Gsm deels defect

gumball4000
Topic Starter

Gsm deels defect

#1 , 25 okt 2013 20:29

Gisteren was ik op café met 2 vrienden van me. Allemaal gezellig!
We gingen op het einde van de avond betalen bij de ober, aan de toog.

Maat van mij begon wat te "zeveren" bij de ober en grapjes te maken.
Ober "Zeg X, laat me eerst uw vriend (ik) uitbetalen, want straks ben ik de tel kwijt"
En maat van me bleef maar zeveren. Ik neem mijn gsm (iPhone 5) even boven, om te bereken wat hij mij moest terug geven. (kwestie van niet te weinig terug te krijgen).
In een opwelling zegt de ober "maarneen, ge moet da ni uitrekenen, ik zal da wel doen **zwaait met zijn hand richting iPhone**" met als gevolg dat hij mijn iphone geraakt heeft en van +- 1,5 meter naar beneden is gevallen. Uiteraard was zijn actie niet expres.

Op het eerste zicht, op een kleine deuk na, niets ernstigs.
Maar vanochtend heb ik ontdekt dat de Power knop zeer slecht reageerde (soms reageert hij wel bij het drukken, soms moet ik 5 keer drukken voor hij reageert). Voor de zekerheid toch naar de winkel geweest om hun mening te vragen en het was inderdaad niet normaal + herstelling zou 60 Euro kosten (eigen hersteldienst winkel) en niet onder garantie vallen. Moest ik het door Apple zelf laten herstellen, schatten ze de kost op 100-120 Euro.
Bon, gsm is van maart/april dit jaar, dus zeker niet oud.

Nu ging ik daarstraks terug naar het café om mijn verhaal te doen. Hij herinnerde zich het voorval, maar probeerde enige verantwoordelijkheid op mij af te schuiven door te zeggen "mijn fout?!" of "Hebt ge geen eigen gsm verzekering daarvoor".
Eigen gsm verzekering heb ik niet, wetende dat deze verzekeringen pure oplichterij zijn.

Daarna baas van de ober gesproken en moest mijn gegevens achterlaten ed. Hij wist namelijk niet of de verzekering dit zou willen terug betalen. Hij ging er alleszins maandag voor bellen.

Wat kan ik hier tegen ondernemen, moest het antwoord negatief zijn? Wetende dat de gsm nieuw 689 Euro heeft gekost, zijn waarde amper verliest EN dat de knop gebruikt wordt om het scherm aan/uit te doen + de gsm uit te doen of heropstarten. Het komt er dus op neer dat de gsm compleet onbruikbaar is, mocht deze knop het helemaal begeven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2013 23:46

Hij die schade berokkend dient deze te vergoeden
u kan uw verzekering familiale in kennis stellen.
Een bestek laten opmaken kan ook al.
art 1382 Burgerlijk Wetboek

gumball4000
Topic Starter

#3 , 26 okt 2013 15:11

Er is ook een deuk aan de gsm door het vallen. De deuk zit op een onderdeel dat niet kan worden hersteld (doordat dit onderdeel een aan het moederbord vasthangt). Dus hiermee wil ik zeggen dat die deuk wegkrijgen = nieuwe gsm.

Is het overdreven om te vragen dat de deuk weg zou moeten (wat impliceert in een nieuwe gsm)? langs de ene kant was er oorspronkelijk geen deuk, maar langs de andere kant heeft dit (voor zover ik weet) geen gevolgen voor het functioneren van de gsm.

Reclame

gumball4000
Topic Starter

#4 , 31 okt 2013 17:06

Heb maandag een mail gestuurd om het voorval nog eens uit te leggen aan de uitbater. Hier heb ik geen reactie op gekregen.

Vandaag mijn verzekeraar aangesproken, deze zei dat indien er problemen waren hij de verzekeraar van het café wel wou aanspreken.

Uiteindelijk ben ik vandaag dan toch eens langsgegaan bij het café. De eigenaar zegt dat hij hier niet voor gedekt is (weet niet of dit effectief zo is of hij er makkelijk van af wil raken). Hij zou maandag wel een mail sturen met de naam van zijn verzekering en polisnummer (voor mijn verzekeraar). Hij zei daarna "regel het met X (degene die het heeft laten vallen)"
Deze persoon aangesproken en zei "ja, ge denkt toch ni dak da ga betalen? Wie weet was het al kapot" ed.

Indien mijn verzekeraar slecht nieuws heeft en ik hier een rechtzaak zou willen aanspannen tegen persoon X (of de zaak?.. want werknemer werkte tenslotte voor de zaak op dat moment) Hoe groot is de kans dat ik dit haal?
Wetende dat ik een getuige heb + op dat moment een betaling met bankcontact heb verricht in dat café?

Ps- Ben naar een 2de bedrijf geweest dat gsm's herstelt. Als ik hem terug origineel wil, zoals hij vroeger was, rekenen ze 150euro voor de deuk, 60 Euro voor de knop en 25 euro voor de case. Als de eigenaar/werknemer het betaalt vraag ik enkel 60 euro voor de knop..

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”