Ik heb laatst een vreemde situatie meegemaakt. Ik ben student en heb een private studentenkamer in Brussel.
Op een dag werd ik wakker en merkte op dat ik niet meer uit mijn kamer geraakte. Ik sluit in de avond steeds mijn kamerdeur omdat het mij een veiliger gevoel heeft.
Ik belde mijn kotbaas om te melden dat ik vast zat en te vragen om me te komen bevrijden. Het slot was blijkbaar geblokkeerd en ik hoopte dat langs de buitenkant het wel ging werken. Na 8 uur vast te hebben gezeten op mijn kamer heeft hij me dan uiteindelijk bevrijd. Het was een oud slot met nog zo'n lange stalen sleutel alsof het meer voor een schatkist was gemaakt. Ik vroeg hem mijn slot te vermaken zodat het in de toekomst niet opnieuw zou gebeuren. Hij spoot er toen wat kruipolie in en zei dat het wel weer ging werken. Nu kan je al raden dat ik 1 week later weer met hetzelfde probleem zat, maar deze keer was het slot helemaal stuk en mijn sleutel was ook nog eens afgebroken. Mijn kotbaas zei, na me weer bevrijd te hebben dat hij het slot ging vervangen, waarop ik keurig toestemde. Ik heb dan ongeveer een 8-tal dagen met open deur gewoond en hopen dat er niets gestolen zou worden. Nu komt het tricky deel, ik kwam thuis van een feestje rond 4 uur in de morgen en mijn slot was vervangen, er ging een briefje aan de deur met daarop: " for key, call me! " Het was te vroeg in de ochtend en bellen vond ik te onbeleefd ( had trouwens toch geen gsm, zie verder), dus had ik maar besloten om in mijn private keuken te slapen die een verdiep onder mijn kamer was. Mijn gsm was ik die avond gestolen en bellen was onmogelijk de volgende dag. Gelukkig was er nog een medebewoonster ( onderbuurmeisje ) die ik kon vragen om te bellen.
Nu is mijn vraag:" Mag mijn kotbaas zomaar het slot vervangen zonder mijn bijzijn of zonder verwittiging?"
Ik had wel een mondelinge goedkeuring gegeven om het slot te vervangen maar verwachtte wel een datum en tijdstip van vervanging meegedeeld te krijgen.
Omdat hij dit niet deed, is het dan huisvredebreuk?