facebook beledigingen

Nick Bonroy
Topic Starter

facebook beledigingen

#1 , 27 jun 2012 04:13

hoi allemaal,

ik heb onlangs met een vriendin een relatie aan gegaan,
maar daar is niet veel uitgekomen,
alleen heel veel ruzie,
nu zelfs zit zij op Facebook,
allerlei onwaarheden te "posten" op haar profielpagina,
het gaat hierbij om uitscheldingen van homo zijn en dat ik drugs gebruik,
ik kan u verzekeren dat dat niet waar is,
maar is hiermee een misdrijf gepleegd zoals,
laster, smaad, of eerroof?
en ik heb zelf gezien dat mijn naam daar wel letterlijk bijstond en ik heb daar bewijzen van genomen,
alles staat nu op laptop als bewijs,
graag een antwoordt gehad vanwege ik weinig weet van belgische wetgeving,
bij voorbaat dank...

MVG,
Nick B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2012 10:35

smaad: dat kan alleen als u een openbare functie bekleed.
laster en eerroof, lasterlijke aantijgingen enz kunnen, indien het feiten betreft die de goede naam van betrokkene schaden en waarvan het bewijs niet mag of niet kan geleverd worden, aangegeven worden.
Er moet wel een vorm van publieke verspreiding zijn.
Het betreft een KLACHT misdrijf

lees deze link http://www.juridischforum.be/forum/view ... lit=laster" onclick="window.open(this.href);return false;

Nick Bonroy
Topic Starter

#3 , 27 jun 2012 13:05

dus als ik het goed begrijp kan ik hier dus niets mee doen want ik dacht nou toch echt dat het wel iets serieus was want dat alles staat openbaar op het profiel van haar,
dus als ik het goed begrijp kan ik hier dus ook gaan klacht voor indienen ofzo??

Reclame

Franciscus

#4 , 27 jun 2012 13:36

Waar staat dat u er niets kan tegen doen?

Nick Bonroy
Topic Starter

#5 , 27 jun 2012 13:38

nee dat veronderstel ik maar die topic die u heeft doorgestuurd snap ik niet honderd % kan u mischien het in het kort of anders uitleggen ??
jha sorry ik zei al begrijp heel weinig van belgische wetgeveing

Franciscus

#6 , 27 jun 2012 13:59

Hier de tekst die ik in andere topic als antwoord heb gegeven maar met wat meer uitleg (tussen haakjes)
Is het wel laster en of eerroof?
Laster: immaterieel element kwaadwillig de eer van een persoon aantasten of deze blootstelen aan publieke verachting.(publiek wil zeggen dat derden andere dus toegang hebben tot de site en dat kunnen lezen)

Terwijl de wet het wettelijke bewijs ervan te leveren veronderstelt. vB u zegt dat iemand een dief is maar levert geen bewijs. ( Men kan niet bewijzen gezien er geen veroordeling of feiten zijn dat men een dief is)

• Eerroof: kwaadwillig zonder het te kunnen bewijzen iets dat de eer van die persoon aantasten of hem blootstellen aan publieke verachting.

De eenvoudigste manier: u gaat naar de politie leg uit wat er (volgens u) aan de hand is.
Geef de documenten ( copie ervan) en de eventuele getuigen op en leg een verklaring af.
Niet vergeten te vermelden dat u vervolging wenst ...
U krijgt een attest van aangifte en laat u als slachtoffer registreren bij de griffie parket. Dat geeft u de mogelijkheid om verdere opsporingsdaden te vragen aan het parket ...market moet hier echter niet op in gaan

U kan een brief schrijven naar de procureur des Konings die deze dan zal laten behandelen door de politie.

U kan u ook rechtstreeks burgerlijke partij stellen bij een onderzoeksrechter mits betalen van een borgsom. De onderzoeksdaden worden wel altijd uitgevoerd.
Let wel indien experten moeten tussenkomen zal u eerst de kosten moeten betalen ...

U kan (algemeen - in een aantal gevallen) ook rechtstreeks dagvaarden

Methode één lijkt me de meest eenvoudige.

U zal moeten bewijzen dat u geschaad bent.
Er is een strafrechtelijke kant aan de zaak ..... indien daarvan het bewijs geleverd wordt dus het feit idd strafbaar is dan kan je als slachtoffer (de burgerlijke partij) schadevergoeding vragen. De strafrechter kan zelf een uitspraak doen over de schade of doorverwijzen naar de burgerlijke rechtbank nadat de dader(s) dus strafrechtelijk veroordeeld zijn.

Indien parket voldoende gronden ziet zal het de zaak naar de rechtbank brengen dat is rechtbank van eerste aanleg - correctionele rechtbank.
Indien niet kan u zelf nog via onderzoeksrechter of rechtstreekse dagvaarding.

Dit zijn alvast de grote lijnen.

U hebt de afdrukken van facebook dat ze u voor vanalles uitmaakt.
Kan men deze teksten nog aantreffen op facebook en kan u daaraan? Dan kan de politie deze ook rechtstreeks lezen en ook afdrukken.
Politie stelt indien het aan de wetgeving beantwoord PV op ...
Betreft art 443 en volgende van strafwet.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1867060801" onclick="window.open(this.href);return false;

Nick Bonroy
Topic Starter

#7 , 27 jun 2012 14:05

ok dankjewel nu snap ik het veel beter dankjewel fransiscus!!

Kingfisher

#8 , 28 jun 2012 13:59

Denk niet dat het een prioriteit van de politie is om zich bezig te houden met twee onvolwassenen die elkaar voor rotte vis zitten uitschelden op een netwerk site.

Als je per sé het gerecht er mee wil lastig vallen, neem een advokaat ter hand en ga een burgerlijke zaak aan.

Franciscus

#9 , 28 jun 2012 16:37

ALS het een strafbaar feit is MOET de politie daar een PV van opstellen.
Ongeacht of de opsteller de aangever een onvolwassen persoon vindt.
Het parket moet eveneens de strafwaarde bekijken maar deze kunnen wel de maatschappelijke relevantie ervan mee in rekening brengen...

wonderingwhy

#10 , 28 jun 2012 17:10

Als de politie kan ingezet worden voor de veiligheid te garanderen bij voetbalmatchen, dan kan het dit ook wel doen lijkt me...

Dit gezegd en gewegen... Wanneer gaat een dergerlijke klacht weerhouden worden? Ik kan me voorstellen dat er wel meer mensen voor die redenen op het net worden uitgemaakt. Zelfs op chatboxen gebeurd het..

Wanneer kan je dat hard maken? En maakt het een verschil of het op bijvoorbeeld Facebook, een persoonlijke blog en/of een chatbox gebeurd?

Franciscus

#11 , 28 jun 2012 17:22

Publieke ruchtbaarheid.
Moet een strafbaar feit zijn en of de goede naam in gedrang brengen.
Persoon (slachtoffer) moet zeker herkenbaar zijn.
Dus een persoon achter een nicknaam .... zal moeilijk aangifte kunnen doen

Kingfisher

#12 , 29 jun 2012 10:53

"Vrederechter verbiedt scheidende echtgenoten elkaar te beledigen op Facebook"
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120628_189" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is imho een voorbeel van hoe het wel kan: via een privaatrechterlijke procedure, voor (in dit geval) de vrederechter.

Franciscus

#13 , 29 jun 2012 12:36

Enkele vlugge bedenkingen?
Vraag is of de vrederechter deze beslissing kan kaderen in zijn bevoegdheid ( art 223 BW)
Vraag is ook waarom de strafrechter niet gevat is?
Laster en eerroof zijn nog steeds strafbare feiten (443 Sw e.v.)

Een dringende maatregel om erger te voorkomen?
Quid wat bij niet gehuwden .....?

Nick Bonroy
Topic Starter

#14 , 30 jun 2012 03:22

nu,
ik heb met de politie en alles gebeld en ze zeggen ook van dat ze er zich niet mee gaan bezig houden,
maar het probleem is ze blijft bezig en dit keer niet op fb want ik moest van de politie vriendelijk vragen om er mee te stoppen (aan haar)
en ik had haar aan de telefoon maar ik kreeg lik op stuk ik kon geen woord zeggen of de hoorn lag al in en ik was weer volledig uitgescholden,
en nu was het weer bezeg op skype (ik weet niet of jullie dat kennen soortgelijke variant van msn),
ze zeiden tege mij (haar zus) voeg haar nog eens toe ze wil iets zeggen en geloof me het was niks vriendelijk,
en kingfisher jij zegt voor rotte vis he maar ik vind dat ik drugs gebruik nog al hèèl wat overdreven voor gewoon rotte vis,
en ik geloof dat ze het hierbij ook niet gaat laten blijven (denk ik)
en geloof me ik heb deels van wat ze heeft geschreven opgeslagen op laptop dus mijn bewijzen hard maken is niet moeilijk,
en ze zei tege mij van "ik heb toch alles verwijderd wat zit je nu moeilijk te doen"
nu ik ben gewoon op het punt van zoiets kan niet want nu is het dit wat is het later dan ??

Nick Bonroy
Topic Starter

#15 , 30 jun 2012 06:13

en dan nog een klein bijvoegsel voor fransiscus je zegt als de persoon die wordt "aangevallen" onder een nickname staat nu...
dat is geen probleem ik ben er heel zeker van dat er mijn naam staat nick bonroy en haar naam als "poster" euh jha...
naam ga ik hier niet typen want dat is niet nodig me dunkt.
als je wilt kan ik je wel prive bericht sturen met alles der op en der aan...
dan zou ik graag je oordeel eens horen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”