Beste,
Achtergrond:De moeder van mijn echtgenote is reeds 40 jaar alcoholist, met de nodige ruzies en problemen (werk kwijt, zaak failliet, ...) die een drankprobleem meebrengt.
Naast dit drankprobleem heeft ze ook zware psychische problemen, borderline of een bipolaire stoornis, daar zijn ze nog niet uit.
Feit is dat ze ook als ze niet gedronken is extreem gewelddadig kan worden, fysiek en verbaal. Ze is ook zeer denigrerend en kleinerend naar mijn schoonvader toe. Deze is het na 40 jaar beu om ruzie te maken en geeft haar overal gelijk in, tot op het punt waar hij (ze zijn in pensioen) dweilt, schotels wast, boodschappen doet, de tuin onderhoudt, koffie zet, ... zonder één dankwoordje, meestal krijgt hij te horen dat het niet goed gedaan is etc.
Kort samengevat een zeer triestige bedoening, met een manipulatieve alcoholist en een te brave man die niet graag alleen wil zijn.
Dit alles is op zich 'draaglijk' op de gewelddadige explosies na. Deze zondag had ze een extreme explosie, na het drinken van een halve fles sherry.
Gewelddadig feit
Ze heeft mijn vrouw meerdere malen geslagen, in het gezicht. Geschopt, geduwd, etc. ... Ook ik heb een klap moeten incasseren toen ik ze uit elkaar wilde halen. Ze was volledig panisch, smeet met alles, en maakte de lelijkste verwensingen. We probeerden ervoor te zorgen dat ze de auto niet nam om haar onder de trein te werpen, of even erg iemand omver te rijden... Ze was compleet buiten zinnen. Mijn vrouw heeft vandaag pijn in haar rug, schouders, ribben, en is mentaal een wrak. Vermoedelijk interne kneuzingen etc. We waren daar samen met de grootmoeder, deze kan dus ook getuigen. De echtgenoot wordt teveel gemanipuleerd om te durven getuigen, deze zal zijn kat sturen.
Maandagmorgen (vandaag dus) was ze weer extreem agressief, ze heeft mijn schoonvader de hele nacht wakker gehouden, uitgescholden, geschopt, etc. Mijn schoonvader heeft daarna een huisarts gebeld omdat hij het niet meer aankon, ze was buiten zichzelf.
Deze huisarts probeerde te praten met haar, maar heeft ook verschillende slagen gekregen. Hierop heeft ze de politie gebeld. Ook deze werd agressief benaderd waardoor ze in een combi afgevoerd werd naar een gesloten instelling. De procureur heeft daarna bevel gegeven haar 10 dagen in een gesloten instelling te houden, na deze 10 dagen zal hij uitspraak doen.
Next step?
Ik vind dat mijn vrouw klacht moet neerleggen voor slagen en verwondingen. Zij twijfelt echter nog. Kan ik een klacht neerleggen voor slagen en verwondingen jegens mijn vrouw in haar plaats? Ik zal haar waarschijnlijk wel kunnen overtuigen het toch te doen, al is het natuurlijk nefast voor haar relaltie met haar moeder.
Morgen (dinsdag) gaat ze wel naar de huisarts om haar te laten onderzoeken. Ik heb gevraagd of ze ook een 'rapport' of zo kan vragen waarin hij haar verwondingen documenteert. Is dit voldoende of moet dit meer zijn?
Binnen welke termijn moeten we klacht neerleggen en bij welke politie? Deze van ons eigen dorp, of deze van het dorp van mijn schoonouders? Of doet het er niet toe?
Is een rapport van de huisarts voldoende? Bestaan hiervoor speciale formulieren die hij moet invullen?
En als laatste vraag, zal een dergelijke klacht, met twee getuigen, ontvankelijk verklaard worden? Ook gezien haar geschiedenis (ze is de laatste 3 jaar al twee keer opgenomen, door de politie, in de psychiatrie en heeft in dronken toestand een verkeersongeluk gehad)
Moet ik een advocaat in de hand nemen of krijg ik die zowiezo als ik een klacht neerleg, van de staat of zo?
En als laatste
Kan ik aanhalen dat ik vrees voor de gezondheid en zelfs het leven van mijn schoonvader door haar gedrag, manipulatie en agressieve buien? Ze heeft namelijk diezelfde dag, toen ze al 'afgekoeld' was, haar man buiten aangesproken toen hij met de hond ging wandelen. Ze heeft toen heel kalm, beheerst, koel, gezegd dat hij onder een trein moet lopen maar ervoor moet zorgen dat haar hond niets overkomt. Dit heeft ze 2x herhaald, en ze meende het echt.
Dat vond ik zeer angstaanjagend maar ik weet niet of dit steek houdt in een rechtszaak? Vooral omdat het niet in een emotionele razernij gezegd werd maar zeer koel, beheersd.
Mijn schoonvader kan je momenteel vergelijken met een mishandelde hond die het opgegeven heeft. Hij blijft zeer onverschillig over alles, staat er zelfs op om nu ze opgenomen is er de helft van de dag te zitten, het is gewoon irritant hoe weinig karakter hij nog heeft. Ik vrees echt voor zijn gezondheid, of hij pleegt zelfmoord, of hij wordt een volledige plant.
Alvast bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat ik jullie avond niet verpestte met dit weinig opbeurende relaas. Mocht ik domme vragen stellen excuseer ik mij hiervoor ik heb namelijk (gelukkig) geen tot weinig ervaring hiermee. (ik had een gelukkige jeugd...en drink NOOIT alcohol)