Conflict dader/slachtoffer opgelost, wat doet parket?

reesmasjien
Topic Starter

Conflict dader/slachtoffer opgelost, wat doet parket?

#1 , 23 okt 2014 00:31

Hallo,

Onlangs is er een klacht ingediend tegen onbekenden en men heeft mij als dader kunnen identificeren.
Het ging over het vernielen van een digitaal reclamebord, waardoor het bedrijf inkomsten heeft misgelopen etc...

Ik heb onmiddellijk bekend, en de politie heeft een ontmoeting geregeld tussen mij en het bedrijf.
We hebben alles samen besproken en zijn tot een akkoord gekomen om een schadevergoeding te betalen.

Ik heb een overeenkomst met het bedrijf getekend waarin staat dat dit de enige-schadezaak is m.b.t. deze zaak, en heb de schadevergoeding onmiddellijk betaald.

Ik heb de overeenkomst en betalingsbewijs overgemaakt aan de politie, zij hebben alles aan het dossier toegevoegd en nu overgemaakt aan het parket.

Wat zijn de volgende stappen die zullen ondernomen worden? Is er een kans dat de zaak geseponeerd wordt omdat alles opgelost is tussen dader/slachtoffer? Feit blijft natuurlijk dat ik een strafbaar feit gepleegd heb...

Bedankt,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 23 okt 2014 01:50

Er zijn twee facetten.
De correctionele kant en de burgerlijke kant van de gepleegde feiten.
U hebt voor de burgerlijke kant van de zaak een regeling getroffen. Maar U hebt wel een correctioneel misdrijf gepleegd.
Hiervoor zal U wel nog worden vervolgd door de staat.
Wat niet wil zeggen dat de correctionele rechtbank rekening kan houden met verzachtende omstandigheden omdat U meegewerkt hebt met uw slachtoffer, om de schade die U hebt veroorzaakt te vergoeden.
Het parket kan ook nog beslissen om het minnelijk te regelen. En een van die voorwaarden zou kunnen zijn dat U het slachtoffer vergoed. Dat hebt U dus gedaan.

Het is moeilijk te voorspellen wat het parket zal doen.
Veel zal ook afhangen of U nog zaken op uw kerfstok hebt staan.

reesmasjien
Topic Starter

#3 , 23 okt 2014 10:37

Bedankt voor uw antwoord. Het is de eerste keer dat ik in aanraking kom met de politie. Kan ik hopen dat het parket de zaak seponeert? Of is dit geen optie?

Zullen er bij seponatie ook gerechtskosten zijn e.d.?

Groeten,
Bart

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 23 okt 2014 11:03

Beste

Als de bespreking tussen u en het bedrijf werd geregeld door de politie heeft u mogelijks te maken met slachtoffer-daderbemiddeling.

In dat geval zal het parket zich informeren bij het slachtoffer of de schade geregeld werd. In bevestigend geval komt de strafvordering principieel te vervallen. U draagt dan geen kosten.

Als de overeenkomst tussen u en het bedrijf sluitend is, is er sprake van een dading en kan men ook op burgerlijk vlak niks meer van u vorderen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

reesmasjien
Topic Starter

#5 , 23 okt 2014 23:47

Hallo,

Bespreking is inderdaad door de politie geregeld. Heb ook met het slachtoffer samen gezeten in het politiekantoor, om alles uit te leggen en de schade te bespreken. Door dit gesprek zijn ze ook zeer redelijk geweest in de gevraagde schadevergoeding. In de overeenkomst staat dat ze afstand doen van alle verdere economische claims. Is dit voldoende?

Nog een laatste vraagje, hoe lang duurt het ongeveer vooraleer het parket hier een beslissing in neemt?

Bedankt!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 okt 2014 23:58

Politie regelt ( in theorie) dit soort zaken niet -
Zij krijgen daarvoor de opdracht van het parket dus zie verder antwoord ddanck.
Kan enkele maanden duren en is niet altijd zeker dat ze u daarvan in kennis stellen.
Tja communicatie is bij gerecht en ook bij parket nog steeds een zwak punt.

giserke

#7 , 24 okt 2014 01:27

Ze kunnen U voor het zelfde geld wel nog doorsturen naar de rechtbank.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”