strafbare handelingen en valse facturen ?

jufo
Topic Starter

strafbare handelingen en valse facturen ?

#1 , 25 aug 2012 12:58

Hallo allemaal,

Even een denkbeeldige situatie

Een technieker herstelt playstations enz...
Op vraag van een klant worden deze omgebouwd (andere software) voor copies te laten afspelen.
Zijn klant krijgt een netjes een factuur, maar van een “herstelling”, kortom een omschrijving die
in feite anders is dan de werkelijk uitgevoerde "werken". (de klant is bovendien akkoord met deze omschrijving)

Vragen :
1. Doen BEIDE heren strafbare handelingen, er vanuit gaan dat “ombouwen” verboden is ?
Of is er slechts 1 strafbaar ? [klant = dader / handelaar = mededader? (helpt bij de uitvoer van het "misdrijf"] ?

---- Op basis van welke strafwet zou(den) deze perso(o)n(en) vervolgbaar kunnen zijn ?

2. Een andere omschrijving op een factuur schrijven ipv de werkelijkheid van bv GOEDEREN
bv verkoop van een verboden uitheemse diersoort terwijl er bv "hond" of "dier" op de rekening staat

---- op basis van wat kan dit strafbaar zijn ? : valse stukken ? valsheid in geschrifte ? valse facturen ?

3. Een andere omschrijving op een factuur schrijven ipv de werkelijkheid van bv DIENSTEN
bv iets “herstellen” terwijl de technieker strafbare-verboden handelingen uitvoert

---- op basis van wat kan dit strafbaar zijn ? : valse stukken ? valsheid in geschrifte ? valse facturen ?

Alvast dank voor jullie tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2012 13:37

Dader en mededader respectievelijk
met valsheid in authentieke en openbare geschriften, in handels- of bankgeschriften
en voor
Het vervalsen van het 'spel' instrument inbreuken op de auteurs en software wetgeving.

Het weglaten of het 'anders' omschrijven kan een strafbaarheid door omissie (essentieel onderdeel) betreffen.
Art. 196 strafwetboek
Met [opsluiting van vijf jaar tot tien jaar] worden gestraft de andere personen (dus niet de openbare ambtenaren) die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen,
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Daarbij niet vergeten de aktie die oa BAF zou kunnen ondernemen.
Uiteraard worden alle vervalste stukken en valse stukken en alles wat ertoe voor gebruikt of kan gediend hebben met beslag bezwaard en neergelegd ter griffie in afwachting van verbeurdverklaring.

jufo
Topic Starter

#3 , 25 aug 2012 17:09

Dank je voor uw kundig antwoord !

Laatste vraag :

Is er een juridisch onderscheid tussen Goederen en Diensten bij de omschrijving op de factuur, of wordt men in beide
gevallen even zwaar gestraft ?

Wordt een creatieve goederen-omschrijving hoger of lager gestraft dan een creatieve diensten-omschrijving , of zijn
alle gevallen van "creatieve" omschrijvingen strafbaar ??

Dank

Reclame

Franciscus

#4 , 25 aug 2012 21:43

Strafrechtelijk volgens mijn bescheiden mening wel.

Nog vergeten: .... ook de fiscus kan voor foute facturen nog eens langs de 'boete'kassa passeren.

Gebruiker21

#5 , 27 aug 2012 16:03

Bijkomend vraagje: doe je met je spelconsole niet wat je zelf wil, eens je deze gekocht hebt? Als ik deze nu zelf zou opengooien en er aan pruts, zodanig dat ik er kopies mee kan afspelen, ben ik daar dan strafbaar voor?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Creatief

#6 , 27 aug 2012 17:03

Dader en mededader respectievelijk
met valsheid in authentieke en openbare geschriften, in handels- of bankgeschriften
en voor
Het vervalsen van het 'spel' instrument inbreuken op de auteurs en software wetgeving.

Het weglaten of het 'anders' omschrijven kan een strafbaarheid door omissie (essentieel onderdeel) betreffen.
Art. 196 strafwetboek
Met [opsluiting van vijf jaar tot tien jaar] worden gestraft de andere personen (dus niet de openbare ambtenaren) die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen,
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Daarbij niet vergeten de aktie die oa BAF zou kunnen ondernemen.
Uiteraard worden alle vervalste stukken en valse stukken en alles wat ertoe voor gebruikt of kan gediend hebben met beslag bezwaard en neergelegd ter griffie in afwachting van verbeurdverklaring.
Stel, indien die handelaar zichzelf gaat aangeven, wordt hij dan nog strafrechtelijk vervolgd of enkel burgerlijk?

Franciscus

#7 , 27 aug 2012 18:55

Voor strafbare feiten is de strafrechter bevoegd: deze kan EN straffen en ook schadevergoeding toekennen aan de burgerlijke partijen.
Dit gezien de wet toelaat dat de strafrechtbanken ook over de burgerlijke vordering gaat.

Een burgerlijke rechtbank kan enkel over de burgerlijke belangen oordelen.

Zichzelf gaan aangeven houdt in dat men de piste politie, openbaar ministerie en strafgerecht kiest.

Het andere wil zeggen dat men tot een akkoord komt met de burgerlijke partijen... die dan om het sneller te laten lopen aangifte kunnen doen bij de politie.

Strafprocedure kan in een aantal gevallen aangewezen zijn gezien dan een aantal opsporing- en onderzoeksdaden door de politie in opdracht van OM en onderzoeksrechter gedaan worden.
voorbeeld: opvragen van alle bankuittreksels, in beslag nemen van een boekhouding, onderzoek door technische wetenschappelijke politie (labo) of andere gerechtsdeskundigen van de in beslag genomen stukken, telefoontaps van de verdachten enz enz .

Xastheron

#8 , 28 aug 2012 08:16

Bijkomend vraagje: doe je met je spelconsole niet wat je zelf wil, eens je deze gekocht hebt? Als ik deze nu zelf zou opengooien en er aan pruts, zodanig dat ik er kopies mee kan afspelen, ben ik daar dan strafbaar voor?
Eens "opengeprutst" verlies je alle recht op aanspraak op garantie en kan men alle herstellingen nadien wijgeren uit te voeren (bij officiële hersteller).

Verder bega je een strafbaar feit door in het bezit te zijn van illegale copies van software (intellectual property right infringement), tenzij je de officiële versie zelf in het bezit hebt en kan aantonen dat je de cd/dvd gecopieerd hebt teneinde diefstal/slijtage te voorkomen (bvb wanneer je een kopie van een limited edition cd in je wagen houdt om naar te luisteren, en de originele mooi opgeborgen hebt in jouw cd-rekje in de slaapkamer). Maar hier heb ik geen referentie voor, dit is iets dat me door een "kenner" terloops eens verteld is...

Gebruiker21

#9 , 28 aug 2012 08:36

Eens "opengeprutst" verlies je alle recht op aanspraak op garantie en kan men alle herstellingen nadien wijgeren uit te voeren (bij officiële hersteller).
Daar kan ik inkomen
Verder bega je een strafbaar feit door in het bezit te zijn van illegale copies van software (intellectual property right infringement), tenzij je de officiële versie zelf in het bezit hebt en kan aantonen dat je de cd/dvd gecopieerd hebt teneinde diefstal/slijtage te voorkomen (bvb wanneer je een kopie van een limited edition cd in je wagen houdt om naar te luisteren, en de originele mooi opgeborgen hebt in jouw cd-rekje in de slaapkamer). Maar hier heb ik geen referentie voor, dit is iets dat me door een "kenner" terloops eens verteld is...
Het is niet omdat je spelconsole kopies kan afspelen, dat je ook zelf illegale kopies in je bezit hebt. Mijn Bluray speler kan bijvoorbeeld USB opslagapparaten lezen en DivX films afspelen. Maar het is niet omdat dat toestel dat kan, dat ik ook films download, op USB stick zet en zo afspeel.

Dus als ik het nu doortrek: eens je een spelconsole koopt, wordt het jouw eigendom en doe je ermee wat je wil (los van dat je je recht op garantie verliest als je er aan prutst). Stel nu dat dit "gepruts" door een professional gebeurd, is dit dan strafbaar? Stel dat een professional zijn eigen chips produceert en inbouwt in consoles waardoor die consoles extra functionaliteit krijgen, is dit dan strafbaar? Er worden nog nergens copyrights geschonden op dat moment. (De professional moet dit ook wel correct factureren, uiteraard. Dat facturen vervalsen niet door de beugel kan, spreekt voor zich.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xastheron

#10 , 28 aug 2012 09:05

Dus als ik het nu doortrek: eens je een spelconsole koopt, wordt het jouw eigendom en doe je ermee wat je wil (los van dat je je recht op garantie verliest als je er aan prutst). Stel nu dat dit "gepruts" door een professional gebeurd, is dit dan strafbaar? Stel dat een professional zijn eigen chips produceert en inbouwt in consoles waardoor die consoles extra functionaliteit krijgen, is dit dan strafbaar? Er worden nog nergens copyrights geschonden op dat moment. (De professional moet dit ook wel correct factureren, uiteraard. Dat facturen vervalsen niet door de beugel kan, spreekt voor zich.)
Als Zonny, de fictieve producent van de nog fictievere GameStation, techniekers in dienst heeft die een dergelijke upgrade mogen installeren, conform bepalingen die ze zelf gesteld hebben, dan is er geen probleem.

Eens een derde partij aanpassingen maakt aan jouw "Zonny Gamestation", dan geloof ik niet dat je de reclame van "Zonny" er nog op mag laten gezien het niet langer om een bewuste "Zonny" gaat. Ik zal even wat referentiewerk opzoeken ter ondersteuning, want ik twijfel hier aan. Mogelijk staat er ook in de gebruikersovereenkomst dat dergelijke aanpassingen niet mogen... maar ja, eerst referentiewerk opzoeken, tot dan sta ik open voor correctie.

Xastheron

#11 , 28 aug 2012 09:25

THIS WARRANTY SHALL NOT APPLY IF THIS PRODUCT (A) IS USED WITH PRODUCTS THAT ARE NOT COMPATIBLE WITH THIS PRODUCT;... (C) IS MODIFIED, OR TAMPERED WITH;
Copy paste uit het garantieboekje van PlayStation3.

Verder is het illegaal om bescherming/encryptie van software te omzeilen.

Maar heb niets specifieks gevonden over het illegaal zijn van aanpassingen aan een spelconsole, dus totdat er ergens kan aangetoond worden dat dit niet mag...

Joeri_J

#12 , 28 aug 2012 09:28

Wordt het niet enkel "illegaal" als je er niet voor betaald hebt?

maar zodra je ervoor betaald heb je gerust met code op je eigen pc moogt "prutsen"
(en het dus ook niet doorgeeft of doorverkoopt ... )

THIS WARRANTY SHALL NOT APPLY IF THIS PRODUCT (A) IS USED WITH PRODUCTS THAT ARE NOT COMPATIBLE WITH THIS PRODUCT;... (C) IS MODIFIED, OR TAMPERED WITH;
Copy paste uit het garantieboekje van PlayStation3.
Als je akkoord bent dat je geen garantie wenst...
dus geen enkel probleem...

Xastheron

#13 , 28 aug 2012 10:42

Wordt het niet enkel "illegaal" als je er niet voor betaald hebt?

maar zodra je ervoor betaald heb je gerust met code op je eigen pc moogt "prutsen"
(en het dus ook niet doorgeeft of doorverkoopt ... )
End User Licence Agreement (EULA) is hier toonaangevend. Elke producent geeft jouw een hoop tekst waar je door kan/moet waden en deze moet je aanvaarden voor je toegang krijgt tot de software. Dit toch voor PC-software. Bij andere software wordt de aanvaarding impliciet aangenomen bij koop/gebruik.

Verder:
Article 61 of the Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPs) requires that signatory countries establish criminal procedures and penalties in cases of "willful trademark counterfeiting or copyright piracy on a commercial scale".
Dus hier staat dan weer dat je het niet voor commerciële doeleinden mag copiëren.

Ook dit nog:
In België wordt software o.m. beschermd door de Wet van 30/06/1994 betreffende de bescherming van computerprogramma’s.

Alle computerprogramma’s vallen onder de toepassing van de wet : besturingssystemen en toepassingsprogramma's, standaardprogrammatuur of maatwerk, e.a.
De vorm waarin het programma is uitgedrukt speelt geen enkele rol : het kan dus gaan om een programma in een hogere programmeertaal (bijv. Cobol of Pascal), in assembleertaal of in machinecode.

De auteur van een programma kan de namaker van zijn werk strafrechtelijk laten vervolgen.
Voor een strafrechtelijke vervolging is vereist dat de daad kwaadwillig of bedrieglijk is gesteld.

Bovendien is niet alleen de namaker strafbaar maar ook diegene die de namaakprogramma’s voor handelsdoeleinden verkoopt, te koop stelt, in voorraad heeft voor de verkoop of invoert in België
Bron: http://www.polfed-fedpol.be/crim/crim_f ... eur_nl.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien moderne software voorzien wordt van beveiliging/encryptie die eenvoudig copiëren onmogelijk maakt (hoe eenvoudig ze ook te omzeilen is), mag je wel aannemen dat de autheur niet akkoord gaat met het kopieren van zijn software. Bijgevolg is de persoon die toch een kopie maakt zonder toestemming van de autheur, vervolgbaar door de autheur.

Gebruiker21

#14 , 28 aug 2012 11:48

Er is een verschil tussen:
1. Een kopie maken voor eigen gebruik van een werk dat je bezit (om te voorkomen dat het origineel beschadigd raakt, bijvoorbeeld).
2. Een kopie maken voor eigen gebruik van een werk dat je niet bezit, of een kopie maken van werk dat je bezit om verder te verdelen.

Ik denk niet dat het eerste strafbaar is. Het tweede uiteraard wel.

Kingfisher

#15 , 29 aug 2012 15:02

Het modden van een console, zodat ze kopijen *kan* afspelen is legaal; het is uw console u mag er mee doen wat u wil. Als u er de originele chip wil vervangen door een andere, so be it. Als u in een boek dat van u is, alle "a"'s door "e"'s wil vervangen, of alle storende passages onderlijnen, het is uw boek. Zolang u er maar geen kopijen van maakt.

Zelf diensten aanbieden voor het modden van een console en daar geld aan verdienen, daar zal de rechter misschien anders naar kijken:
- soms wordt er gebruik gemaakt van delen van software die gecopyright is
- u kan medeplichtig gehouden worden (een mes verkopen is niet illegaal; een mes verkopen, wetende dat er iemand mee zal overvallen worden is medeplichtigheid).

Het kopiëren van spelletjes is illegaal

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”