Vader met een vraag

19900991
Topic Starter

Vader met een vraag

#1 , 11 jun 2011 12:43

Hey

ik zal het kort uitleggen,

Mijn zoon 17 jaar was met enkele vrienden in een kamer
nu heeft een vriend(18 jaar) met een balletjes geweer op CO2 op een persoon geschoten en die had een putje in haar
arm, de dag erna kon je er amper niets van zien
Hij heeft nog gezegt dat die vriend niet mocht schieten.Mijn zoon heeft daarvoor wel 3 keer op een boek geschoten in de kamer zelf
Het is het geweer van die vriend die op de vrouw heeft geschoten.
Is hij nu medeplichtig? zoja wat zijn de straffen daarop
Mijn zoon heeft nog nooit in contact met de politie of gerecht gekomen?
Graag zou ik wat info hebben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 11 jun 2011 12:56

Medeplichtig aan slagen en verwondingen en bendevorming
Mogelijk verboden wapendracht

Strafrechterlijk wetboek:
Art. 398. Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen.
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig frank tot tweehonderd frank.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

19900991
Topic Starter

#3 , 11 jun 2011 15:56

bendevorming

het gebeurde tijdens de zijn pauze tijdens de studie op internaat

Reclame

Drone

#4 , 11 jun 2011 17:12

niet hard van stapel lopen he Fore :wink:

Airsoft wapens zijn nog altijd niet geklasseerd als "wapens" en zijn onder normale omstandigheden niet dodelijk ( kan wel pijn doen, ik spreek uit ervaring :p )

Het enige dat ge er niet mee moogt doen is in het openbaar deze wapens dragen, tenzij opgeborgen in een speciale "wapenkoffer" of "wapenzak"

Het enige dat in het nadeel van 19900991 zijn zoon speelt is, dat airsoft wapens alleen gebruikt mag worden door +18 jarigen

Het schieten op personen is op zich niet "verboden", daar airsoft er immers voor bedoeld is

Fore

#5 , 11 jun 2011 17:31

Zodra men met 2 is, spreekt men van bendevorming (tenminste dat dacht ik, maar kan nergens een definitie vinden)
Het schieten op personen is op zich niet "verboden", daar airsoft er immers voor bedoeld is
Maar dan heb je wel wederzijdse toestemming

Drone

#6 , 12 jun 2011 10:32

ik kan ook niet onmiddelijk een defenitie van bendevorming terug vinden en met hoeveel ge minimum moet zijn, maar op volgende link vond ik wel het volgende terug:

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... emaal-niet" onclick="window.open(this.href);return false;

‘Bendevorming’ is door de wetgever uitdrukkelijk bedoeld voor criminele en clandestiene organisaties.

ik betwijfel of een minderjarige student die, de ( eventuele ) gevolgen van 1 schot met een airsoft wapen naar een vriendin onderschat, daar onder valt :wink:

Fore

#7 , 12 jun 2011 10:53

21. Comm. onwerkzame VH, 25 september 2007, AR 297F
De verzoeker werd verdacht, samen met drie andere beschuldigden, van een poging tot overval, van een moordpoging op agenten, van gewapend verzet, alsook van bendevorming en deelneming aan een criminele organisatie.
bron: http://www.elfri.be/rechtspraak/persoon ... -hechtenis" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is toch nog een verschil tussen bendevorming en in een criminele organisatie zijn

j.demoor

#8 , 13 jun 2011 09:37

“Art.67.Als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft : Zij die onderrichtingen hebben gegeven om de misdaad of het wanbedrijf te plegen;Zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen; Zij die, buiten het geval van artikel 66, § 3, met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die de misdaad of het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.”(8 juni 1867 Strafwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jun 2011 14:26

Ik denk niet da de zoon van de TS aan één van de voorwaarden voldoet die j.demoor aanhaalt. In tegendeel, hij heeft de "dader" expliciet gezegd NIET op een persoon te schieten. Hij heeft ook het wapen niet geleverd of de "dader" bijgestaan.

Misschien kan de zoon vandalisme op het boek verweten worden (als dat boek al kapot is door er met zo'n C0² geval op te schieten, ik ken er niets van), maar veel meer niet, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#10 , 16 jun 2011 19:11

Niet verlenen van hulp in nood?
Is hij al gehoord door de politie.
Heeft de politie het wapen in beslag genomen?

Gebruiker21

#11 , 17 jun 2011 09:23

Niet verlenen van hulp in nood?
Hij heeft de andere persoon gezegd niet op de persoon in kwestie te schieten. Wat had hij verder moeten doen? Zijn hand voor de loop houden? Wie zegt dat hij de medestudente achteraf niet geholpen heeft?
Is hij al gehoord door de politie.
Heeft de politie het wapen in beslag genomen?
Volgens mij wordt er van een mug een olifant gemaakt. Toen ik jong was, gooiden we tijdens twee lessen door ook met bordvegers naar elkaar, en soms kwam die ook wel eens op een plaats terecht waar het niet zo'n deugd deed bij de "ontvangende" leerling, maar om daar dan de politie bij te halen...

Ik lees hier dat zo'n CO2 ding geen verboden wapen is, dan staat het op dezelfde hoogte als een vliegende bordveger, zou ik zo denken, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone

#12 , 17 jun 2011 12:08

airsoft wapens kan door iedereen die +18 is zonder probleem worden gekocht :)

als men de veiligheidsregels in acht neemt ( niet op de ogen mikken of schieten bv ) zijn airsoft wapens niet dodelijk en kunnen ze hoogstens een "blauwe plekje" veroorzaken

beetje hetzelfde als wanneer men word geraakt tijdens het paintballen, alleen is de blauw plek bij paintball 20 keer zo groot :p

Franciscus

#13 , 18 jun 2011 20:06

Is toch niet zo ongevaarlijk dat men er zomaar mee in het rond kan/mag knallen.
In onze buurt ging voig jaar zo'n 'schiethal' opengaan.... maar dat is nooit gebeurd wegens geen vergunning enz...
Het heeft trouwens ook iets te maken met de kracht van de balletjes en het uitzicht van het wapen .... op een vuurwapen gelijkend en daarmee vb op de openbare weg lopen is niet zo handig ende wijs... ook niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Maar nog geen antwoord op mijn vorige vragen .... dan kan ik niet veel meer info geven

69_Shorty_69

#14 , 30 jun 2011 00:02

Alee vermits dus eerder een kolfje naar mijn hand is (actief airsofter), het is gekopieerd artikel door mij gemaakt op een airsoft forum:

Belgie: Airsoft Replica Wapens vallen onder de wettelijke regeling van Vrij verkrijgbare wapens. D.w.z. dat je deze kan kopen bij:
- Een erkende wapenwinkel met een "Vergunning voor Wapenhandelaar", deze desbetreffende vergunning omschrijft ook wat deze handelaar mag verkopen en is tevens geregistreerd als W*penhandelaar in de Kruispuntdatabank voor Ondernemingen.
Jij als persoon kan dus vrij een Airsoft Replica W*pen kopen zonder vergunning mits de volle 18 jaar te hebben bereikt en op vertoon van identiteitskaart.

- Een erkend wapenhandelaar dient ook zijn Erkennings-/Vergunningsnummer, BTW nummer, Handelsregisternummer uit te hangen op een zichtbare plaats (veelal te vinden op de voordeur en in de verkoopsruimte). Indien twijfel kan je steeds vragen om het origineel van de uitgereikte vergunning. Hier dient ook de zegel van de gouverneur van de provincie te staan waar de zaak ingeschreven is.
Enkel handelaars die voldoen aan deze vereisten mogen dus Airsoft Replica Wapens verkopen. Alle handelaars die deze verkoopsactiviteiten verrichten terwijl zij geen vergunning kunnen voorleggen zijn in overtreding met de wetten en bepaling betreffende de wapenwet verschenen in het Staatsblad op 9 juni 2006.

- Overdraging tussen particulieren is zo geregeld dat men als particulier vrij mag verkopen aan een andere particulier mits beiden de volle leeftijd heeft bereikt van 18 jaar en op vertoon van identiteitskaart.

- De verkoop moet tevens gebeuren op een vast adres waar de handelaar of particulier ingeschreven is, dus verkoop op openbare plaatsen, buitenverblijfen, etc. is verboden.

- Onlineverkoop is tevens verboden daar er dient verkocht te worden op vertoon van legitimatie bij overhandiging replica's, de wetgeving voorziet momenteel nog geen bepalingen bij vertoon op afstand via chip.

Het spreekt voor zich dat wanneer handelaars zich niet aan deze regels houden, onze geliefde sport schaden en in een negatief daglicht stellen mochten dergelijke feiten aan het licht komen. De enige mogelijkheid om deze cowboys te stoppen is niet meer bij hen kopen.

Het vervoeren van Replica Airsoft Wapens is tevens wettelijk gebonden aan het vervoer van een echt (vuur)wapen in Belgie, deze regeling is niet van toepassing voor Nederland daar Replica Airsoft Wapens ten alle tijde verboden zijn op Nederlands grondgebied:

Replica Airsoft Wapens dienen vervoerd te worden:
- Niet gedragen op persoon het gehele vervoertraject (mits verbehoud van drachtvergunning dat in de praktijk nooit gegeven zal worden)
- Niet zichtbaar naar de buitenwereld toe.
- Buiten handbereik, wat dus in de meeste gevallen betekent in de koffer van je auto en tevens in een afsluitbare koffer of zak.
- Replica, magazijnen en bb's in aparte zak of apart afsluitbaar compartiment.

Mondingskracht in België, nvt NL:
Vanaf een mondingskracht van 7.5 joule, gemeten op 2 meter afstand van de loop, vervalt de status van vrij verkrijgbaar wapen en wordt deze ingedeeld bij vuurw*pens waarbij men dus onder de wetten en bepalingen komt te vallen voor het bezit van een vuurwapen.
OPGELET: BIJ SKIRMS GEBRUIKT MEN MONDINGSNELHEID IPV KRACHT EN IS DE SNELHEID MEESTAL BEPAALT OP 350 FPS + 10 FPS WAT DUS NEERKOMT OP ONGEVEER 1.3 JOULE.

Versturen post en koerier
Replica Airsoft Wapens mogen niet via post verstuurd worden. Niet onder particulieren en handelaars, alsook niet tussen particulier en handelaar. Momenteel verstaat men onder post de bedeling en vervoer van BPost (vroeger De Post) daar dit het enige gemandateerde postbedrijf is in België. Voor koeriers ligt die regeling anders en zijn aldus geen postbedrijf. Dus in theorie mag men versturen via deze kanalen mits je een kopie hebt van de identiteitskaart die op jou verkoopslocatie is vertoond wat het dus vrijwel onmogelijk maakt om te versturen via koerier voor verkoop.
Opgelet koeriers kunnen wel het pakket weigeren of terug naar zender bezorgen.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

69_Shorty_69

#15 , 30 jun 2011 00:09

Strafbare feiten gepleegd met een airsoft wapen zal tevens ook bestraft worden als een feit gepleegd met een echt wapen...

Nu hierin wel een kleine nuance dat men hier niet gedreigd heeft of er een gewelddaad heeft plaatsgevonden, het zal ook van de rechter afhangen welke interpretatie hij hieraan wilt geven.

Qua medeplichtigheid bij slagen en verwondingen kan je in het slechtste geval verwachten, afhankelijk wat zijn vrienden en andere getuigen zeggen. Als ze allemaal bevestigen dat hij niet geschoten heeft en dat hij het wapen niet heeft geleverd denk ik dat hij er zal vanaf komen met een verwittiging.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”