Jeugdrechtbank ; artikel examen

studentrechten
Topic Starter

Jeugdrechtbank ; artikel examen

#1 , 10 dec 2011 21:41

Hallo iedereen,

Ik ben een student rechten eerste bach en moet voor het examen 'oplossen van juridische problemen' een journalistiek artikel schrijven over een rechtszaak die ik bijgewoond heb.
Ik koos voor de jeugdrechtbank omdat de combinatie van het burgerrechtelijk en strafrechtelijk luik me wel interessant leek. In de rechtbank werd me verteld dat het niet ging om een volledige zaak, het ging om herzieningen van bestaande zaken.

Kan iemand me juist vertellen wat dit betekent, een herziening? Is dit een herziening van een eerder genomen beslissing of is een herziening eerder een mogelijkheid voor de partijen om gehoord te worden en hun standpunt kenbaar te maken?

Alvast bedankt!

Een eerstejaartje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 11 dec 2011 08:51

Normaal is dat het eerste. Het zou wel helpen om het raam even te schetsen van wat er is gebeurd.

Oude Belg

#3 , 11 dec 2011 10:24

Ik ben een absolute leek op juridisch gebied, maar het lijkt zelfs mij duidelijk dat een herziening een rechtsmiddel is waarbij het hof verzocht wordt verzocht een gerechtelijke beslissing te herzien op basis van feiten van na de veroordeling of de beslissing, of die tijdens het proces niet konden achterhaald worden. Misschien moet ik maar eens rechten gaan studeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

float

#4 , 11 dec 2011 10:58

Waarover studentrechten spreekt is geen herziening in de zin van bij het Hof van Cassatie.

Oude Belg

#5 , 11 dec 2011 11:21

Waarover studentrechten spreekt is geen herziening in de zin van bij het Hof van Cassatie.
Daarom citeerde ik ook niet letterlijk wat het betekent bij Cassatie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”