slagen en verwondingen

bjorno
Topic Starter

slagen en verwondingen

#1 , 01 aug 2012 15:21

beste mensen zu graag een woordje uitleg hebben over deze feiten

feit 1 op 22/04/2011

Ik heb met iemand een aanvaring gehad in de nachtclub noxx

Er was een geduw en getrek tussen mij en de andere partij...

Ik heb hem 1 slag in het aangezicht gegeven waardoor zijn neus bloede...
dat vond hij niet kunnen en heeft de portiers van de club verwittigd.

Die hebben een gesprek met mij gehad en de andere partij
de andere partij heeeft toen een klacht in gediend die geseponneerd werd omdat de procureur vond door beide pv's te lezen we even veel schuld hadden aan dit 'misverstand' of voorval.

De wijkagent is bij mij langs geweest voor me te melden dat er geen gevolg is voor beide partijen en heb dit ook ondertekend.

feit 2 op 08/02/2012

Dit gaat over een voorval op het werk.

Ik ben straddler chauffeur op kaai 730 in de haven van antwerpen.
Mijn functie bestaat uit containers die gelost en geladen worden door de kranen weg te zetten of bij te brengen.

Het laatste jaar zijn er vooral problemen met de smokkel van cocaine en het uitladen van de containers door georganiseerde bendes...

Op 08/02/20012 was ik aan het werk en een collega van mij merkte vier verdachte personen met sportzakken op tussen de containers .
Dit werd dan over het kanaal verwittigd en iedereen spoede zich naar de locatie voor de personen te kunnen vatten of klem te rijden en vervolgens de waakdienst en politie te verwittigen.
Het was natuurijk niet gemakkelijk want die lieten zich niet zomaar pakken.
Na ongeveer een kwartier slaagde we erin ze in te sluiten...
We bleven in de machines zitten (ongeveer 13 m hoogte) en wachten tot de baas snel arriveerde.

Ik zag mijn baas marco ( ongeveer 60 jaar) uitstappen uit zijn auto en probeerde een uitleg te krijgen maar de mannen lieten zich niet pakken.
Ik zag dat marco kansloos was tegen de vier mannen dus ik besloot naar beneden te gaan.
Beneden aangekomen begon ik en marco de mannen te verplichten op de grond de gaan liggen en handen zichtbaar te maken.
2 Van de 4 personen luisterde direct en gingen tegen de containers staan met hun handen omhoog
De andere twee probeerde te ontkomen en begonnen agressief gedrag te vertonen.
Hij kwam op mij en marco afgestapt en reikte met zijn hand naar de binnenzak van zijn jas dus gaf ik hem een slag voor onze veiligheid te garanderen heb hem derna vastgepakt en zijn beide op de grond gevallen.
Op die moment stonden er al andere collega's beneden, zijn vriend zag dit gebeuren en ging direct bij de andere twee tegen de container staan.

De politie en waakdienst arriveerde en namen de mannen mee, die ene waarmee het incident is gebeurd werd meegenomen voor verder onderzoek.
Ik ben ook meegegaan met de ambulance van 142 ( ziekenhuis van de haven) voor verzorging aan hand en knie.
De volgende dag ben ik een verklaring gaan afleggen bij de scheepvaartspolitie die mij wisten te melden dat de persoon in kwestie in orde was en dat de zaak verder wordt afgehandeld met vreemdelingenzaken.

Ik heb een operatie moeten ondergaan aan men knie en ben daardoor 2 maanden werkonbekwaam geweest.
Voor de politie en de verzekering van men werk was dit geen geval waar ik schuld bij heb omdat ik gehandeld heb in functie van de firma msc en uit veiligheid voor mij en men baas, het waren tenslotten personen die zicht op prive terrein bevonden en uiteindelijk illegaal in ons land wilden verblijven dat bleek uit verder onderzoek.

dit is het volledige verhaal over de twee fieten die gebeurd zijn
zijn ook op te vragen in de pv die is afgenomen

Ik hoop hiermee een beetje duidelijkheid te scheppen en een kijk op mijn kant van het verhaal;

wat heeft de procureur nu beslist: dat de persoon van feit 1 alle kosten door mij kan laten betalen en dat ik een cursus moet volgen voor agressie

wat vindje jullie hiervan is dit terrecht of sterk overdreven!

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2012 15:57

Als jij iemand een bloedneus slaat, moet je inderdaad iets laten doen aan je zelfbeheersing. Een verbale discussie moet een verbale discussie blijven. Als je jezelf niet kan bedwingen en dus fysiek geweld gebruikt, heb je een probleem.

Ik zie echter niet in wat feit 2 met feit 1 te maken heeft. Waarom vermeld je dit tweede feit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#3 , 01 aug 2012 16:22

Misschien omdat feit 1 eerst afgehandeld leek, maar nadien terug aangepast werd gezien de latere gebeurtenis onder feit 2.

Reclame

bjorno
Topic Starter

#4 , 01 aug 2012 19:24

ja dat klopt 1ste zaak is niet voorgekomen is geseponeert, mocht alleen in de komende 2 jaar niks meer voorhebben...

maar vind niet dat je feit twee kan vergelijken met het 1ste dermee dak ik het veel te overdreven vind

Mariette

#5 , 02 aug 2012 00:28

men kan toch niet een geval van zelfverdediging gaan vergelijken met een geval van mogelijke (geseponeerde) agressie? Beroep aantekenen?

Lightning

#6 , 02 aug 2012 07:18

Ik vrees dat het zelf opzoeken van de confrontatie niet onder wettelijke zelfverdediging valt:
We bleven in de machines zitten (ongeveer 13 m hoogte) en wachten tot de baas snel arriveerde.
...
Ik zag dat marco kansloos was tegen de vier mannen dus ik besloot naar beneden te gaan.
...

Gebruiker21

#7 , 02 aug 2012 12:02

Akkoord met Lightning. De topic starter is nooit bedreigd geweest, maar is het gevaar wel gaan opzoeken (zelf agentje gaan spelen, samen met zijn baas / collega's). Ik vrees dat een rechter weinig begrip gaat opbrengen voor mensen die het recht in eigen hand nemen en daarbij nog eens geweld gebruiken ook.

Juiste reactie was geweest om EERST de politie te verwittigen. Niet om ze eerst te proberen vatten / klem rijden om pas DAARNA de politie te verwittigen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bjorno
Topic Starter

#8 , 03 aug 2012 00:18

@ tom vdj: politie en waakdienst waren verwittigd maar zoals altijd kan je daar een half uur op wachten ...

Gebruiker21

#9 , 03 aug 2012 09:24

@ tom vdj: politie en waakdienst waren verwittigd maar zoals altijd kan je daar een half uur op wachten ...
Dan had je een half uur moeten wachten. Dit is geen excuus om zelf de confrontatie aan te gaan en jezelf in gevaar te brengen. Tenzij je zelf de nodige vergunningen hebt als veiligheidsagent, had je niets moeten doen (buiten misschien alles goed observeren zodat je persoonsbeschrijvingen / eventueel nummerplaten en dergelijk zou kunnen doorgeven aan de politie).

Dus om op uw oorspronkelijke vraag te antwoorden: ja, volgens mij is dit terecht. Nadenken voor te handelen is steeds een goede zaak. Dit geldt ook voor uw baas Marco.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”