slagen en verwondingen - slachtoffer geintoxiceerd

Katrien22
Topic Starter

slagen en verwondingen - slachtoffer geintoxiceerd

#1 , 06 dec 2011 17:36

Hallo iedereen,

Ik ben een studente 2de bachelor rechten. Voor mijn praktische oefeningen moet ik een vonnis schrijven. Na vele raadplegingen van jura ed ben ik nog steeds niet veel wijzer. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen/in een goede richting sturen.

in rechte:
x vervolgd y voor opzettelijke slagen en verwondingen met arbeidsongeschiktheid tot gevolg
y vordert de vrijspraak - wettige zelfverdediging of uitlokking

in feite:
X, werkloos, heeft Y al meerdere malen bedreigd op de avond van de feiten is hij ladderzat (meerdere getuigen, geen bloedtest) komt thuis aan X (woont schuin tov hem) staat in zijn voortuin het draait uit op geduw en getrek en X wordt door zijn vriendin mee naar binnen genomen.
X beweert geslagen (niet bewezen) te zijn Y beweert zich verdedigt te hebben en zegt dat X uit zattigheid meerdere malen gevallen (bewezen) en dus ook verwond is.

Later blijkt dat X in de periode dat hij arbeidsongeschikt was aan verscheidene motorcross wedstrijden heeft meegedaan bovendien heeft enkel zijn huisarts hem arbeidsongeschikt verklaard en niet het ziekenhuis.
--> ik zou dus sowieso op een herkwalificatie overgaan (art 398 Sw ipv art 399 Sw)

Y is verhuisd en vermijdt contact.

Wanneer je heel het dossier leest is het vrij duidelijk dat Y niet echt in fout is en dat X eerder bestraft zou moeten worden (openbaar dronkenschap (zijn jeugdige zoon moet hem helpen), verscheidene malen Y bedreigd, leugens ivm zijn arbeidsongeschiktheid, ..), je krijgt het gevoel dat hij eerder de onruststoker is.