Vraag i.v.m. canabis.

1012
Topic Starter

Vraag i.v.m. canabis.

#1 , 22 okt 2014 19:10

Hallo ,

ik kwam eergisteren uit nederland met 5 gram cannabis op zak ( uit de shop gehaald ). Bij een controle in de bus in belgie heeft de politie dat gevonden.
Ze hebben me ondervraagd , ik heb ook de waarheid verteld. Ik heb erbij verteld dat het voor persoonlijk gebruik zou zijn , en dat het mijn eerste keer is. ( heb ook nooit andere problemen gehad me politie ) .
Zij zeiden dat ik waarschijnlijk een brief zal moet verwachten thuis , maar dat zij dat niet beslissen.
Mijn vraag is : wat zijn de gevolgen hier van ?Moet ik een boete verwachten ? Ik veronderstel dat ik geen blanco strafblad meer zal hebben ?
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2014 19:16

Cannabis met beslag gelegd?

U krijgt nog een uitnodiging tot verhoor?

Foto's en vingerafdrukken genomen?

Er is bij mijn weten een nultolerantie in een aantal arrondissementen.

1012
Topic Starter

#3 , 22 okt 2014 19:19

Nee ze hebben geen foto's of vingerafdrukken genomen. Ik weet zelf ook niet of ik een uitnodiging krijg tot verhoor. Hun antwoord daar op was dat zij daar niet over kunnen beslissen. Ik ben 20 jaar.

Reclame

Franciscus

#4 , 22 okt 2014 19:26

Invoer en gebruik en of verkoop is strafbaar.

1012
Topic Starter

#5 , 22 okt 2014 19:28

Ja maar wat is de straf in zo situaties ? Heb ik een advocaat nodig ? IK heb helemaal geen idee wat ik moet verwachten.

Franciscus

#6 , 22 okt 2014 19:49

U krijgt een uitnodiging type Salduz III daar staat dat u het recht hebt voorafgaand het verhoor een advocaat te raadplegen.
Een van de redenen dat politie niet meer verhoord is net omdat in bepaalde gevallen

Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Wat algemene info:

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

http://www.vad.be/alcohol-en-andere-dru ... nabis.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
In een aantal arrondissementen bestaat er zoals reeds gezegd een NULtolerantie
(U bent in het bezit van MEER dan drie gram en u voert drugs IN)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1921022401" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral art 2 2°

Maar wat ik hier schrijf is puur koffiedik kijken... voor hetzelfde geld gaat u alsnog een minnelijke schikking (met verplichting therapie) krijgen of een dagvaarding voor de rechtbank. En dan heeft men weer het ganse gamma van vrijspraak over werkstraf over opschorting voorwaardelijk enz )

j.demoor

#7 , 24 okt 2014 11:06

“Art.26bis.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder :...2° " eerste categorie " : de misdrijven van invoer, vervaardiging, vervoer, aanschaf en bezit van slaap- en verdovende middelen, alsmede van teelt van cannabisplanten bedoeld in artikel 1, eerste lid, 15°, voor persoonlijk gebruik...Art.28.§ 1. Overtreding van de bepalingen van dit besluit wordt gestraft met de straffen bepaald in de wet van 24 februari 1921 betreffende het verhandelen van de giftstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, ontsmettingsstoffen en antiseptica en van de stoffen die kunnen worden aangewend voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, zulks onverminderd die gesteld in het Strafwetboek.§ 2. Onverminderd § 1 :1° worden de misdrijven van de eerste categorie omschreven in artikel 26bis die betrekking hebben op cannabis gestraft met de straffen bepaald in artikel 2ter, 1° tot 3°, van de wet bedoeld in § 1...”(31 DECEMBER 1930. - Koninklijk besluit houdende regeling van de slaapmiddelen en de verdovende middelen en betreffende risicobeperking en therapeutisch advies).

“Art.2ter.De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, naargelang van het onderscheid en van de categorieën die Hij overeenkomstig artikel 2bis, § 1, eerste lid, vaststelt, de misdrijven bepalen die, in afwijking van de straffen bepaald in artikel 2bis, worden gestraft met :1° geldboete van 15 tot 25 EUR voor de eerste overtreding;2° geldboete van 26 tot 50 EUR in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeling;3° gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en geldboete van 50 tot 100 EUR in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeling...”(24 FEBRUARI 1921. - Wet betreffende het verhandelen van giftstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, psychotrope stoffen, ontsmettingsstoffen en antiseptica en van de stoffen die kunnen gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen).

“Art.2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening. ...Art.4.In artikel 1, eerste en tweede lid, van de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten, gewijzigd bij de wet van 24 december 1993, worden de woorden " duizend negenhonderd negentig " vervangen door het woord " veertig* ".”(26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet).

* Inmiddels : met vijftig decimes verhoogd = x [(10+50)/10]= x 6

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).

“Art.216bis.§1.De procureur des Konings kan,indien...de dader verzoeken een bepaalde geldsom te storten...Betaling...doen de strafvordering vervallen,mits zij binnen de bepaalde termijn plaatshebben...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tira00

#8 , 24 okt 2014 20:50

Ofwel hoort u er niks meer van, gelijk zovelen die "gepakt" worden met 5 gram.

Franciscus

#9 , 24 okt 2014 23:51

Tot hiertoe werd tot 3 gram met een minnelijke regeling afgewerkt door parket.
(Uitgezonderd Antwerpen daar voert het parket al enige tijd een nultolerantie).
Indien met gezien het INVOER is en meer dan 3 gr het beschouwd als een gewoon correctionele zaak.
Gezien het vermoedelijk versie 2 is zal u nog binnen X maanden door politie terug uitgenodigd worden voor een verhoor. U hebt dan de kans een advocaat te raadplegen.
Na het verhoor bekijkt het parket weer wat ze gaan doen...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”