gebruik gevonden gsm

SkY2011
Topic Starter

gebruik gevonden gsm

#1 , 20 dec 2012 13:28

Hallo,

ik zit met een probleem. Een tijdje geleden hebben we een gsm (samsung galaxy SII) gevonden in een winkelkarretje in de colruyt. we hebben direct op de parking rondgekeken naar de eigenaar en in de winkel zelf ook. Ik heb het zelfs gevraagd in de winkel maar er was niets geraporteerd. Ik heb deze gsm dan mee naar huis genomen. Na enkele dagen herinnerde ik mij die gsm en heb hem uit de auto gehaald en hem proberen te unlocken zodat we de eigenaar konden vinden. Deze was vergrendeld met een code dus we konden er niet in, de nummer van de simkaart stond op onbekend, de gegevens mochten dus niet vrijgegeven worden. we hebben deze na 2 weken geformateerd en hem zelf gebruikt gedurende 2 weken.Nadien is deze kapot gegaan en hebben we hem weggegooid.
Nu vandaag (2maand later) hebben we telefoon gehad van de politie dat we dit moeten gaan uitleggen.

Welke straf hangt hieraan vast?
Het is de eerste keer dat we zoiets doen en dus nog totaal geen strafblad.

Grtz
SkY2011

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 20 dec 2012 14:29

Juridisch gezien : u hebt een gsm gevonden en die niet naar de politie gebracht maar hem zelf geformatteerd, gebruikt en dan weggegooid. Kortom : diefstal, beschadigen en vernietigen van andermans eigendom. Straf? Hangt van de rechter af, maar zal, gezien de ernst van de feiten, niet mals zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

k.b.

#3 , 20 dec 2012 14:37

Enig idee waarom de politie de GSM komen zoeken is ?
Waarom heb je hem niet afgegeven in de winkel ? Het kan toch perfect dat de eigenaar zich 's anderendaags zou herinneren dat hij de GSM vermoedelijk in zijn winkelkarretje heeft laten liggen ...

Als ik van de politie was zou ik mij ernstige vragen stellen ... bij Colruyt wordt immers de inhoud van het karretje overgeladen ...

De rechter zal oordelen ...

k.b.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2012 14:56

Gevonden voorwerpen dienen zo wie zo ( openbaar domein) aan de politie worden overgemaakt. Op zich is het niet overmaken al strafbaar.
Verder wordt bij aangifte van verlies/diefstal quasi altijd door parket een opsporingsonderzoek opgestart.
Gezien u de GSM gebruikt hebt wordt /is uw nummer gelinkt aan een 'gestolen' exemplaar.
U zal verantwoordelijk gesteld worden en tevens de eigenaar schadevergoeding dienen te betalen dus een (nieuwe) GSM zelfde merk en type of het equivalent bedrag.
Gezien een Salduz III zal u trouwens een advocaat kunnen raadplegen ( best doen) alvorens u verhoord zal worden.
Trouwens zijn er nog andere gerechtelijke procedures die de politie zal/moet uitvoeren.

SkY2011
Topic Starter

#5 , 20 dec 2012 14:58

Tja, waarom hebben we hem niet binnengegeven... Omdat hij al enkele dagen in ons bezit was (waren hem helemaal vergeten in de auto) en we dat niet meer durfden dan.in de colruyt hebben we hem gevonden op dat metalen dingetje op het handvat waar je je boodschappenlijstje kan in vasthangen, zo een klem. Ik heb het gevraagd in de winkel maar daar houden ze dat niet meer in hun bezit.als er schade aan is komt het op hun nek terecht.
De gsm zelf was reeds beschadigd, niet door ons toedoen. Ik denk door de regen van op de kar te liggen. Dus het is niet door ons dat hij kapot is. We hebben hem wel weggesmeten, ja dat is waar.

Denken jullie aan een gevangenisstraf of een geldboete of beide?
We zijn nog nooit in contact geweest met het gerecht of met de politie.... :(

Wat is een Salduz III?

Franciscus

#6 , 20 dec 2012 18:05

Het feit dat het pas enkele dagen later was zal geen probleem zijn geweest.
Wat wel een probleem is/zal zijn het gebruik.
daaruit blijkt de intentie om een strafbare daad te plegen.

Ergens anders heb ik al geschreven:
Salduz regeling.
Cat een
als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....

Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.

U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.

cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

Strafwetboek:
Art. 463. Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank.
In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid (gebruiksdiefstal) bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.

Mogelijk kan het ook heling zijn
Art. 505. <L 1995-04-07/57, art. 7, 004; Inwerkingtreding : 20-05-1995 Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderdduizend [euro] of met een van die straffen alleen worden gestraft : <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
1° zij die weggenomen, verduisterde of door misdaad of wanbedrijf verkregen zaken of een gedeelte ervan helen;
2° (zij die zaken bedoeld in artikel 42, 3°, kopen, ruilen of om niet ontvangen, bezitten, bewaren of beheren, ofschoon zij op het ogenblik van de aanvang van deze handelingen, de oorsprong van die zaken kenden of moesten kennen;) <W 2007-05-10/63, art. 2, 071; Inwerkingtreding : 01-09-2007>

Verder spreekt u van 'we' dus meerdere personen:
Mededaders- medeplichtigen ....?

Eveneens toch te vermelden :
30/12/1975 Wet betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting.
Hier hebt u mogelijkerwijs evenmin aan voldaan door de GSM niet binnen te brengen.

SkY2011
Topic Starter

#7 , 20 dec 2012 18:41

We zijn met ons gezin gaan winkelen in de colruyt! We zijn geen misdadigers, he!!! We zijn een normaal hardwerkend gezin (man, vrouw en 2 kinderen) dus zeker geen sprake van medeplichtigen ofzo! Die gsm lag op de kar die ik nam voor we de winkel binnen gingen. Hij was al goed nat van de regen en deze hebben we mee binnengenomen na de parking helemaal te hebben afgelopen. Het was ver tegen sluitingstijd en er was bijna geen volk meer. Gevraagd aan de kassa en dan uiteindelijk meegenomen naar huis. We hadden hem beter binnengegeven bij de politie, dat is waar. Daar zijn we in de fout gegaan... Spijtig genoeg!

Zou er dan echt in de gevangenis meten verbleven worden? Of zal het een geldboete worden? We willen ons voorbereiden. Morgen bij de politie gaan....

Franciscus

#8 , 20 dec 2012 18:59

Het feit dat u gepleegd hebt is echter wel een misdrijf. Weliswaar een wanbedrijf maar het is wel gepleegd.
Wat hebt u trouwens met de SIM kaart gedaan? ...
We hebben de GSM wel gebruikt? Hoe noemt u dat dan ?

SkY2011
Topic Starter

#9 , 20 dec 2012 19:08

De sim kaart is geblokkeerd met een code en die ligt hier nog bij ons. Die gaat morgen mee bij de politie. We hebben de gsm met de eigen sim kaart gebruikt. Zeker niet op de eigenaar zijn kosten gebeld enzo. We hebben wel een misdaad begaan maar zijn niet georganiseerd ofzo, he! Dat bedoel ik. Het was de eerste keer en zeker weten de laatste keer ook! Pfffff... Ik hoop maar dat het geen gevangenisstraf wordt!

mava105

#10 , 20 dec 2012 19:46

We hebben de gsm met de eigen sim kaart gebruikt. Zeker niet op de eigenaar zijn kosten gebeld enzo. We hebben wel een misdaad begaan
WE: u was dus met meerdere. Kan dus aanzien worden als een misdaad in bende.

Franciscus

#11 , 20 dec 2012 20:32

Als u geen voorgaande hebt...ttz wat inbreuken op het strafrecht betreft .... ( niet meetellende vb verkeersinbreuken).
Verzwarende omstandigheden Sw art 471 e.v. zijn bij mijn weten hier niet van toepassing.

Leg gewoon uit wat u gedaan hebt en ja daar zijn consequenties aan verbonden.
Ontkennen zal niet veel uithalen.
Parket kan een minnelijke regeling voorstellen ALS vb slachtoffer VOLLEDIG vergoed is.
Dus toestel, gemis van toestel, alle onkosten, ook de opsporingskosten ....enz enz
Ik vermoed dat parket zeker bij blanco strafblad wel bereid zal zijn op die wijze de zaak af te sluiten.
Indien u niet akkoord zou zijn met de beslissing parket ... zal deze vorderen.
En komt de zaak voor de rechter ... rechter 'kan' u vrijspreken maar ook veroordelen.
Gezien diefstallen van GSM's een prioriteit zijn denk ik niet dat het in zulke gevallen zal gebeuren.

SkY2011
Topic Starter

#12 , 20 dec 2012 21:08

Er is geen sprake van andere zaken op het strafblad. Volledig blanco!! We zijn zeker bereid alles terug te betalen. Daar hebben we geen bezwaar tegen. We zullen zien wat de politie morgen zegt, he. Het is enkel mijn partner die moet gaan. Die heeft de gsm gebruikt en gevonden.

Toch bedankt voor de info!!

Mariette

#13 , 21 dec 2012 10:59

Ik begrijp niet hoe de politie dan uiteindelijk aan jullie privé adres is geraakt als er verder geen enkele mogelijkheid was om de eigenaar te vinden?

Gebruiker21

#14 , 21 dec 2012 11:20

WE: u was dus met meerdere. Kan dus aanzien worden als een misdaad in bende.
Beetje serieus blijven, hé. De topic starter heeft inderdaad niet correct gehandelt, maar als alles gebeurd is zoals vermeld, en de topic starter heeft een normaal gezin, gaat iedere dag werken, heeft geen strafblad, enz..., dan gaan ze de topic starter echt niet als een crimineel behandelen, maar als iemand die een fout begaan heeft.

De kans dat er een gevangenisstraf uitgesproken wordt, zal nihil zijn, denk ik. Het zal eerder het vergoeden van het "slachtoffer" worden, zoals hierboven reeds vermeld.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kingfisher

#15 , 21 dec 2012 11:20

Ik begrijp niet hoe de politie dan uiteindelijk aan jullie privé adres is geraakt als er verder geen enkele mogelijkheid was om de eigenaar te vinden?
Het toestel is niet kapot gegaan: bij de aangifte van de oorspronkelijke eigenaar is de IMEI code geblokkeerd, dus het toestel kon niet meer gebruikt worden. Daarenboven heeft SKY2011 het toestel met de eigen sim-kaart gebruikt, dus de politie kon makkelijk achterhalen wie er met het toestel belde.

Niet alleen heb je het toestel niet terug gebracht/over gedragen aan de politie, je hebt het geherformatteerd voor eigen gebruik.

Verwacht je dus aan een preek van de politie, en een voorstel van het OM om de schade te vergoeden in ruil voor een minnelijke schikking.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”