Betreden van een woning

Moonly
Topic Starter

Betreden van een woning

#1 , 20 jun 2014 23:05

Mijn vader is eind verleden jaar overleden die hertrouwd was met mijn nog in leven zijnde stiefmoeder .
Zij waren 30 jaar getrouwd .
Mijn officiële moeder is overleden toen ik 15 jaar was nu ben ik 55+ .
Ik ben niet geadopteerd.
Mijn vader heeft steeds in het huis gewoond dat eigendom is en nog steeds is van mijn stiefmoeder.
Enkele maanden voor het overlijden van mijn vader heeft hij mij in het bijzijn van stiefmoeder een sleutel van het huis gegeven moest er iets gebeuren ofzo , zodat ik steeds de woning binnen kon.
Stiefmoeder is de dag van vandaag nog woonzaam in haar woning maar ik merk dat ze dingen vergeet en van alles begint te verstoppen enz .
Volgens dokter heeft ze tekenen van beginnende dementie en is ze daarom ook heel achterdochtig maar ze kan zich toch nog wel wat behelpen .

Nu stel ik mij de volgende vraag.
Indien stiefmoeder naar een ziekenhuis zou vervoerd worden , op sterven zou liggen of zou overlijden .
Mag ik dan de woning nog betreden of word dit aanzien als inbraak ?

Kan de naaste familie van stiefmoeder hier een klacht voor indienen , want ik als stiefkind en ook mijn vader hadden geen goede band met haar familie ?

Graag een reactie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 jun 2014 01:07

De woning betreden zonder toelating van een bewoner, zelfs als u een sleutel heeft, valt onder huisvredebreuk met gebruik van een valse sleutel.

Dat gezegd zijnde, in gevallen waarin dit noodzakelijk is om erger te voorkomen (bv het helpen van een persoon in nood) mag de wet overtreden worden. Het moet natuurlijk wel duidelijk zijn dat dit noodzakelijk is. Bij twijfel kan je natuurlijk de politie oproepen, die, als er voldoende aanwijzingen zijn, zich ambtshalve toegang tot de woning zullen verschaffen.

Moonly
Topic Starter

#3 , 23 jun 2014 20:29

1 / Ik neem aan dat wanneer men mij een sleutel van de woning geeft , ik toch ook een toelating heb om de woning te betreden ?
2/ Hoe gaat men bewijzen dat ik geen toelating had wanneer stiefmoeder dementerend is geworden ?
3/ Het is geen valse sleutel

Naar mijn mening denk ik dan toch dat het moeilijk te bewijzen zal zijn dat ik de woning zonder toelating heb betreden ?
Ik denk zelfs dat ook de iemand van haar naaste famillie een sleutel heeft , zodus deze mogen dan ook de woning niet betreden .

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2014 20:33

1- hoe bewijs je dat je die sleutel gekregen hebt?
2- Hoe bewijs je dat je wel toelating had (mondelings)
3- Hoe bewijs je dat het een originele sleutel was?

giserke

#5 , 23 jun 2014 21:10

Je laat dit best weten aan de wijkagent dat je een sleutel hebt gekregen om indien nodig de woning te betreden.
Nog beter is nu ze nog enige rationele reactie kunnen geven, vragen of ze U een volmacht willen geven voor het beheer van hun eigendommen.

Zijn er nog kinderen of erfgenamen? Zorg dan dat ze er allemaal bij zijn als die beslissing wordt genomen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jun 2014 21:15

Het is blijkbaar niet het huis van uw vader.
Het is blijkbaar het unieke eigendom van uw stiefmoeder.
U hebt enkel recht op de daar staande goederen van uw vader en de helft van het gemeenschappelijk vermogen ( in grote lijnen).
Het zijn de erfgenamen van uw stiefmoeder die in plaats treden van haar goederen.
Wat staat er allemaal op papier tussen uw vader en stiefmoeder. Staan zijn eigendommen roerend en onroerend op papier want na zijn overlijden bent u naakte eigenaar en heeft stiefmoeder het vruchtgebruik.
Hoe is de verhouding met stiefmoeder en hoeveel jaar geleden is uw vader overleden?
Na overlijden kan u er maar binnen met notaris samen met de erfgenamen.

Turaki

#7 , 23 jun 2014 21:38

1) Heb hebben van een sleutel geeft u niet automatisch toestemming om de woning te betreden, ongeacht waar deze vandaan komt.
2) U moet bewijzen toelating te hebben, niet omgekeerd.
3) De term "valse sleutel" slaat op het oneigenlijk gebruik van de sleutel, niet op de oorsprong.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”