Veroordeelde tegenpartij betaalt geen schadevergoeding meer

rsmatten
Topic Starter

Veroordeelde tegenpartij betaalt geen schadevergoeding meer

#1 , 21 nov 2013 13:06

Beste,

Een aantal jaren terug was ik slachtoffer van een misdrijf met slagen en verwondingen. De tegenpartij was veroordeeld tot een gevangenisstraf en een schadevergoeding voor de geleden schade.
Er werd afgesproken dat de tegenpartij deze maandelijks zou aflossen. De eerste jaren was dit geen probleem en heb tot nu toe iets meer dan de helft kunnen recupereren, maar sinds vorig jaar betaalt de tegenpartij amper en sinds een half jaar heeft deze zelfs niet meer betaald.

Mijn advocaat heeft al meerdere mails, faxen, brieven verstuurd naar de advocaat van de tegenpartij, maar deze advocaat antwoordt nergens op.
Wanneer ik mijn advocaat vroeg wat we kunnen doen, werd er gezegd dat er weinig gedaan kan worden. Ik vroeg of er terug een deurwaarder aan te pas kan komen, maar mijn advocaat raadt dit af aangezien de kosten volledig voor mij zouden zijn en de kans is groot dat mijn tegenpartij geen geld of inboedel heeft.

Ik zit hier nu met mijn handen in het haar. Er is nog een groot deel van de schadevergoeding niet betaald en mijn advocaat raadt aan om te blijven wachten tot er respons komt van de tegenpartij en/of zijn advocaat, maar dit sleept nu al een half jaar aan.

Hebben mensen hier eventueel nog een idee wat ik kan doen? Kan een veroordeelde tegenpartij zomaar beslissen om niet meer te betalen zonder eerst in schuldbemiddeling te gaan en een regeling te treffen? Kan er iets gedaan worden tegen een advocaat als deze niet antwoordt?

Zeer bedankt!

Mvg,

Matthias

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vadderick

#2 , 21 nov 2013 20:32

Volgens mij kan je een aanvraag indienen bij het "Fonds tot hulp aan de slachtoffers van opzettelijke gewelddaden"
(Niet te verwarren met "gemeenschappelijk waarborgfonds" ook "slachtofferfonds" geheten)
Wettelijke basis: de wet van 1 augustus 1985 zoals gewijzigd door de programmawet van 27 december 2004.

De aanvragen tot uitkering van het fonds worden behandeld door de commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijke misdrijven en aan occasionele redders.
Dit vonnis werd opgericht in de schoot van de federale overheidsdienst Justitie.
Bron: http://www.elfri.be/fonds-tot-hulp-aan- ... le-redders" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2013 13:31

Wie zegt dat die advocaat nog de advocaat tegenpartij is?
Het betalen schade is een onderdeel van het vonnis.
Niet betalen dus niet meer houden aan vonnis ...ik denk dat u met uw advocaat die weg zal moeten opgaan.

Reclame

rsmatten
Topic Starter

#4 , 22 nov 2013 17:44

Bedankt beiden voor de reacties. Ik zal het eens voorleggen bij mijn advocaat.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”