invloed op internering?

gvd111
Topic Starter

invloed op internering?

#1 , 23 apr 2014 20:24

Goede avond,
heb ik als slachtoffer van een misdrijf (brandstichting) inspraak in de mogelijke vrijlating van de verdachte uit een psychiatrische instelling na een bepaalde termijn?
Dank bij voorbaat voor jullie reactie.

mvg/Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 23 apr 2014 22:37

Beste

U dient alleszins op de hoogte te worden gehouden en kan ook worden gehoord.

Ontving u een kennisgeving?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2014 23:14

Als slachtoffer laten registreren op de griffie - dat is de eerste vereiste.

Reclame

gvd111
Topic Starter

#4 , 24 apr 2014 07:55

ik heb me destijds bij de politie aangemeld en als slachtoffer opgegeven. In januari 2014 kreeg ik een uitnodiging om mee te verschijnen voor de raadkamer, toen maakte de rechter mij duidelijk dat ik mijn schade-eisen moest doorgeven en mij burgerlijke partij stellen, hetgeen ik per mail gedaan heb. In april 2014 kreeg ik opnieuw een aangetekend schrijven om aanwezig te zijn. Door omstandigheden kon ik deze brief niet tijdig afhalen (ik vernam toevallig op de morgen van de zitting van een medebewoner dat de zitting die dag zou plaatsvinden), kon ik mij niet voorbereiden en wist ik ook niet dat het dossier enkele dagen ter inzage gelegen had). In de raadkamer vertelde de rechter mij dat ik op 15 april mocht bellen om de uitspraak over de al dan niet internering te vernemen; deze uitspraak was echter uitgesteld en ik mocht op 25 april bellen. Intussen had ik op internet al een en ander over de materie gelezen en heb ik nog een mail naar de griffie gestuurd dat ik door een samenhang van omstandigheden de kans gemist had de stukken in te kijken, onvoorbereid op de zitting zat maar dat ik als slachtoffer mijn rechten : ‘te worden ingelicht van iedere vrijlating en gehoord te kunnen worden’ wenste te gebruiken. Ik werd dus niet op de hoogte gebracht door de rechtbank maar vernam het gisteren van een kennis die het in de krant gelezen had. Misschien gaan ze er van uit dat ik morgen zal bellen, wat ik uiteraard zal doen, zelfs vandaag reeds en ik zal dan ook vragen of ik verder op de hoogte wordt gehouden.

Franciscus

#5 , 24 apr 2014 15:49

En misschien ook eens naar de griffie gaan ...want iedereen kan bellen maar telefonisch gaat men niet aan iedereen info geven.

gvd111
Topic Starter

#6 , 24 apr 2014 18:40

ik heb dus vandaag gebeld en vernam dat men mij 1 euro prov. schadevergoeding + intresten toekent. Hiervoor moet ik mij opnieuw burgerlijke partij stellen voor dezelfde raadkamer en een verzoekschrift indienen op basis van art. 4 van de wet van 17 april 1878 (VTSV). Hier moet ik dan nog eens mijn schade-eisen formuleren maar de gevraagde rechtsplegingsvergoeding krijg ik niet daar ik voor de raadkamer geen advocaat meer had. Nochtans gaat het om de kosten van mijn advocaat voor het vredegerecht en ook de kosten van de deurwaarder voor de dagvaarding in tussenkomst voor hetzelfde vredegerecht.

Franciscus

#7 , 24 apr 2014 20:06

Wat heeft vrederechter (burgerlijke rechter) te maken met schadevergoeding bij een strafprocedure?
Als u de zaak gewonnen hebt bij de vrederechter staat daar in het vonnis toch ook wie veroordeeld is tot welke kosten?

gvd111
Topic Starter

#8 , 24 apr 2014 21:47

Ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt; ik ben niet vertrouwd met alle termen. Het is ook heel ingewikkeld.
We hebben als eerste de procedure voor het vredegerecht, opgestart door een medebewoner tegen ons wegens lawaaioverlast door onze huurster. Wij hebben haar in tussenkomst gedagvaard. Deze procedure loopt nog en is reeds meermaals uitgesteld o.a. wegens de brandstichting en allerlei complicaties hierdoor. De medebewoner heeft reeds te kennen gegeven dat hij zijn procedure wil stoppen wegens te duur. Wij kunnen niet stoppen want we moeten nog een uitspraak van de vrederechter krijgen over de vrijgave van de huurwaarborg en het verhaal van onze advocaat- en deurwaarderkosten op de huurster.
Voor de brandstichting heb ik mij bij de politie opgegeven als slachtoffer en daardoor zit ik dan in de procedure voor de raadkamer. Daar moest ik mijn schade-eis doorgeven en heb de hierboven vermelde kosten die ik voor mijn procedure op het vredegerecht gemaakt heb doorgegeven maar deze werden geweigerd omdat ik geen advocaat heb. Ik denk dat ze de twee door elkaar halen want op het vredegerecht had ik wel degelijk een advocaat maar voor de raadkamer niet. Voor de procedure voor de raadkamer vraag ik echter geen vergoeding.
Laatst gewijzigd door gvd111 op 01 mei 2014 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#9 , 24 apr 2014 22:47

Dan zal u naar mijn bescheiden mening uw kosten moeten terugvorderen bij vrederechter of in die beroepsprocedure maar idd niet voor de strafrechter.
Hoe kan het dat u als eigenaar van een pand (brandstichting) via uw verzekering brand of rechtsbijstand geen advocaat hebt?

gvd111
Topic Starter

#10 , 25 apr 2014 12:11

oké ik begrijp nu dat ik dit fout gedaan heb. Op de griffie van de raadkamer moest ik mijn vorderingen formuleren en ik wist niet beter dan de kosten die ik tot nu toe voor de procedure op het vredegerecht gemaakt had door te geven. Uiteindelijk kreeg ik enkel die 1 euro en blijft mijn vordering voor het vredegerecht dus wel bestaan. Alleen weet ik nu niet goed hoe ik die 1 euro moet 'invullen', wat kan ik hier inbrengen?
Voor wat betreft de verzekering :
wij zijn mensen die graag goed verzekerd zijn; we namen een 'Pack Verhuurder' van een heel bekende maatschappij en dachten dat we goed zaten maar... dit pack telt enkel voor problemen tussen verhuurder/huurder. Dus niet voor een zaak tussen verhuurder en mede-eigenaar. Na de brandstichting dacht ik dat dit wel in aanmerking zou komen om mijn rechten te verdedigen maar ... geen reactie en in hun algemene voorwaarden vond ik dat geschillen met betrekking tot strafrechterlijke vervolgingen uitgesloten zijn. Ik veronderstel dat brandstichting hieronder valt en dus val ik weer uit de boot! Nochtans beloven ze in hun brochure 'een uitgebreide juridische bijstand voor tal van andere gebeurtenissen die aanleiding kunnen geven tot een geschil met uw huurder'. Verder hebben we een familiale (komt niet tussen omdat het een contractueel geschil is), een rechtsbijstandverzekering (komt niet tussen omdat het niet gaat om de eigen woning) en een blokpolis (komt niet tussen omdat we zelf niet in het appartement wonen). De blokpolis komt gelukkig wel tussen in de brandschade. dus verzekeringen genoeg maar ja...!

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 25 apr 2014 13:29

Beste

U moet de twee procedures goed van elkaar onderscheiden.

De discussie met de brandstichter is bijgevolg geen contractueel geschil en de procedure tegen de eigenaar is evenmin een strafrechtelijk geschil.

De rechtsbijstandsverzekeraar dient mijns inziens hoe dan ook tussen te komen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

gvd111
Topic Starter

#12 , 25 apr 2014 14:43

de discussie met de brandstichter (=onze huurster) gaat over schade aan ons appartement en zou in principe moeten gedekt zijn door onze Pack Verhuurder tenzij dit als een strafrechterlijk geschil uitgesloten wordt. De discussie met de eigenaar valt dan weer niet onder dit PV omdat geschillen met 'de buurt' uitgesloten zijn.
Voor wat betreft de rechtsbijstandsverzekeraar gaat het om een appartement dat wij verhuren (dus niet om de eigen woning) en wij hebben dit uit onwetendheid niet gemeld ter uitbreiding van onze polis.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”