Vervanging slot door huisbaas, huisvredebreuk?

TimothyWL
Topic Starter

Vervanging slot door huisbaas, huisvredebreuk?

#1 , 27 feb 2013 05:51

Ik heb laatst een vreemde situatie meegemaakt. Ik ben student en heb een private studentenkamer in Brussel.
Op een dag werd ik wakker en merkte op dat ik niet meer uit mijn kamer geraakte. Ik sluit in de avond steeds mijn kamerdeur omdat het mij een veiliger gevoel heeft.
Ik belde mijn kotbaas om te melden dat ik vast zat en te vragen om me te komen bevrijden. Het slot was blijkbaar geblokkeerd en ik hoopte dat langs de buitenkant het wel ging werken. Na 8 uur vast te hebben gezeten op mijn kamer heeft hij me dan uiteindelijk bevrijd. Het was een oud slot met nog zo'n lange stalen sleutel alsof het meer voor een schatkist was gemaakt. Ik vroeg hem mijn slot te vermaken zodat het in de toekomst niet opnieuw zou gebeuren. Hij spoot er toen wat kruipolie in en zei dat het wel weer ging werken. Nu kan je al raden dat ik 1 week later weer met hetzelfde probleem zat, maar deze keer was het slot helemaal stuk en mijn sleutel was ook nog eens afgebroken. Mijn kotbaas zei, na me weer bevrijd te hebben dat hij het slot ging vervangen, waarop ik keurig toestemde. Ik heb dan ongeveer een 8-tal dagen met open deur gewoond en hopen dat er niets gestolen zou worden. Nu komt het tricky deel, ik kwam thuis van een feestje rond 4 uur in de morgen en mijn slot was vervangen, er ging een briefje aan de deur met daarop: " for key, call me! " Het was te vroeg in de ochtend en bellen vond ik te onbeleefd ( had trouwens toch geen gsm, zie verder), dus had ik maar besloten om in mijn private keuken te slapen die een verdiep onder mijn kamer was. Mijn gsm was ik die avond gestolen en bellen was onmogelijk de volgende dag. Gelukkig was er nog een medebewoonster ( onderbuurmeisje ) die ik kon vragen om te bellen.

Nu is mijn vraag:" Mag mijn kotbaas zomaar het slot vervangen zonder mijn bijzijn of zonder verwittiging?"
Ik had wel een mondelinge goedkeuring gegeven om het slot te vervangen maar verwachtte wel een datum en tijdstip van vervanging meegedeeld te krijgen.
Omdat hij dit niet deed, is het dan huisvredebreuk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TimothyWL
Topic Starter

#2 , 27 feb 2013 05:53

Ik kwam er wel in een oncomfortabele situatie door, die nu tegen me wordt gebruikt in een belachelijke burenruzie. Mijn onderbuurmeisje beweert dat ik teveel lawaai maak in en rondom mijn keuken, 's nachts als ik de extreem krakende en oude trap op en af ga. Ook als ik bijvoorbeeld gewoon een fles water uit te frigo ga halen of zin heb in een kleine snack. Ze wordt er steeds wakker van en heeft al verschillende klachten over me ingediend bij de huisbaas. Onder meer dat ik zat en luidruchtig toekom 's nachts en met gevolg in de keuken slaap. Ik zit met een leefgeluid waar ik niets kan aandoen. Ik ga zelfs al op mijn sokken van de trap om het te reduceren, maar dat werkt amper. Als hun keuken niet rechtstreeks verbonden was met hun kamer zouden ze waarschijnlijk dezelfde lasten ondervinden. Maar helaas!

Het keuken-slaap incident was dus voor een reden waar ik niets aan kon doen :? . Zelfs al had ik gewoon zin om in mijn keuken te slapen, was ik nog steeds in mijn recht want ik huur niet voor niets die private keuken.

Ik heb heel mijn opinie over de situatie uitgelegd aan mijn kotbaas maar tot spijt gelooft hij me niet en vindt mijn nachtelijk gedrag en lawaai onaanvaardbaar. Nu dreigt hij me uit de kamer te zetten wegens teveel klachten van mijn onderbuurmeisje en buurmeisje. Zelf zegt hij dat ik ook niet kan bewijzen dat ik de nacht van mijn deur-incident in de keuken sliep door zijn fout? Straffer nog, hij beweert dat ik vaker daar slaap. Ik kan ook niet bewijzen dat het niet zo is, hijzelf beschouwt onterechte klachten als voldoende bewijs om me uit mijn kamer te zetten. Dit alles wegens schending van de orde in het gebouw. ( wat ook in mijn huurovereenkomst staat ).

Wat is jullie mening? En hoe groot zie je mijn kans bij een mogelijke vrederechter in?

( ps: de ultieme ironie van het verhaal is dat mijn kotbaas de sleutel in de microgolfoven had gelegd waar ik gans de nacht heb langs geslapen pffffffffffff )

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2013 23:25

In principe doet u in de door u gehuurde kamers wat uw wil.
Maar gezien er ook huisregels zijn dient u deze (indien niet tegen de wet) ook te respecteren.
Echter een mondelinge kennisgeving van uw huisbaas ... heel zwak om te bewijzen.
Langs de andere kant indien een echt studentencontract ..hoeft hij u volgend academiejaar niet meer toe te laten.

Huisvredebreuk .... voor het plaatsen van een ander slot omdat het vorige stuk was....

Reclame

freelance

#4 , 28 feb 2013 02:04

Hoewel uw verhaal zeer interessant klinkt ( en ook nog een zekere literaire waarde heeft , die sommigen onder ons inspiratie verschaffen om nader in te gaan op uw mogelijke keukengebruiken - zie antwoord jef007) , zal u juridisch gezien toch niet teveel op de vrederechter moeten rekenen .
Zoals Franciscus terecht opmerkt : wanneer de deur open is , wegens kapot slot , kan er geen sprake zijn van huisvredebreuk ( voor het plegen van huisvredebreuk moet de deur op slot zijn ) , temeer omdat u verhuurder zelf gevraagd hebt dit op te lossen .
Bovendien is hij het die u uit uw ( onvrijwillig ? ) benarde situatie gered heeft .
En verder , zal het huisreglement in studentenkamers van evenveel dwingend recht zijn als het huurcontract zelf .

Citaat TimothyWL : "Ik kan ook niet bewijzen dat het niet zo is, hijzelf beschouwt onterechte klachten als voldoende bewijs om me uit mijn kamer te zetten. Dit alles wegens schending van de orde in het gebouw. "

Dat huisbaas ONTERECHTE klachten als voldoende bewijs beschouwt , is weliswaar een ( literair ? ) doordenkertje , maar onvoldoende gemotiveerd om een vrederechter mee lastig te vallen op een vroege mistige morgen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2013 14:41

Op een late zonnige namiddag ook niet denk ik :D

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”