Invordering van bijzondere verbeurdverklaring???

boos
Topic Starter

Invordering van bijzondere verbeurdverklaring???

#1 , 10 feb 2014 17:42

Ik heb vandaag een brief ontvangen,
Het zit zo , er is namaak verkocht en tijdens het huisbezoek hadden ze bijna 6000 euro meegenomen ( de politie)
Nu ben ik 6 weken in voorhechtenis gezeten en nadien 6 weken onder elektronisch toezicht.
dat was mijn straf en een boete van 600 euro.
maar nu krijg ik een brief van de domeinen en penale boeten daar in staat:
invordering van bijzondere verbeurdverklaring vermogensvoordeel vonnis rechtbank van eerste aanleg
factuur daaronder 5911,75 cent??
wat betekend dit nu precies en waarmoet moet ik zoveel betalen terwijl er bij de uitspraak hiervan niets gezegd was en mijn advocaat enkel zei dat dit het was?
is dit misschien dat geld dat toen afgepakt was in die tijd en dat ze het vebeurd willen verklaren?
maar waarom sturen ze me een rode overschrijvings formulier met het bedrag er op en binnen 14 dagen te betalen?
ik kan dit niet betalen wat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#2 , 10 feb 2014 18:38

Het gaat om het vermogensvoordeel dat u verworven heeft door winst te maken met misdrijven, dus uw winst (e.a.) die u gemaakt hebt met de verkoop van de namaakgoederen (art 42-43quater Sw). Het principe is dat misdaad niet mag lonen.

Dat gaat niet alleen over het geld wat aan te treffen was (6000 EUR), maar kan ook teruggaan op in het verleden gemaakte winsten, die u misschien nu niet meer heeft. Ik vermoed dat u die in dit geval nog moet betalen. Dat is wel moeilijk te zeggen zonder het vonnis en de brief te zien. Wat zegt uw raadsman? Neem anders eens contact op met de registratie penale boeten, u kan misschien afkortingen krijgen?

69_Shorty_69

#3 , 11 feb 2014 08:55

Zoals my_key al zei zonder vonnis of enigszins ander officieel document kan er niet veel gezegd worden.

Maar afgaande op u verhaal vermoed ik dat die 5911,75 euro het bedrag is dat ze gevonden hebben in u huis bij de huiszoeking, hetgeen dus bij deze effectief is verbeurd verklaart.

Is het een overschrijving waar het bedrag nog kan ingevuld worden, waar het bedrag nog opstaat, of waar het bedrag met tekens met sterretjes of iets dergelijks is ingevuld?

Normaal kan je raadsman hiermee beter helpen...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

boos
Topic Starter

#4 , 11 feb 2014 10:58

Even de raadsman gebeld en die zei dat het betaald dient te worden binnen 14 dagen of in schijven
Kan ik hier in beroep gaan? ik heb geen werk, ben huismoeder hoe moet ik aan dat geld komen?
ze duwen me nu echt de criminaliteit in! kan ik geen werkstraf krijgen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2014 11:10

Het lijkt me nuttig dat u het uitgesproken vonnis aandachtig leest (of laat lezen).

Wat zegt het vonnis i.v.m. de bijna 6.000 euro die in beslag genomen werd?

Heeft de verbeurdverklaring geen betrekking op dit geld? Zodat dit geld toekomt aan de Staat maar u daarenboven niet nogmaals 6.000 euro moet betalen?

69_Shorty_69

#6 , 11 feb 2014 11:28

Wordt er in dit geval geen rekeningstaat opgemaakt van:
-Het verbeurdverklaard bedrag.
-Het effectieve bedrag dat al in beslag is genomen door parket en al in bezit moet zijn bij domeinen en penale boeten.
-Het nog te betalen bedrag.

???
dura lex sed lex

boos
Topic Starter

#7 , 11 feb 2014 12:02

Het lijkt me nuttig dat u het uitgesproken vonnis aandachtig leest (of laat lezen).

Wat zegt het vonnis i.v.m. de bijna 6.000 euro die in beslag genomen werd?

Heeft de verbeurdverklaring geen betrekking op dit geld? Zodat dit geld toekomt aan de Staat maar u daarenboven niet nogmaals 6.000 euro moet betalen?

Nee die 6000 is apart en word aan de staat betaald, (dat bedrag dat ze ingenomen hebben zijn btw, belastingen mee betaald.)
vonnis zegt dat de 5900 moet betaald worden, die uit de winsten zijn gekomen uit die namaak producten

69_Shorty_69

#8 , 11 feb 2014 12:30

Dan vrees ik dat het oftwel in ene keer leggen, in schijven betalen of via de bank lenen zal worden.

Bij niet-betaling kan je de gevolgen wel raden zeker...
dura lex sed lex

boos
Topic Starter

#9 , 11 feb 2014 12:31

Kan ik in beroep gaan of niet?
En kan ik vragen of dat ze mij een wekstraf willen geven? want op de uitspraak was dat ik elektronisch toezicht zal krijgen en die straf heb ik al ondergaan voor 6 weken, er is helemaal niets gezegd over een boete, en achteraf krijg ik nu een boete?
ik heb ook 6 weken in de gevangenis gezeten.
Ik kan het niet betalen, en begrijpelijk want werk niet en heb geen uitkering

69_Shorty_69

#10 , 11 feb 2014 12:44

Ik denk dat je deze best verder overlegt met u advocaat maar niet tegenstaande onder voorbehoud van wat uw raadsman zegt:

Beroep aantekenen gaat altijd als ge dit binnen de 14 dagen hebt gedaan...

Het bedrag dat je nu betaalt is geen boete (die brief zal nog volgen €600 waarover je sprak), dat is het vermogensvoordeel die is voortgevloeit uit illegale activiteiten dat verbeurd is verklaart...

Als je in beroep (kunt) gaan mag je vragen wat je wil (een werkstraf krijg je zoiezo maar enkel uit eigen initiatief)...

Kan je niet betalen tja mijn bovenstaand reply of onvermogend laten verklaren (is niet zo gemakkelijk als je denkt want dan mag je ook officieel niets bezitten en de deurwaarder zal toch eerst de boel komen aanslaan...) of werk zoeken of OCMW uitkering vragen en in Collectieve Schuld Bemiddeling gaan...

Maar zoals gezegd best eens een goed onderhoud doen met uw raadsman want lijkt me zoiezo al geen alledaags geval...
dura lex sed lex

boos
Topic Starter

#11 , 11 feb 2014 17:58

Ik denk dat je deze best verder overlegt met u advocaat maar niet tegenstaande onder voorbehoud van wat uw raadsman zegt:

Beroep aantekenen gaat altijd als ge dit binnen de 14 dagen hebt gedaan...

Het bedrag dat je nu betaalt is geen boete (die brief zal nog volgen €600 waarover je sprak), dat is het vermogensvoordeel die is voortgevloeit uit illegale activiteiten dat verbeurd is verklaart...

Als je in beroep (kunt) gaan mag je vragen wat je wil (een werkstraf krijg je zoiezo maar enkel uit eigen initiatief)...

Kan je niet betalen tja mijn bovenstaand reply of onvermogend laten verklaren (is niet zo gemakkelijk als je denkt want dan mag je ook officieel niets bezitten en de deurwaarder zal toch eerst de boel komen aanslaan...) of werk zoeken of OCMW uitkering vragen en in Collectieve Schuld Bemiddeling gaan..

Maar zoals gezegd best eens een goed onderhoud doen met uw raadsman want lijkt me zoiezo al geen alledaags geval...
Ik heb geen recht op een uitkering van het ocmw, en werk is heel moeilijk te vinden.
Er is al uitspraak geweest en ben al veroordeeld en dat was 6 x 100 euro boete en 6 weken onder elektronisch toezicht, mijn straf zit er dan dus op en nu moet ik 5900 euro betalen, maar kan dit echter niet want heb geen inkomen en ben een huis vrouw.
Mijn man heeft wel werkloosheids uitkering maar dat is ook niet genoeg en thuis hebben we geen waardevolle spullen

boos
Topic Starter

#12 , 12 feb 2014 00:05

In het vonnis staat dat de 6000 gepakte geld voor de belastingen waren en die is verbeurd verklaard
het 5900,- moet betaald worden wegens het verdienen aan criminele activiteiten.
Maar ik kan het geld niet betalen aangezien ik geen enkele inkomsten heb, kan ik beroep aantekenen hiervoor en dat me advocaat pleit voor een werkstraf en dat de geldboete komt te vervallen?

69_Shorty_69

#13 , 12 feb 2014 08:27

Zoals gezegd dient dit beroep binnen de 14 dagen worden ingedient, ongeacht ge die periode in de gevangenis zat of niet of elektronisch toezicht of niet in dit geval....

Vermits ge zegt dat ge u straf hebt uitgezeten laat me vermoeden dat u 14 dagen minsten meer dan 4 weken overschreden zijn (indien de straf onmiddellijk is uitgevoerd).
Bij mijn weten krijg je de rekening van de boete tussen (€600) een half jaar en 9 maanden na een veroordeling... aleja was toch enkele jaren geleden zo weet niet of ze nu al sneller werken...

Het feit da ge geen inkomen hebt neemt niet weg dat je dat bedrag op de 1 of andere manier zult moeten ophoesten (dus zo leggen, lenen bij de bank/familie/vrienden, Collectieve Schuld Bemiddeling) tenzij ge werkelijk (en als ge wettelijk samenwonend/getrouwd zijt u man ook) onvermogend zijt...

Nogmaals bespreek de mogelijkheden met u raadsman maar mijns inziens vermits u en u man werkloos zijn, er ook maar 1 uitkering wordt uitbetaald zal Collectieve of onvermogend laten verklaren de enige opties zijn...

Als je voor collectieve gaat doe dit zo snel mogelijk, je bent dan tevens ook beschermd (zolang je de voorwaarden van deze naleeft natuurlijk)
dura lex sed lex

boos
Topic Starter

#14 , 12 feb 2014 13:28

En zo niet moet ik terug de gevangenis in?

69_Shorty_69

#15 , 12 feb 2014 14:45

Denk dat ge eerst de deurwaarder over de vloer gaat krijgen voor ge de gevangenis zult invliegen, nuja nadat hij is langs geweest zal het gemakkelijker zijn om onvermogend verklaart te worden want dan zulde nog minder hebben dan da ge nu hebt...
dura lex sed lex

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”