van het feit dat je weet dat de zaak werd opgeschort'
Er stond wel bij: dat ik dit als een waarschuwing dien te beschouwen' ...

aangezien ik in feite het slachtoffer was, zou die 'waarschuwing' erbij gezet zijn van die agent of zou dat vh parket zijn uitgegaan of is dat iets standaards dat ze er altijd bijzetten?

Het 2de wat ik wilde vragen is, wanneer deze klacht, ondanks opgeschort uit mijn computerbestand(strafblad?) gaat? Moet ik daarvoor de privacy commissie contacteren, zoja hoe moet ik dat aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 sep 2010 10:09

“Art.3.De opschorting kan, met instemming van de verdachte, door de vonnisgerechten...worden gelast ten voordele van de beklaagde die nog niet is veroordeeld tot een criminele straf of een hoofdgevangenisstraf van meer dan zes maanden, indien het feit niet van die aard schijnt te zijn dat het gestraft moet worden met een hoofdstraf van meer dan vijf jaar correctionele gevangenisstraf of een zwaardere straf en de tenlastelegging bewezen is verklaard. De opschorting kan eveneens worden gelast door de onderzoeksgerechten wanneer zij van oordeel zijn dat de openbaarheid van de debatten de declassering van de verdachte zou kunnen veroorzaken of zijn reclassering in gevaar zou kunnen brengen...De beslissingen die de opschorting gelasten, stellen de duur ervan vast, welke niet minder dan een jaar en niet meer dan vijf jaar mag bedragen met ingang van de datum van de beslissing, alsmede, in voorkomend geval, de opgelegde probatievoorwaarden...Die beslissingen maken een einde aan de vervolgingen, indien zij niet worden herroepen.”(Probatiewet 29 juni 1964).

‘Die beslissingen maken een einde aan de vervolgingen‘ houdt in dat u niet vervolgd en derhalve ook niet gestraft bent,zodat er ook geen strafvermelding komt op uw strafblad.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2010 18:46

Wat bent u nu
een slachtoffer dat in kennis wordt gesteld dat de verdachte nu dader opschorting van straf heeft gekregen of
de dader die kennis krijgt van de opschorting .... stond daar ergens bij dat u voorwaarden moest vervullen vn niet meer op café gaan of zo....
op waren het wederzijdse slagen vb waar u en dader en slachtoffer bent

Reclame

dre
Topic Starter

#4 , 24 sep 2010 12:15

"‘Die beslissingen maken een einde aan de vervolgingen‘ houdt in dat u niet vervolgd en derhalve ook niet gestraft bent,zodat er ook geen strafvermelding komt op uw strafblad."

dus als een agent in mijn computerbestand zou kijken, zou daar niets opstaan ivm die hele affaire? Of zou er wel instaan dat ik aangehouden ben geweest, maar dat de zaak is opgeschort?

dre
Topic Starter

#5 , 24 sep 2010 12:26

Wat bent u nu
een slachtoffer dat in kennis wordt gesteld dat de verdachte nu dader opschorting van straf heeft gekregen of
de dader die kennis krijgt van de opschorting .... stond daar ergens bij dat u voorwaarden moest vervullen vn niet meer op café gaan of zo....
op waren het wederzijdse slagen vb waar u en dader en slachtoffer bent
in werkelijkheid ben ik in mekaar geslagen geweest door corrupte agenten, maar ze hebben mij aangehouden wegens 'weerspannigheid' (ik heb uit reflex wel 1 keer geslagen, maar ik ben in feite enkel slachtoffer. Dit was allemaal vooropgezet spel. officieel gezien ben ik aangehouden als dader wegens weerspannigheid ). Ik heb daarop een brief naar de procureur geschreven om te vragen om de zaak te laten seponeren en zodoende heb ik nu bericht gekregen dat de zaak is opgeschort (wie dader of slachtoffer is staat daar niet op). Er stond wel bij van de politie die mij heeft verhoord 'dat ik dit als een waarschuwing dien te beschouwen' maar ben niet zeker of het gerecht mij dit meedeelt of die agent die mij daarvoor heeft 'verhoord' (eigenlijk gewoon meegedeeld dat de zaak is opgeschort)

er waren geen andere voorwaarden te vervullen..

Franciscus

#6 , 25 sep 2010 18:54

U bent aangeklaagd en de zaak wordt geschorst wil zeggen dat de RECHTBANK NA onderzoek heeft vastgesteld dat u 'schuldig' bent maar u de GUNST van opschorting verleend.
Parket is dus niet ingegaan op uw vraag ...en zaak is doorverwezen en de rechtbank heeft dan een beslissing genomen.

En wat heeft corruptie te maken met een geweld misdrijf?? Wat is er volgens u dan gebeurd?
Wat zegt uw advocaat ...

Het feit van opschorting ... gedurende x jaar opletten dus is een serieuze 'waarschuwing': opleten uw leven beteren niet meer dat of dat doen, want als u nogmaals iets strafrechtelijk voorhebt binnen periode van Y jaar ...kan dit er wel eens bijkomen . is standaard gegeven.

Voor zover ik weet staan opschortingen van straf wel vermeld bij politie (inlichingenbulletin) --- hoe gaan ze anders tegen de procureur bij een volgens feit kunnen zeggen dat u opschorting van straf hebt gekregen ????

dre
Topic Starter

#7 , 25 sep 2010 21:37

"Voor zover ik weet staan opschortingen van straf wel vermeld bij politie (inlichingenbulletin) --- hoe gaan ze anders tegen de procureur bij een volgens feit kunnen zeggen dat u opschorting van straf hebt gekregen ????"

ik wil dus weten voor hoeveel jaar dat van die opschorting vermeld staat bij de politie. 1 agent die ik ken zei dat dit na X aantal jaar 'normaal' gezien uit je bestand gaat, maar voor de zekerheid zei hij dat ik dat beter nog eens expliciet aanvraag bij de privacy commissie, maar hoe moet dit dan precies??

Franciscus

#8 , 28 sep 2010 18:58

ja DAT hangt dan weer af van de feiten zoals ze omschreven staan in de gerechtelijke beslissing.
Gezien wat u gezegd hebt schat ik tussen de 6 maanden tot 5 of tussen de 5 à 10 jaar .... beter kan ik niet gezien de info die u geeft redelijk vaag is.

Op de periodes van veroordeling hangt dan weer uw voorwaarden af en dat heeft j. demoor al uitgelegd

En wat bedoeld u met corrupte politie ... blijkbaar geloofd noch het parket noch het onderzoeksgerecht uw verhaal... of heb je dat nooit verteld??

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”