Winkeldiefstal en fouilleren

Bluemoon76
Topic Starter

Winkeldiefstal en fouilleren

#1 , 15 sep 2014 19:23

Hallo,

mijn zus (meerderjarig) is vandaag betrapt op winkeldiefstal van een flesje nagellak. Nu is uiteraard de politie erbij gehaald en heeft ze het flesje betaald. Na haar tas te doorzoeken wilden ze haar fouilleren. Ze heeft dus volledig moeten strippen bh/onderbroek om te kijken of ze iets verborgen had.

Ik vraag me nu wel af of dit de normale gang van zaken is want ergens vind ik volledig strippen te ver gaande .

Wat zijn je rechten op dat ogenblik ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#2 , 15 sep 2014 19:35

Volledig wettelijk. Gerechtelijke fouille tot naaktheid valt onder de bevoegdheid van een OGP, officier gerechtelijke politie.
Het is zelf mogelijk om minderjarige de kleding te laten uitdoen, vaak laat men wel een vertrouwenspersoon toe als de minderjarige heel jong is.
Indien iemand weigert mee te werken met de fouille kan zelf dwang worden gebruikt.
Bezin eer je begint...

Bluemoon76
Topic Starter

#3 , 15 sep 2014 20:06

Volgens de papieren dat ze heeft was het de lokale politie, het fouilleren was gebeurd in de winkel in een apart kantoor.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2014 20:16

OGP is een funktie en het is die persoon die de opdracht wettelijk kan geven. Zowel bij federale als lokale politie heeft men OGP( hoofdinspecteurs- commissarissen en hoofdcommissarissen) - er zijn oog officieren van bestuurlijke politie ( commissarissen en hoofdcommissarissen)
Vermoedelijk waren het vrouwelijke inspecteurs?

Bluemoon76
Topic Starter

#5 , 15 sep 2014 20:36

Ja gelukkig voor haar was het de vrouw die haar apart nam.
Nou hoop ik dat het hele gebeuren een gewenst schrik effect heeft en dit daarmee ook de laatste keer was.

Bedankt voor de informatie

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”