In het kader van een beleidsanalyse (naar geweld tegen eigendom) in de politiezone waar ik momenteel stage loop, moet ik een concrete definiëring hanteren van 'opzettelijke beschadiging van roerende goederen, waarna het voertuig nog rijvaardig is'. Ik moet namelijk in de lijst (van afhandeling) van 'beschadiging van roerende goederen, waarna het voertuig nog rijvaardig is' de opzettelijke daden eruit filteren.
Aan de hand van de omschrijving in het PV moet ik dus nagaan of de daad al dan niet opzettelijk was. Alleen is daarvan niet onmiddellijk een concrete definiëring met meetbare indicatoren terug te vinden.
Ik vroeg me af of hiervan reeds draaiboeken bestaan. Gebruiken verzekeringskantoren (of andere actoren) een lijst van concrete criteria om daadwerkelijk te kunnen spreken van 'opzettelijke beschadiging van roerende goederen, waarna het voertuig nog rijvaardig is'?
Ik heb zelf al eens gebrainstormd en ik heb o.a. deze criteria (mijn kenmerken zijn eerder verkennende kenmerken, maar ik hoop om tot een algemeen geldende definiëring te komen):
- onnatuurlijke patronen (bv. golvende / recht krassen, gekraste tekst, 2 zijflanken beschadigd, afgekraakte spiegels, stukgeslagen ruiten)
- er is sprake van een verdachte
- vermoeden van opzet (bv. bij burenruzies, het slachtoffer was al eens slachtoffer van gelijkaardige delicten)
- de schade is niet miniem (eerder grote krassen, dan kleine krassen)
Indien jullie mij verder kunnen helpen met het opstellen van een goede criterialijst of het aanleveren van interessante bronnen, dan zou ik dat ten zeerste appreciëren

Alvast bedankt!
Mvg,
Jonas