Verbale pesterijen door gebuur ( nummer 19)

rikskefikske
Topic Starter

Verbale pesterijen door gebuur ( nummer 19)

#1 , 30 aug 2013 09:08

> Wij wonen hier al sinds januari 1986 ! Maar sinds mijnen gebuur in brugpensioen is , en dat al een 5-tal jaar , valt hij ons regelmatig aan met verbale pesterijen ! Zelf is de politie hier eens geweest met 2 wagens omdat mijn jongste dochter , toen 17 jaar , haar lievelings liedje hoorde op TV om 18u 's avonds en de muziek te luid stond ! De politie vond het grappig ; zogezegd geluidsoverlast om 18u ! Het is altijd wat ; de hond die blaft als de bel gaat , de hond die plast in onze tuin , de hond die blaft als ze een luchtballon zien passeren , de mobilhome die op onze grond staat , ik mag volgens hem , onze terras maar afkuisen als hij thuis is , zelf als ik mijn wagen kuis moet ik opletten dat er geen druppel op zijnen wagen valt , die trouwens altijd buiten staat , omdat hij geen garage heeft !! Hij heeft eens letterlijk gezegd dat hij ons hier weg wilt ! Nu is het omdat onze mobilhome op onze grond staat geparkeerd . Ik kreeg 48u om hem te verplaatsen ? Wat ik niet gedaan heb ! Hij heeft GEEN hinder om van zijn parking op de openbare weg te rijden ! Zo gaat dat nu al een tijdje door ! Daar ik diabeet ben heb ik geen deugd van zijn verbale agressie ! Dinsdag , na zijn laatste agressie nog een Hypo-aanval gehad ! Hoe kan ik op een wettelijke manier hem doen stoppen ?
>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 30 aug 2013 10:34

Ik zou eens met de wijkagent gaan praten en vragen of die informeel in der minne eens niet met uw gebuur een woordje kan wisselen.

rikskefikske
Topic Starter

#3 , 30 aug 2013 11:28

Dat heb ik reeds verschillende keren gedaan in het verleden ! Blijkbaar zonder blijvend resultaat :(

Reclame

Angel87

#4 , 30 aug 2013 11:41

Ik raad u aan naar de vrederechter te stappen.

zie: http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... degerecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alis Volat Propriis

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2013 11:42

Bij elke agressie/verbale aktie buur politie bellen ... melding maken van de feiten.
Een digitale recorder kopen en deze steeds opzetten als hij in de buurt is. Dus alle gesprekken registreren is volstrekt wettig gezien u zich zelf toestemming heeft gegeven uw gesprek op te nemen.

Eigenlijk is de politie fout geluidsoverlast of overlast tout court kan OP ELK moment van de dag.
Het begrip nachtlawaai ( vanaf 22 uur) is evenmin in een wetgeving opgenomen al wordt het wel zo gebruikt/ aanvaard door de rechtbanken.

Mobillhome op uw grond opletten in een aantal gemeenten is dit eveneens gereglementeerd. Vb: Een voorhof is een voorhof en geen parkeerplaats...

In sommige gemeenten heeft men een dienst burenbemiddeling ... die kunnen ook eens gaan praten met betrokkene.
Evenzo kan het wassen van een auto op de openbare weg verboden zijn ( zeker op bepaalde dagen).
Dat eventueel allemaal eens eerst navragen -- gemeentereglement eens nalezen via vb de gemeentelijke website.
Als voorbeelden:

http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/16/4 ... zODc4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.koekelare.be/product.aspx?id=273" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#6 , 01 sep 2013 08:14

“Art.442bis Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro of met een van die straffen alleen...Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een KLACHT van de persoon die beweert te worden belaagd...“(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Artikel 442bis bestraft aldus degene die door niet-aflatende of steeds terugkerende gedragingen iemands persoonlijke levenssfeer ernstig aantast door hem op irritante wijze lastig te vallen, daar waar hij dit gevolg van zijn gedrag kende of had moeten kennen‘[Cass. (2e k.) AR P.09.1060.N, 24 november 2009 (J.P. / F.J.E.S., P.A.W.H.F. e.a.)]
‘Om als belaging strafbaar te zijn,moet de dader zich opzettelijk hebben gedragen op een wijze die de rust van de betrokkene ernstig kan verstoren. Het volstaat niet dat de houding van een chef door diens ondergeschikte wordt ervaren als een aantasting van zijn rust. Tevens wordt vereist dat de aan de klager berokkende overlast objectief als zwaar storend kan worden aangevoeld omdat er geen enkele redelijke verantwoording voor is‘[Cass. 8 september 2010(B.E./G.I.),R.W.2011-12,390,Noot(Cass. 21 februari 2007)].

STEVENS,L.,Stalking strafbaar.Commentaar bij de wet van 30 oktober 1998 tot invoeging van een artikel 442bis in het Strafwetboek houdende de strafbaarstelling van belaging,R.W. 1998-99,1377-1380.

Voeg bij uw klacht kopie van alle stukken waaruit het bestaan en de ernst van de belaging kunnen blijken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rikskefikske
Topic Starter

#7 , 04 sep 2013 18:41

Vandaag is de wijkagente hier geweest ! Zij wil geen Proces Verbaal schrijven , daarvoor moet ik naar hoofdbureau gaan ! Ze heeft reeds tegen onze gebuur gezegd dat onze mobilhome mag staan op onze eigendom , dat wij niets onwettigs doen ! Mag hij foto's nemen van onze eigendom ? Hij heeft foto's getrokken van onze eigendommen , zonder onze toestemming en getoond aan de wijkagente ! Is dat schending van de Privacy ?

Franciscus

#8 , 04 sep 2013 18:58

Het nemen van een foto is niet direct verboden mits dat vanop de openbare weg gebeurde of vanop zijn terrein zonder op enerlei wijze op uw terrein te komen.
Het gebruiken van die foto's is weer wat anders.

Wijkagente die geen PV wilde opstellen?
Als dat strafbare feiten zijn dient ze dat wel te doen.
Maar uiteraard is het beter op het kantoor ..... qua registratie en zo.
Maar niets belet haar een verhoor af te nemen en dan het Pv te starten.

Ik heb echter een vermoeden dat ze niet zo zeker was over wat en hoe ... en dat ze het aan meer 'bevoegd' personeel (wachtdienst klachten en aangifte met een officier) overlaat.

Dus wat was uw klacht/aangifte.

rikskefikske
Topic Starter

#9 , 04 sep 2013 19:15

Onze klacht is dat we steeds op verbale wijze worden lastig gevallen door die gebuur ! en dat zijn we kotsmoe ! we willen dat het stopt ! hij heeft al verschillende keren de wijkagente gesproken en ze zegt hem ook dat hij ongelijk heeft! nu ook , wij mogen onze mobilhome op onze oprit plaatsen ! hij heeft daar geen hinder van voor het oprijden van de openbare weg !

Franciscus

#10 , 04 sep 2013 19:45

Verbale wijze lastig gevallen.... daar kan men alle richtingen mee uit natuurlijk.
Wat zegt hij hij .... indien de woorden geen strafbare elementen bevatten of lasterlijke aantijgingen IS het vermoedelijk zelfs niet mogelijk een PV op te stellen enkel een melding van het gebeuren.
Het constant lastig vallen echter 'kan' dan weer op zich een strafbaar feit zijn nl belaging.
Zonder alle elementen te kennen is het hier heel moeilijk een tot de puntjes juist advies te geven.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”