Korte situatieschets : Grootvader overleden 1983 , grootmoeder 1/03/2004. De aangifte van de nalatenschap bedroeg amper 31 euro en een bouwgrond die pas openbaar verkocht werd december 2008 voor een bedrag van 90.000 euro. In juli 2009 word er een staat van vereffening opgesteld en dient iedere erfgenaam op het kantoor van de notaris een eed af te leggen dat deze verklaring volledig is en dat er geen zaken verduisterd werden of schenkingen achter gehouden werden. (Dit is ook de reden waarom ik het in dit forum plaats).
In de staat van vereffening liet ik volgende opmerkingen noteren : Verder onderzoek naar de verschillende bankrekeningen en historiek van alle rekeningen waarvan mijn grootmoeder titularis was. Notaris (duidelijk partijdig) deed alle moeite om dit op lange baan te schuiven . Pas in november 2010 kreeg ik historiek van bank A (Erfgenaam X had volmacht) die haalde in de periode maart en april 2001 hoge bedragen af voor ongeveer 12.500 euro. Erfgenaam X weigert hiervoor verantwoording af te leggen. Februari 2011 krijg ik dan inzage in de rekening van bank B en ook daar haalt erfgenaam X in maart 2001 een bedrag van 21063 euro af. Vandaag ontvang ik dan eindelijk van de notaris de historiek van bank C en inderdaad erfgenaam X heeft deze rekening laten afsluiten op 9 maart 2001 en op diezelfde dag verdween er ook weer een bedrag van bijna 12.500 euro spoorloos. Dus op korte tijd in 2001 haalt erfgenaam X 46063 euro van inmiddels gekende rekeningen van grootmoeder.
Toppunt is dat notaris bij de gegevens van vandaag meteen een nieuwe staat van vereffening bijvoegt en deze bedragen gewoon bijvoegt in het activa om ze nadien gelijkmatig terug te verdelen onder alle erfgenamen waaronder ook X.
Mijn vraag is dit rechtsgeldig ? Erfgenaam X heeft inmiddels al bijna 10 jaar intresten kunnen opstrijken van deze som en heeft in 2009 ook onder eed verklaard dat ze niks verduisterd of ontvreemd had. Ik neem dus aan dat ze dus meineed pleegde en hierdoor ook geen aanspraak meer kan maken op een deel van deze ontvreemde gelden van mijn grootmoeder.
Graag uw mening.