Diefstal bij vorige werkgever

Lolita19
Topic Starter

Diefstal bij vorige werkgever

#1 , 01 nov 2014 18:45

Hallo

2 Jaar geleden werkte ik in een winkel samen met een vriendin en mijn zus. Ik was toen 17/18. Wij hebben alle drie meerdere keren geld gestolen uit de kassa (totaal: € 2700). Ik voel mij er nog altijd slecht bij! Ik snap niet waarom ik het had gedaan, ik was dom en naïef. :( Nu een jaar geleden heb ik een brief gekregen van de politie voor een eerste verhoor samen met mijn zus en die vriendin. Ik heb alles eerlijk verteld. Na een paar maanden later kreeg ik een brief van de bemiddelingsdienst. Ik wist niet wat het juist was dus heb ik gebeld. Ik vond het heel interessant dus heb ik gezegd dat ik het goed vond. Ze gingen mijn oude werkgever ook inlichten. Na 6 maanden niks meer gehoord te hebben kreeg ik een brief terug van de bemiddelingsdienst waar erin stond dat het niet meer door gaat omdat mijn werkgever niets meer van zich heeft laten horen. De bemiddelingsdienst heeft gebeld, mails gestuurd en berichten ingesproken in die zes maanden en toch hebben ze niks meer laten weten. Ik vond het wel spijtig.. :( Maarja.. Na een maandje kreeg ik telefoon van de politie om langs politiekantoor te passeren voor een ander verhoor. Ze wouden graag weten waarom de bemiddeling niet is door gegaan. Ik heb dan alles verteld, dat ze niets meer van zich hebben laten weten. Na een maand kreeg ik weer een brief.. Deze keer een heel erge brief --> een dagvaarding! :(
Nu is mijn vraag wat zou mijn straf kunnen zijn?
Ik heb geen strafblad! dit is mijn eerste en laatste keer!
Ik ben 19 op dit moment, ik studeer nog.
Ik werk momenteel terug waar alles goed verloopt!
Ik heb alles eerlijk verteld
Ik heb altijd meegewerkt en niet moeilijk gedaan met de politie

Ik moet volgende donderdag naar de rechtbank! Maar ik wou graag weten of jullie een idee hebben wat mijn straf zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 01 nov 2014 19:23

niet onbelangrijk detail
heb je het gestolen geld al terugbetaald??

Lolita19
Topic Starter

#3 , 01 nov 2014 19:24

Nee nog niet..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2014 00:49

Nog een niet onbelangrijk detail.
Hoe oud was u exact op het ogenblik van de feiten.
Als 17 jarige bent u minderjarig.
Als 18 jarige bent u meerderjarige en is diefstal een correctioneel vervolgbaar misdrijf.
Waren zus en of vriendin meer of minderjarig dus voor hen ook dezelfde vraag.

giserke

#5 , 02 nov 2014 01:03

Het grootste probleem is (indien je 18 was toen de feiten gebeurden) je het geld niet hebt terug betaald in die 2 jaar.
Als dit correctioneel gaat, zal de rechter daar niet veel compassie voor tonen.
Maar als je 17 was toen je de feiten pleegde kan er in principe weinig gebeuren.

Lolita19
Topic Starter

#6 , 02 nov 2014 14:39

De bemiddeling was er eigenlijk omdat ik als minderjarige werd gezien. Daarom snap ik niet waarom ik nu ineens naar de correctionele rechtbank moet.
Is dat dan hetzelfde als voor een meerderjarige?
Ik moet samen met mijn zus en vriendin naar de rechtbank op hetzelfde moment zij waren toen meerderjarig.

Ik wou het geld terugbetalen maar zoveel geld heb ik niet.. het is twee jaar geleden.. Ik studeer nog en werk af en toe als jobstudent. Dus momenteel kan ik niks terug betalen.

Franciscus

#7 , 02 nov 2014 15:00

Bemiddeling gebeurd ook bij meerderjarigen hoor en zeker bij dit soort zaken.
Het zijn wel wanbedrijven maar gepleegd door personen die in context van parket niet direct onder 'criminelen' vallen parketten richten zich meer en meer op 'criminele dadersgroepen'
Ze trachten mensen die 'iets strafbaars' doen via de andere wegen terug op het rechte pad te krijgen.

Uw verhaal is zwak want u hebt inderdaad blijkbaar niets gedaan in terugbetalen van de schade.
Uiteraard is het niet uw fout dat de schuldeiser niet p bemiddeling inging ...bestaat dat bedrijf nog?

Lolita19
Topic Starter

#8 , 02 nov 2014 15:19

Oke.. maar wat ik dan niet snap is waarom mijn zus en mijn vriendin geen bemiddeling kregen voorgesteld, maar ik wel. Maar nu moeten we wel alle drie samen naar de rechtbank. En ja het bedrijf bestaat nog.

giserke

#9 , 02 nov 2014 22:47

U wordt gedagvaard. Wat uw zus en uw vriendin betreft, daar hebt U feitelijk geen zaken mee.
Het is uw zaak vs uw slachtoffer en de staat.
Het feit dat u niet kon terug betalen doet ook niks terzake. U hebt geen enkele poging ondernomen uw daden goed te maken tov uw slachtoffer.

U hebt geluk dat U waarschijnlijk minderjarig was toen U de daden pleegde. Daardoor zal de zaak waarschijnlijk geseponeerd worden.
In het beste geval zal uw slachtoffer kunnen proberen de gestolen goederen te verhalen op uw ouders, omdat zij als ouder aansprakelijk waren voor uw daden.
Maar jij zal wel elke morgen in de spiegel moeten kijken en vaststellen dat U zaken hebt gestolen, en dat U geen enkele poging hebt ondernomen uw daden recht te zetten.
U bent een CRIMINEEL PUNT!

Franciscus

#10 , 02 nov 2014 23:58

Gezien we noch haar noch de leeftijd van zus en vriendin kennen kunnen we daar geen enkele conclusie uit trekken.

Hopelijk staat wel in uw verhoor ergens dat u de schade wil vergoeden.
Beste is dat ook te doen VOOR dat de zaak voorkomt.
Kan u via een advocaat laten gebeuren en best voor alle drie tegelijk.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”