braak met diefstal

punees1965
Topic Starter

braak met diefstal

#1 , 24 feb 2014 23:02

Op 1 januari jl werd er bij ons in de garage ingebroken en zijn er spullen weggenomen.
Ik heb de daders op heterdaad kunnen betrappen en heb onmiddelijk de politie gebeld.
Die hebben ze kunnen vatten. De politie is nog langsgeweest om pv op te maken.
'S anderendaags is de politie samen met ons naar de garage geweest om te lijken wat er weg was.
Ze hadden alles genoteerd.
'S middags kregen we een telefoontje van de politie dat de daders afstand hadden gedaan van het gestolen goed (wat ik wel een rare kronkel in de wet vind,want het waren onze spullen!) en we alles terug mochten komen ophalen.
Dat zijn we dan vrijdags gaan doen,ook nog wat papieren gaan tekenen en een kopie van pv meegekregen.
Het dossier zou doorgestuurd worden naar het parket,dat zou een tijdje kunnen duren eer we daar antwoord van zouden krijgen.
Vanmorgen zat er een brief van het parket in de bus.
In de brief stond "dat de zaak geklasseerd is wegens gebrek aan bewijs".
Nu vind ik het toch wel raar dat de procureur,die hopelijk het dossier met pv heeft gelezen,vindt dat er onvoldoende bewijs is dat wij slachtoffer waren van "braak met diefstal" terwijl de politie wel degelijk de daders heeft kunnen vatten en onze gestolen goederen in hun voertuig hebben kunnen vinden.
Mijn vraag is nu: is het redelijk dat ik de beslissing van de procureur op de één of andere manier aanvecht en hoe doe ik dat dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2014 23:27

Neen, ze zijn in het bezit van die andere personen gevonden dus zijn dat de vermoedelijke eigenaars.
Het misdrijf is nog niet bewezen laat staan dat het vaststaat DAT is het maar op het ogenblik dat er een in kracht en gezag van gewijsde uitspraak is.
Dus als de verdachten geen daders afstand doen van de bij hun aangetroffen goederen kan de politie deze terug gegeven de vermoedelijke eigenaars ...anders dienden ze in beslag genomen te worden en neergelegd ter griffie als overtuigingsstukken. En dan was het pas NADAT er een vonnis en na beroep arrest was dat deze zaken terug konden.
U hebt een copie van uw verklaring gekregen ik denk niet dat het een copie van het PV was.
U kan u als slachtoffer laten registreren bij het verhoor of daarna krijft u van de politie een attest klachtneerlegging waarin oa uitgelegd wordt hoe u zich als slachtoffer kan laten registreren.
Vermoedelijk kunnen ze wel bewijzen dat die personen de goederen bij zich hadden maar zijn er onvoldoende elementen om te bewijzen dat het die personen waren die IN uw garage waren EN die zaken hebben meegenomen.
Is er een sporenonderzoek geweest en zijn er nuttige sporen aangetroffen die de aangetroffen verdachten linken aan de plaats van de inbraak vb een vingerspoor op een binnendeur of een schoenafdruk op de zetel of een bloedspoor op het glas van de ingeslagen vitrine.
In voertuig gevonden...is dat voertuig met beslag gelegd ( zeker indien het eigendom is van een van de verdachten)... had in een latere fase verbeurdverklaard kunnen worden om oa uw kosten te betalen.
Via de slachtoffermelding kan u een gesprek met het parket aanvragen en de zaak met de magistraat bespreken...
Ga ook eens spreken met de dienst SLachtoffer ZOrg van uw lokale politie.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”