eerste winkeldiefstal: gevolgen

Amy1
Topic Starter

eerste winkeldiefstal: gevolgen

#1 , 14 mei 2014 13:39

Beste,

mijn broer (meerderjarig) werd betrapt op winkeldiefstal, voor de eerste maal. Het ging om een bedrag rond de 22euro, dat hij nadien ook betaalde in de winkel.
Er werd een PV opgesteld en foto's+vingerafdrukken genomen.

Wat zijn de verdere gevolgen van zijn daad?
Zal er een minnelijke schikking getroffen worden omdat dit de eerste maal is?
Zal dit op zijn (voorlopig nog blanco) strafblad komen te staan en zoja, voor hoe lang?
Hoe lang blijven zijn vingerafdrukken en profielfoto's in het politiesysteem?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2014 13:57

Als uw effectief nog een blanco register heeft zal het door het parket vermoedelijk afgehandeld worden met een minnelijke schikking.
In het ANG systeem bij de politie blijven de feiten wel zeker 5 jaar geregistreerd. Bij het parket blijven ze altijd bestaan. Maar op strafblad worden ze NIET vermeld ( gezien minnelijke schikkingen alleen maar intern gebruikt worden - lijkt me logisch want politie en parket moeten wel de voorgeschiedenis kennen. Het mee laten tellen voor een volgende veroordeling vervalt echter gezien de stafvordering/uitvoering al naargelang de feiten ook vervalt. Deze vervallen nl zoals in de strafwet is vastgelegd.
Domme zaak en niet goed te praten maar indien alles betaald wordt en er geen nieuwe feiten gebeuren heeft dit geen invloed op wat dan ook ( behalve op de mensen - winkel- uw broer en u die het weten natuurlijk)

Amy1
Topic Starter

#3 , 14 mei 2014 14:39

Bedankt voor de heldere uitleg.

Reclame

Amy1
Topic Starter

#4 , 14 mei 2014 14:50

Weet u hoe lang het duurt vooraleer de minnelijke schikking wordt getroffen, welke tijdspanne?
Uit wat bestaat de minnelijke schikking, een boete?

Alvast bedankt.

Franciscus

#5 , 14 mei 2014 14:59

Een geldsom ...bij betaling ziet het openbaar ministerie af van verdere strafvervolging.

Amy1
Topic Starter

#6 , 14 mei 2014 15:24

Bedankt.

Amy1
Topic Starter

#7 , 14 mei 2014 15:37

Heeft u ook enig idee hoe lang het duurt vooraleer de vraag tot betaling van de geldsom in de bus valt? verstrijken hier enkele maanden over of wordt dit snel afgehandeld?

Franciscus

#8 , 14 mei 2014 17:32

Kan heeeele tijd duren.
Onvoorspelbaar.

Amy1
Topic Starter

#9 , 30 jun 2014 15:36

Enig idee van de omvang van de boete?

Franciscus

#10 , 30 jun 2014 15:47

Ik dacht € 50 maar ik ga nu echt voort op mijn korte termijn geheugen., kan dus ook €150 zijn.
Ik vind zo direct geen tekst in mijn documentatie.

Amy1
Topic Starter

#11 , 01 jul 2014 13:24

Bedankt.
Ik heb ondertussen op internet gevonden dat het minimum bedrag €55 bedraagt, maximumbedrag €150.

Amy1
Topic Starter

#12 , 08 sep 2014 13:14

Beste,

is het normaal dat er na 4 maand nog steeds geen boete werd opgestuurd?

dwj

#13 , 08 sep 2014 18:55

Beste,

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Ik heb twee jaar terug de stomme fout gemaakt van iets te 'proberen' stelen, een paar nylonkousen uit de h&m. Een zeer stom, vreemd moment waar ik niet trots op ben.
Een winkeldetective heeft me dan gestopt aan de uitgang en meegevraagd naar het kantoor, ik heb meegewerkt, mijn zakken leeggemaakt, zij heeft mijn identiteitskaart genomen en dingen opgeschreven, een soort document, ik weet er bijna niets meer van omdat het zo'n vreemde beleving was. Ik heb toen die kousen betaald en een administratieve boete van 20€, en het was in orde. Geen politie erbij, niets meer van gehoord.

Ik ben verder nooit opgepakt of verder in contact geweest met de politie voor misdrijven of andere dergelijke zaken. Ook nooit eerder of erna iets gestolen of proberen stelen, lesje geleerd.

Nu komt het ironische. Ik zou een opleiding willen volgen om bij de politie te gaan werken, maar hiervoor heb je een bewijs van onbesproken gedrag nodig.
De vraag is dus, staat mijn naam in het politieregister of dergelijk, of ben ik nog steeds van onbesproken gedrag?

Alvast bedankt.

Franciscus

#14 , 08 sep 2014 19:13

De winkeldetective kan uiteraard een eigen dossier aanleggen en de kousen laten betalen edoch de € 20 als administratieve boete opleggen IS VERBODEN.
Kan beschouwd worden als afpersing - geld laten overhandigen onder voorwaarden.
De firma moet de politie verwittigen en deze moeten langskomen.
Noch de winkel noch de 'detective - afperser' is bevoegd u enige vorm van schadevergoeding op te leggen dat kan enkel een rechter.
Trouwens afpersing wordt veel zwaarder gestraft dan een eerste winkeldiefstal.

dwj

#15 , 08 sep 2014 19:18

Dat had ik ook gelezen nu ik opzoekwerk deed, maar toen was ik er niet van op de hoogte, en wou het zo snel mogelijk achter me laten.
Politie is er helemaal niet bij geweest, dat kan dan ook niet aangezien ze me dan geen administratieve boete konden opleggen.

Maar ik zal dan ook niet in een politieregister of dergelijk staan? Aangezien wat de winkeldetective deed, ook strafbaar was?
Ik zit er gewoon enorm hard mee in dat ik niet weet of ik die opleiding uberhaupt kan starten of niet, ik heb geen strafblad, maar als ik in zo'n register sta, ben ik niet van onbesproken gedrag dacht ik?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”