Slachtoffer slagen en verwondingen

Thomasos
Topic Starter

Slachtoffer slagen en verwondingen

#1 , 05 sep 2014 12:16

Goede morgen

De feiten zijn als volgt, vorige zaterdagavond zit ik met mijn neef frieten te eten bij een frituur hier in de buurt. Wanneer er opeens iemand om hulp roept, die aan de frituur staat, zien wij dat het een vriend is van ons (die zonder reden wordt vastgenomen door een onbekend persoon, die volgens hem onder invloed was van drugs).. we lopen er onmiddellijk naartoe en op het moment dat ik vraag wat het probleem is krijg ik een vuistslag op mijn oog. Ik lig direct K.O. op de grond, na terug recht te staan ga ik weg.. de dader betaald zijn frieten en gaat ook snel weg. Wanneer mijn neef vraagt waar mijn bril is, en op de plaats waar ik de slag kreeg gaat kijken, stopt de auto van de dader, stapt hij uit en zegt "RONDE 2!" en geeft mijn neef ook een vuistslag in het gezicht.. Dit allemaal aan een frituur waar zeker nog 10-15 personen staan.
Nadien hebben wij aan de uitbaatster van de frituur gevraagd of ze wou getuigen, dat wij geen ruzie hebben gezocht (en niet eens ruzie hebben gemaakt met die persoon) en als ze eventueel de naam van de dader kent. Ze kent hem blijkbaar, maar trekt haar van dit alles niets aan.. terwijl ze alles zeker heeft gezien. De politie heeft ons verteld dat er constant soortgelijke vechtpartijen gebeuren aan haar frituur en dat ze nooit getuigd.
Nu zijn wij natuurlijk razend, want wij weten geen namen, de politie weet geen namen en zij heeft niet eens hulp geboden toen we daar beiden aan het bloeden waren, ik heb een wonde van 5cm die gehecht is moeten worden (door waarschijnlijk ringen) en mijn neef heeft een schaafwonde over heel zijn wang en een blauw oog. Is het mogelijk om tegen de uitbaatster van de frituur klacht in te dienen wegens het niet helpen van personen in nood? Dat ze het niet doet als de daders er nog zijn kan ik begrijpen, maar dat ze niet eens komt wanneer ze weg zijn en/of wanneer de politie ter plaatse is, dat begrijp ik niet..

Alvast dank voor een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 sep 2014 12:27

".........Dit allemaal aan een frituur waar zeker nog 10-15 personen staan.............."
En kunnen die mensen niet getuigen? Moet dat persé de frituriste zijn?

Thomasos
Topic Starter

#3 , 05 sep 2014 12:38

Neen tuurlijk niet, maar de personen die er toen stonden ken ik niet hoor..
Die stonden er natuurlijk niet meer toen we na ons verhaal te doen, aan de politie, terug bij haar kwamen. Dus van die mensen hebben we geen gegevens..
Ik wil hier nu niet de boeman spelen die iedereen die geen hulp heeft geboden een proces wil aandoen, maar ik vind wel dat, wanneer er reeds meerdere (het moet zelfs niet meerdere keren zijn geweest) vechtpartijen aan uw frituur gebeuren, je toch wel eens de moeite kan doen om te getuigen en al zeker om hulp te bieden wanneer je ziet dat er gewonden zijn.. Maarja, 'time is money' zeker als je een frituur uitbaat ;)

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2014 12:43

Nummerplaat van de dader niet genoteerd?

Als die persoon gekend is door de frituriste, is dit mogelijk een teken dat hij daar regelmatig komt. Stel dat de feiten zich op een vrijdagavond afgespeeld hebben, is het dus goed mogelijk dat de persoon in kwestie wel eens meer op vrijdagavond daar frieten komt eten. Niets belet je om een paar vrijdagavonden in de wagen op veilige afstand van het frituur door te brengen, en als je de dader ziet toekomen, zijn nummerplaat te noteren en daarmee naar de politie te gaan. Dan is op zijn minst de identiteit van de dader al gekend...

Is er al een PV opgesteld van de feiten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomasos
Topic Starter

#5 , 05 sep 2014 12:51

Nummerplaat heeft op het moment niemand aan gedacht, spijtig genoeg.. We hebben een beschrijving van de wagen, maar zo rijden er veel rond..
Enkele zaterdagen gaan wachten kunnen we inderdaad doen, maar als ze ontkennen staan we even ver zolang we geen getuigen hebben van de bewuste dag..

Gebruiker21

#6 , 05 sep 2014 15:43

Uw neef is getuige dat jij aangevallen bent. Jij bent getuige dat uw neef aangevallen geweest is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 05 sep 2014 16:07

Tegen frituriste :niet verlenen van hulp aan personen in nood. art 422 bis strafwet
Voor politie: dagelijks minimaal enkele controles van personen en nummerplaten die bij die frituur komen en voldoen aan uw beschrijving persoon/nummerplaat.
Als frituriste van 'niets' weet zal op die wijze misschien haar geheugen snel terugkomen ... niks illegaal politie tracht op die wijze gewoon in kaart te brengen wie de mogelijke onruststokers zijn.
" Zij kunnen eveneens de identiteit controleren van ieder persoon indien zij, op grond van zijn gedragingen, materiële aanwijzingen of omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat hij wordt opgespoord, dat hij heeft gepoogd of zich voorbereidt om een misdrijf te plegen of dat hij de openbare orde zou kunnen verstoren of heeft verstoord.... " betreft art 34 Wet politie ambt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”