Verkeersagressie opzettelijke slagen en verwondingen

skeptik1990
Topic Starter

Verkeersagressie opzettelijke slagen en verwondingen

#1 , 02 jul 2014 10:53

Ongeveer 2 maand geleden heb ik een voorval gehad met verkeersagressie.

even kort; De persoon die klacht tegen mij indiende deed gevaarlijke manoeuvres ( kwam ineens zonder richtingaanwijzer voor mij, duwde bruusk op zijn rem waardoor ik bijna in zijn achterkant reed waarop ik vervolgens wou voorbijsteken en die persoon mij dan ineens de pas afsneed en mij tot stilstand bracht. Ik en een vriend stapte uit de wagen waarop de andere bestuurder neus aan neus kwam staan met mijn kameraad. Die bestuurder deed een beweging om te slaan waarop mijn kameraad die persoon wegduwde uit reflex.

tijdens het uitstappen ben ik echter mijn gsm verloren en is die persoon met mijn gsm en nummerplaatgegevens naar de politie gegaan.

Nu heeft die bestuurder klacht ingediend voor opzettelijke slagen en verwondingen. Hij is blijkbaar nog naar het ziekenhuis geweest en die hebben vastgesteld dat hij verwondingen en kwetsuren had.

Mijn vraag is nu:

Ik heb die persoon met geen vinger aangeraakt, Kan ik opdraaien voor al zijn kosten en ook de daarbij horende straf?
Plus tijdens het verhoor zei de inspecteur dat ze volledig mijn gsm uitgelezen hadden. Mogen zij dit zomaar doen?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp die komt

Maarten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 02 jul 2014 11:03

Bewijs vormt een probleem...
Woord tegen woord, de kwetsuren werden vastgesteld.

Mijn inziens in zo'n situatie doet u best volgende:
1. u blijft in de auto zitten
2. u belt zelf de politie en geeft nummerplaat door van diegene die u klem rijdt
3. u filmt desnoods wanneer u voertuig wordt beschadigd

skeptik1990
Topic Starter

#3 , 02 jul 2014 11:48

Bewijs vormt een probleem...
Woord tegen woord, de kwetsuren werden vastgesteld.

Mijn inziens in zo'n situatie doet u best volgende:
1. u blijft in de auto zitten
2. u belt zelf de politie en geeft nummerplaat door van diegene die u klem rijdt
3. u filmt desnoods wanneer u voertuig wordt beschadigd

Bedankt voor het antwoord. Ik weet nu ook dat de 3 zaken die je verteld het beste zijn. Maar op dat moment denk je daar niet aan.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2014 16:26

Heb een paar maanden geleden ook iets dergelijks voorgehad.
Een automobilist voor mij was achter het stuur aan het Gsm'en of aan het Sms'en, waardoor hij zeer traag reeds en van links naar rechts uitweek en omgekeerd. Omdat ik een paar maal met mijn lichten knipperde, stopte hij plots en stapte uit. Hij begon mij toe te roepen dat ik mijn raam moest opendoen, maar dat vertikte ik natuurlijk. Hierop begon hij op mijn zijruit te kloppen en op mij autodak te slaan. Heb gas gegeven en ben verder gereden. Hij was natuurlijk niet blij hiermee. Dat toonde hij door terug in zijn auto te springen, en in volle vaart mij te volgen. Hij probeerde mij nog voorbij te steken, maar dat kon ik hem beletten door zelf in het midden van de weg te gaan rijden. Ik wist een kilometer verder een politiebureau zijn, weliswaar in het weekeinde gesloten, maar dat wist die wegpiraat blijkbaar niet. Ben op hun parking gereden en heb even rustig afgewacht. Hij is natuurlijk niet gestopt en verder gereden. Omdat ik vermoedde dat hij me wel verder zou opwachten, heb ik via een klein omweg mijn weg verdergezet na enige minuten wachten.

Franciscus

#5 , 02 jul 2014 16:38

En ja de politie mag uw gsm uitlezen.
Maar het was wel uw vriend die voor hem stond niet u.

Kingfisher

#6 , 04 jul 2014 18:57

Beide chauffeurs uitgestapt? Beiden schuldig aan verkeersagressie. Eigenlijk hoe meer je uitleg verschaft aan het parket, des te dieper graaf je je eigen put.

Franciscus

#7 , 06 jul 2014 20:43

Men heeft u opgespoord via nummerplaat.
Blijkbaar was het uw passagier die geduwd heeft .... duwen is juridisch enkelvoudige slagen in de artikels over opzettelijke slagen en verwondingen.
Als het uw vriend is die geduwd heeft is hij de schuldige en niet u.

Tenzij het in bende was (jullie waren met meer dan één).

Salduz III .... u mocht een advocaat raadplegen voor het verhoor.

skeptik1990
Topic Starter

#8 , 07 jul 2014 13:41

Parket mag zo diep graven als ze willen. Het gaat er mij alleen om dat de juiste gestraft worden. Als ik gestraft wordt en de andere niet dan zou ik het erg vinden.

Ik weet dat ik een advocaat mocht raadplegen, Dat heb ik dan ook gedaan. Maar veel antwoord krijg ik toch niet.

Franciscus

#9 , 07 jul 2014 16:03

Hangt van uw verklaring en die van uw vriend en tegenpartij af.
Neus tegen neus staan is iets anders dan slagen.
Enkel diegene die geslagen heeft zal kan voor slagen veroordeeld worden.
Mogelijk de andere voor mondelinge bedreigingen of voor een ander strafbaar feit ... maar wij hebben geen kristallen bol.
Dat zal in eerste instantie door OM bekeken worden en vervolgt en door een rechter gevonnist worden indien strafbaar feit bewezen wordt geacht.

giserke

#10 , 07 jul 2014 16:12

Nog eens een voorbeeld van het nut van een Dashcam.

Franciscus

#11 , 07 jul 2014 16:13

Minstens 6 dan voor achter en opzij vooraan en achteraan links en rechts.

Gebruiker21

#12 , 08 jul 2014 14:18

Inderdaad. Bij het uitstappen der chauffeurs, wel even zeggen: "Mijnheer de agressieve chauffeur, wil je even voor mijn motorkap komen staan voor we verder de kunst der verkeersagressie beöefenen, kwestie dat alles mooi op mijn dashcam staat..." :-)

Terug on topic: ik denk dat we te weinig weten van wat er gebeurd is en nog staat te gebeuren om deftig antwoord te kunnen geven. Alles is al gezegd: veel zal afhangen van de verklaring van de vriend / andere chauffeur. Feit dat topic starter mee uitgestapt is, is al niet positief.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

skeptik1990
Topic Starter

#13 , 31 jul 2014 19:34

Inderdaad. Bij het uitstappen der chauffeurs, wel even zeggen: "Mijnheer de agressieve chauffeur, wil je even voor mijn motorkap komen staan voor we verder de kunst der verkeersagressie beöefenen, kwestie dat alles mooi op mijn dashcam staat..." :-)

Terug on topic: ik denk dat we te weinig weten van wat er gebeurd is en nog staat te gebeuren om deftig antwoord te kunnen geven. Alles is al gezegd: veel zal afhangen van de verklaring van de vriend / andere chauffeur. Feit dat topic starter mee uitgestapt is, is al niet positief.

Bedankt voor de reacties.

Andere chauffeur verklaarde dat ik agressief was en hem tot stoppen dwong. Hij is slim genoeg om het naar zijn hand te zetten. Ook dat hij slagen had gekregen van de breedste van de 3. En dat hij mijn gsm onder mijn wagen had getrapt zodat hij die kon meenemen als ik weg zou rijden. Hij is dan naar spoed gegaan en die hebben geconstateerd dat hij bloeduitstortingen en kneuzingen op zijn borst en hoofd had. Hij was 1 dag werkonbekwaam volgens door de spoedarts. Wat hij daarna gedaan heeft weet ik niet.

Hij was verstandiger om klacht in te dienen; hadden wij het ook gedaan zou het misschien anders gelopen zijn. Maar wij dachten dat het wel daarbij zou blijven.

Groeten

Franciscus

#14 , 31 jul 2014 23:05

Als u en uw vriend voor de rechtbank moeten komen/geweest zijn kan u ons het resultaat laten weten.

skeptik1990
Topic Starter

#15 , 01 jul 2015 10:27

Beste Franciscus,

Gisteren heb ik de dagvaarding ontvangen waarin staat dat ik op 10 september moet verschijnen voor de correctionele rechtbank ( dit samen met de andere inzittenden ).

Echter heeft het "slachtoffer" mij vorige week gecontacteerd via sociale media om te vragen wat er vorig jaar allemaal gebeurd is ... . Tevens op het einde van het gesprek zei hij dat hij zijn klacht wou intrekken omdat hij mij niet zou kennen.

Van mijn advocaat krijg ik niet echt nuttige antwoorden om te kijken of ik hier iets mee kan doen.

Heeft u enig idee of ik met dat gesprek iets kan aanvangen?

Groeten

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”