Facebook comment beschouwd als laster & eerroof

Ronduit
Topic Starter

Facebook comment beschouwd als laster & eerroof

#1 , 19 mar 2014 14:08

Beste

Mijn vriendin heeft jaren geleden een relatie gehad met een man die haar fysische en psychisch mishandelde. Na een lange periode van gebukt te gaan onder dit misbruik, heeft ze het in 2007 gedaan gemaakt met deze persoon.
Hoewel ze nog steeds de littekens draagt van zijn gedrag, heeft ze wel een streep kunnen trekken onder deze periode.

Daar kwam verandering in toen ze vorige week een foto van hem zag verschijnen op Facebook. In een emotionele opwelling schreef ze onder de foto dat die man een 'vrouwenmishandelaar' en 'psychopaat' was. Twee uur later kreeg ze telefoon van de politie die haar vertelde dat haar ex-partner een klacht had ingediend wegens laster en eerroof. In de loop van deze week moet ze langskomen op het politiekantoor.

Tijdens haar relatie met deze man heeft ze heel wat moeten ondergaan, maar heeft enkel een klacht ingediend wegens stalking. In haar verklaring toen heeft ze ook laten optekenen dat ze werd aangevallen. Daarnaast heeft de man ook een omgangsverbod opgelegd gekregen van de school waar ze vroeger hun opleiding volgde. De man heeft ook een tijdje een relatie gehad met een andere vrouw, een vriendin van mijn vriendin, die net hetzelfde heeft ondergaan.

Kortom, er is bewijs dat de aantijgingen van 'vrouwenmishandelaar' en 'psychopaat' niet uit de lucht gegrepen zijn en gestaafd kunnen worden met bewijs.

Mijn vraag is: hoeft mijn vriendin zich ernstig zorgen te maken of zal er uit deze zaak hoogstens een waarschuwing komen? Zij heeft geen zin om die persoon terug in haar leven te laten en maakt zich een beetje zorgen.

Die facebookcomment was geen goed idee, maar een mens heeft z'n emoties niet altijd onder controle. Vooral niet in zo'n geval...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2014 14:44

Laster en eerroof zijn strafbare feiten : ook als het zo zou zijn dan nog mag uw vriendin dat niet zeggen noch schrijven.
Eens lezen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2401,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu gezien op een sociaal media ..bestaat de mogelijkheid dat het parket zaak zal seponeren gezien men anders voor het of van assisen zou moeten verschijnen gezien persmisdrijf.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2401,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ze kan beter zo'n dingen niet meer doen ook al zou het de waarheid zijn.
Zelfs als betrokkene voor die feiten zou veroordeeld zijn dan nog mag dat niet door haar verteld worden.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2014 15:31

Kortom, er is bewijs dat de aantijgingen van 'vrouwenmishandelaar' en 'psychopaat' niet uit de lucht gegrepen zijn en gestaafd kunnen worden met bewijs.
Tenzij een psychiater bevestigd heeft dat deze persoon een psychopaat is, denk ik niet dat u daar een bewijs van hebt. Iemand die partnergeweld pleegt, is niet per definitie een psychopaat. Die uitspraak is dus inderdaad lasterlijk. De klacht wegens laster is dus terecht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

j.demoor

#4 , 21 mar 2014 08:24

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide GEVALLEN aan een persoon kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.”(8 juni 1867 Strafwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”