Cyberpesten en stalking via forum

Saar20
Topic Starter

Cyberpesten en stalking via forum

#1 , 16 aug 2012 12:26

Hallo,

Ik vroeg mij af of jullie mij wat meer informatie kunnen geven over de internetmisdrijven "cyberpesten" en "stalking"?

Een vriend van mij kreeg vandaag op een forum een privébericht van de beheerder. Naar eigen zeggen heeft de beheerder een email ontvangen van de gerechtelijke politie, met een gerechtelijke vordering. Er zou ook een aangetekende zending zijn. De naam van mijn vriend zou in de lijst vermeld staan samen met nog andere leden van het forum, wegens cyberpesten en stalking. Naar eigen zeggen van de beheerder zou dat forum al langer gevolgd worden door Ecops en worden er dus verschillende namen van leden vermeld, waarvan de politie het IP adres wenst.

Ik ben zelf ook lid op dat forum, ik volg alle posts en ik weet 100% zeker dat hij niets miszegt of misplaatst heeft. Wanneer kan er eigenlijk gesproken worden over cyberpesten en stalking?

Groetjes en alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 16 aug 2012 13:08

Hoe zeker ben je dat hij niet meer dan 1 account heeft op dat forum?

Saar20
Topic Starter

#3 , 16 aug 2012 13:11

100%. :wink:

Reclame

Saar20
Topic Starter

#4 , 16 aug 2012 13:12

De beheerder heeft het privébericht trouwens ook naar zijn account gestuurd gewoon hé. De beheerder heeft nog geen gegevens doorgegeven en zijn accountnaam stond dus tussen de lijst van leden.

Veebee

#5 , 16 aug 2012 13:12

En kan je ook aan zijn prive berichten? :)
Misschien knelt daar het schoentje?

Saar20
Topic Starter

#6 , 16 aug 2012 13:16

Hoezo, kan ik aan zijn privéberichten? Ik begrijp je niet helemaal vrees ik. :oops:
Ik heb geen toegang tot zijn account, ik heb zijn wachtwoord niet, dus nee ik kan niet aan zijn berichten. :)

Veebee

#7 , 16 aug 2012 13:18

Je zegt dat je zijn berichten hebt gelezen en besluit daaruit dat de klacht onterecht is, maar je kan op zo een fora ook privé berichten sturen onderling.
Waarschijnlijk ligt het probleem daar, hij kan iemand privé hebben gestalkt of gepest met als gevolg die klacht ...

Saar20
Topic Starter

#8 , 16 aug 2012 13:24

Je zegt dat je zijn berichten hebt gelezen en besluit daaruit dat de klacht onterecht is, maar je kan op zo een fora ook privé berichten sturen onderling.
Waarschijnlijk ligt het probleem daar, hij kan iemand privé hebben gestalkt of gepest met als gevolg die klacht ...
Aha, zo bedoel je.

Neen, ik weet alleen dat een persoon zich onterecht aangesproken voelde met iets wat hij op het forum gepost had. Er werd een grapje gemaakt over een onderwerp en blijkbaar lag dat onderwerp bij die persoon gevoelig (waar hij niets van wist).
Hij heeft dan een privébericht gekregen van die persoon daarover en heeft uitgelegd dat het helemaal niets met hem te maken had, etc.
(Als het die persoon is waarvan het allemaal voortkomt, natuurlijk).

Die privéberichten had ik wel gelezen, omdat ik zelf ook berichten kreeg van die bepaalde persoon. Samen met nog andere leden. Dus ook daarin heeft hij niets verkeerd gezegd en heeft hij alleen geantwoord op de berichten van de persoon.

Voor de rest zal hij nog wel privéberichten verstuurd hebben naar mensen, zoals iedereen doet, maar niets schokkend want dan wist ik dat wel.

Het gaat ook niet alleen om hem, zoals ik zei, er was een hele lijst van leden.

Veebee

#9 , 16 aug 2012 15:22

Ik zou het raar vinden als het om zulks een feit zou gaan en daarvoor ecops wordt ingeschakeld. Heb je je vriend al gevraagd wat reden kan zijn?
Kan de administrator anders het rechtstreeks verzoek ook doorspelen aan je vriend of speelt die admin een spelletje om enkele leden te verbannen?

En vanwaar die zekerheid dat hij niets schokkend zou doen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2012 16:34

Gerechtelijke politie?
Gerechtelijke vordering en dat per mail?

Saar20
Topic Starter

#11 , 16 aug 2012 16:43

Ik zou het raar vinden als het om zulks een feit zou gaan en daarvoor ecops wordt ingeschakeld. Heb je je vriend al gevraagd wat reden kan zijn?
Kan de administrator anders het rechtstreeks verzoek ook doorspelen aan je vriend of speelt die admin een spelletje om enkele leden te verbannen?

En vanwaar die zekerheid dat hij niets schokkend zou doen?
Ik vind het ook heel raar. Ook de uitleg van de beheerder is vreemd. Eerst bijna dreigementen (in de aard van: met jullie spelletjes, nu trek ik me er tussenuit en zal het gespeeld worden door mensen van een hoger niveau, etc). Daarna weer wat inhouden "het gaat niet specifiek om jou maar om een hele lijst leden".
Goh ja, ik heb gevraagd wat de reden kan zijn en we kunnen niets bedenken behalve die bepaalde persoon die toen privéberichten heeft gestuurd.

De beheerder wil de email niet doorsturen omdat daar volgens hem zou instaan dat hij die niet mag doorgeven aan derden.

Dat de beheerder een spelletje speelt om te kunnen bannen, dat zou goed kunnen. (Maar zeg dat dan gewoon hé). Een hoop mensen, waaronder wij, hebben aangegeven dat we het niet eens zijn met zijn beleid. We hebben dat wel altijd op een fatsoenlijke manier gedaan, dus ook daar kan niemand hem iets verwijten. Maar de beheerder was daar niet zo blij mee.

Vanwaar de zekerheid, omdat ik hem toch wel goed ken en hij dat anders wel zou zeggen tegen mij. Hij was zelf ook oprecht geschrokken toen hij de berichten kreeg. Ik durf er gerust mijn hand voor in het vuur steken, echt wel. ;)
Gerechtelijke politie?
Gerechtelijke vordering en dat per mail?
Yep en er zou nog een aangetekende zending komen.
Ik vind het zelf ook héél vreemd allemaal en daarom dat ik hier eens kom horen. Volgens mij klopt er iets niet.
Ofwel liegt de beheerder ofwel is het gewoon een belachelijke zaak die onontvankelijk verklaard zal worden of heel snel geseponeerd zal worden.

Daarmee wilde ik eigenlijk weten hoe dat in zijn werk ging, de procedures rond "cyberpesten" etc. Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee. :)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”