Probleempje "inbraak"

prijs
Topic Starter

Probleempje "inbraak"

#1 , 05 mei 2011 20:41

Nu mijn vriend en ik zijn uitgegaan met nog een paar vrienden. Nu mijn vriend had een wat gedronken en wou gaan slapen.
Echter wou hij niet gaan slapen in een park midden in de stad.
Daarom wandelde hij naar een kot waar hij al meerdere keren was blijven slapen. Maar aangezien zijn gsm plat was
kon hij die vriend niet meer bereiken. Hij had 10 minuten aangebeld maar niemand opende de deur. Daarna viel hij in slaap
aan de deur van het kot. Een half uur later werd hij wakker. En dacht dat het te gevaarlijk was daar te blijven liggen.
Daarom klom hij over het dak en wou hij in de tuin van het kot verder slapen. Maar op die moment zag hij dat hij langs achter wel naar binnen kon
in het kot.

Hij ging naar binnen kleedde hem uit pakte een deken en een kussen en heeft de nacht daar geslapen.
S'ochtends vertrok hij, hij sloeg de deur achter zich dicht en vertrok.

Nu bleek de deur niet goed toe te zijn.

Zijn vriend heeft een klacht ingediend voor inbraak.

Wat kan dit als gevolg hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2011 10:07

Je vergeet een héél erg belangrijk detail te melden: is de klacht "per vergissing" ingediend of niet? Ik bedoel daar mee: heeft zijn vriend de klacht ingediend omdat zijn deur openstond en hij niet wist dat de persoon in kwestie er geslapen had, of heeft zijn vriend die klacht bewust ingediend omdat hij niet wou dat de persoon in kwestie er zomaar bleef slapen?

In het laatste geval vrees ik dat de persoon in kwestie niet veel kan doen. Hij heeft immers ingebroken. Als het om een vergissing gaat: laat die vriend dan melden bij de politie dat het om een misverstand ging, en de zaak wordt geklasseerd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#3 , 06 mei 2011 11:23

Is er iets gestolen ????
anders is het huisvredebreuk gelet op binnendringen bij nacht maar dan nog ontbreekt de intentie ( geestelijk bestanddeel van het misdrijf)

Reclame

Gebruiker21

#4 , 06 mei 2011 13:33

Dan ontbreekt de intentie? Wat bedoel je daarmee? Dat de persoon "per ongeluk" over het dak geklommen is en in het huis gedrongen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#5 , 12 mei 2011 19:04

Wetens en willens, met het oog op KWAADWILLIG een 'strafbaar' feit te plegen.
Eeuh heel lang geleden maar dan ook héél lang bij 'voordeur' op slot ook de sleutel vergeten via buren en achterbouwen 'binnen' geraakt.
Was dat strafbaar ??? ... bij schade zeker wel verantwoordelijk maar niet strafbaar

Gebruiker21

#6 , 13 mei 2011 09:07

Wetens en willens, met het oog op KWAADWILLIG een 'strafbaar' feit te plegen.
Eeuh heel lang geleden maar dan ook héél lang bij 'voordeur' op slot ook de sleutel vergeten via buren en achterbouwen 'binnen' geraakt.
Was dat strafbaar ??? ... bij schade zeker wel verantwoordelijk maar niet strafbaar
Heu??? Jij dringt de achterbouw van de buren binnen zoder dat zij dit weten? Dit is zeker en vast strafbaar.

Je spreekt over "ontbreken van de intentie". Sorry, maar je "intentie" was weldegelijk bij je buren binnenraken. Het "doel" (wat niet hetzelfde is als "intentie") was wel om uiteindelijk bij jezelf terug binnen te raken en hier zal een rechter mogelijk wel rekening mee houden. Maar je had in eerste instantie wel de intentie om bij je buren binnen te dringen.

Maar aangezien de TS hier niet meer reageert en het hem blijkbaar toch niet zo erg veel kan schelen, heeft de discussie niet veel zin meer, denk ik.

Franciscus

#7 , 14 mei 2011 15:10

Ik denk het ook niet
PS betrokkene was dronken :) ... volgens eigen verklaring en wilde er gewoon slapen.
slapen is niet strafbaar :wink:

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”