Shoplifting

Foutfoutfout
Topic Starter

Shoplifting

#1 , 19 jan 2011 23:46

Ik ben gepakt tijdens mijn derde keer shoplifting, waarvan 2 in de dezelfde winkel. Zo heeft de automatische gezichtsherkenning (doh) mij de das om gedaan. Zo heb ik ook ineens 2 diefstallen op mijn naam. De eerste ong 80€ 1 artikel, nu 6 artikels ~ 120€ + iets van morele schade (??). De helft terplekke betaald, de agenten hebben mij naar mijn kot gevoerd, voor de rest van het geld, waarop ze ineens huiszoeking begonnen en mij een papiertje voorlegden om vrijwillige huiszoeking te ondertekenen.

Dan terug naar de winkel tekort betaald, en dan naar het bureau, pv+verklaring+vingerafdrukken+foto's.
Een aantal vraagjes:

Wat is het worst case scenario? De agent zou mij zogezegd op papier goed hebben laten klinken (blanco strafblad, laatstejaar uniefstudent, heeft spijt).
Hoe waarschijnlijk is dat scenario?
Telt die twee keer ook als 2x diefstal ook al is er maar 1 pv?
Ik zei dus derde keer totaal, andere winkel heeft mij zeker ook op camera, sturen zij die beelden op naar politie als ze klacht indienen (weet niet of eerste winkel dit deed)?
Komt die brief van het parket op mijn thuisadres aan? (ik heb dus gezegd dat ik eigenlijk op mijn kot woon, maar ze vroegen verschillende keren thuisadres).

Bvd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2011 11:03

veroordeling - strafblad - dagvaarding op thuisadres DAT is uw woonplaats.
straffen gevangenisstraf en boete
Eenvoudige diefstal (art. 461 Strafwetboek):
"Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik."

Loondiefstal (art. 464 Strafwetboek):
"De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft."

Huisdiefstal (art. 467 Strafwetboek):
"Diefstal wordt gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar:
- Indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels;
- Indien hij gepleegd wordt door een openbaar ambtenaar door middel van zijn ambtsbediening;
- Indien de schuldigen of een van hen de titel of de kentekens van een openbaar ambtenaar aannemen of een vals bevel van het openbaar gezag inroepen."

Uit voorgaande artikels kun je dus vaststellen dat het gaat om een gewone diefstal.
AFDELING III Correctionele gevangenisstraf
ART. 25
[ De duur van de correctionele gevangenisstraf is, behoudens de in de wet bepaalde gevallen, ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar. Hij is ten hoogste tien jaar voor een met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar, respectievelijk een langere termijn of met levenslange opsluiting strafbare misdaad die gecorrectionaliseerd is. ]

(W. 23.1.2003 - art. 9 - B.S. 13.3.2003)

(W. 10.7.1996 - art. 12 - B.S. 1.8.1996)

(W. 26.11.1986 - enig art. - B.S. 30.12.1986)

De duur van een dag gevangenisstraf is vierentwintig uren.

De duur van een maand gevangenisstraf is dertig dagen
Ontzetting van bepaalde politieke en burgerlijke rechten;

Voor bepaalde beroepen ga je gezien strafblad niet meer in aanmerking komen.
U zal eerst na enige tijd ... als alles 'verjaard' is eerherstel moeten vragen.

U staat nu ook geregistreerd voor 5 jaar in de algemene nationale gegevensbank van de geïntegreerde politie
Bij een volgend feit is het herhaling en mogelijk verdubbeling van straf.

Oude Belg

#3 , 21 jan 2011 09:27

De eerste ong 80€ 1 artikel, nu 6 artikels ~ 120€ + iets van morele schade (??). De helft terplekke betaald, de agenten hebben mij naar mijn kot gevoerd, voor de rest van het geld, waarop ze ineens huiszoeking begonnen en mij een papiertje voorlegden om vrijwillige huiszoeking te ondertekenen.

Bvd
Dit kan toch niet? Agenten stellen een strafbaar feit vast, veroordelen u tot een boete, innen deze meteen, combineren het op eigen houtje met een huiszoeking.... Waren het politieagenten of bewakingsagenten?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Foutfoutfout
Topic Starter

#4 , 21 jan 2011 11:21

De eerste ong 80€ 1 artikel, nu 6 artikels ~ 120€ + iets van morele schade (??). De helft terplekke betaald, de agenten hebben mij naar mijn kot gevoerd, voor de rest van het geld, waarop ze ineens huiszoeking begonnen en mij een papiertje voorlegden om vrijwillige huiszoeking te ondertekenen.

Bvd
Dit kan toch niet? Agenten stellen een strafbaar feit vast, veroordelen u tot een boete, innen deze meteen, combineren het op eigen houtje met een huiszoeking.... Waren het politieagenten of bewakingsagenten?
Politie. Hoe lang duurt het normaal eer het parket zo'n zaak behandeld heeft?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2011 21:07

Neen de politie vraagt de schade te betalen.
Volgende stap is huiszoeking... Dit moet inderdaad een huiszoeking met toestemming zijn gezien van het feit zelf de elementen al aanwezig en gekend zijn.
Huiszoeking zonder toestemming is onwettig, gezien geen grond. Bij weigering echter zal/kan parket onderzoeksrechter vorderen - en een bevelschrift laten uitschrijven.
(advocaten gaan het niet graag horen maar dit zijn procedures die aan de staat handenvol geld kosten qua tij en inzet mankracht --- ook daar zou eens moeten over nagedacht worden. In een stad zoals BX en A'pen is dat 10-tallen feiten per dag)
Los van dat de rechten van de verdediging zijn heilig laat me duidelijk zijn.
Want als de schade betaald is en of restitutie van het voorwerp 'vervalt' de dringendheid. En voor de dader is er dan een kans op een minnelijke schikking.
Trouwens een OGP heeft bij heterdaad geen bevelschrift nodig om huiszoeking te doen evenmin een toelating. Dit gezien zijn bevoegdheid. Hij kan trouwens deze opdracht om uit te voeren dan geven aan inspecteurs.
Naar verwerking zou me een verschil moeten/kunnen maken van occasionele daders - gewoontemisdadigers.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”