Vals beschuldigd voor diefstal.

Knolleke
Topic Starter

Vals beschuldigd voor diefstal.

#1 , 29 nov 2014 12:07

Hallo,
Ik ben door een buur vals beschuldigd voor diefstal van een paar prulletjes.
De politie is aan de deur geweest en heeft zelfs een huiszoeking bij ons uitgevoerd, dit na aandringen van hem en toestemming van mij. De uitkomst van de huiszoeking was negatief.
Hierna is er van mij nog een verklaring afgenomen, kopie van deze verklaring moet ik nog krijgen.
Op het moment van de feiten was ik inderdaad thuis, mijn administratie aan het bijwerken op mijn laptop. Dit kan nog door twee personen bevestigd worden, zij moeten ook een verklaring gaan afleggen.
Buiten het feit dat een huiszoeking ons nogal drastisch overkomt voel ik mij ook in een slecht daglicht gesteld, iets dat ik als zelfstandige zeker kan missen.

Nu is mijn vraag of ik tegen deze buur een aangifte/klacht kan neerleggen wegens laster en eerroof. Ik ben nog nooit in contact geweest met het gerecht dus weet ook niet hoe ik dit moet aanpakken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 29 nov 2014 13:44

Sorry, maar dat is uw eigen schuld. Waarom laat u agenten zonder huiszoekingsbevel uw huis binnen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2014 15:06

Op zich is met het geven van toestemming niets mis.
Als het dossier gesloten word - dus buiten vervolging kan u zeker een klacht indienen.
Dus persoonlijk zou ik eventjes wachten ...ook al mag u in uw verhoor ( vermoedelijk nadat u een advocaat hebt kunnen raadplegen Salduz III) al wel melding maken van feit dat wat uw buur allemaal heeft verteld pure laster/eerroof en gelogen was. Hangt er vanaf wat er juist gezocht werd.

Reclame

Knolleke
Topic Starter

#4 , 29 nov 2014 23:30

De buur beschuldigt mij er, ten onrechte, van dat ik bij hem enkele prullen zou gestolen hebben (waarde ong. 30€).
Ik heb de toestemming tot huiszoeking gegeven omdat ik niets te verbergen heb.
De twee andere personen zijn door de politie reeds uitgenodigd/verzocht om een verklaring te komen afleggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2014 00:09

Is er een beschrijving gegeven van die spullen?
U kan vragen of politie ook eens bij de buur gaat kijken naar die spullen...
Mogelijk heeft hij ze verkeerd geplaatst ( zou niet de eerste keer zijn) 8_)

Knolleke
Topic Starter

#6 , 30 nov 2014 10:44

De politie wist perfect over wat voor spullen het gaat. Het zou mij niet verwonderen dat de spullen gewoon ergens bij de buur misplaatst zijn.

caro7

#7 , 06 nov 2015 15:35

Hoe is dit nu verder afgelopen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”