Auteursrechten en illegaal downloaden in België

jote123
Topic Starter

Auteursrechten en illegaal downloaden in België

#1 , 31 jul 2014 16:25

Ik stel deze vraag na uitvoerig googlen - wat niets opleverde: hoe strafbaar is het illegaal downloaden (dus niet verspreiden) van auteursrechtelijk beschermde inhoud in België. Onlangs werd in het nieuws langs de neus weg gezegd dat zulks nu het geval is, maar ik vind er geen verdere informatie over. Een uitvoerige uitleg hoeft niet per se, een internetlink voor het vinden ervan is ook goed.
Beste dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 31 jul 2014 16:30

Ik dacht dat het downloaden niet vervolgd werd, enkel het verspreiden.

jote123
Topic Starter

#3 , 31 jul 2014 16:42

@LeenW: In het nieuws zeiden ze dat downloaden tot nog toe niet strafbaar was omwille van het recht op het hebben van een 'thuiskopie', maar dat zulks nu wel het geval is. Ik vind daarover geen verdere informatie maar weet dat in België al mensen bestraft werden hierom, zij het wel omwille van 'massaal downloaden'. Weet u meer hierover of weet u waar ik meer toelichting kan vinden?

Reclame

Turaki

#4 , 31 jul 2014 16:53

Tot op heden ben ik enkel nog maar op de hoogte van uitspraken waarbij de veroordeelde niet alleen downloadde, maar ook materiaal verspreidde, hetzij door links te delen, hetzij door te werken met torrent-programmas.

Er is wel een recente uitspraak van Europa waarbij het in Nederland niet langer toegestaan is om illegale bestanden te downloaden, iets wat daar tot voor kort nog wel mocht vanwege een vergoeding die ze daar moesten betalen op lege dragers (gelijkaardig aan Auvibel).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2014 17:10

Strafwetboek Art. 504quater. ev misschien ?

Turaki

#6 , 31 jul 2014 20:33

Gaat dat niet over hacken?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”