Buur maakt ons leven kapot

ben_vdv
Topic Starter

Buur maakt ons leven kapot

#1 , 01 dec 2014 21:19

Hey,

Sinds vorige zomer hebben wij een nieuwe buur gekregen, vanaf het moment dat ik mij daar aan voorstelde was er al spanning tussen ons, een persoon van in de 40 schat ik die alleen is en veel sport (boksen, training, enz...)
De persoon in kwestie heeft een job in een ploegenstelsel, vroege en late.

Wij zijn een gezin van vier met een zoontje van inmiddels 15maanden, dochter van 12,
Sinds enkele maanden nu hebben wij enorme last van onze buur, als hij vind dat we te veel lawaai maken dan krijgen wij een "straf", hij begint in de midden van de nacht te gooien met allerlei zaken naar de muur, heel harde "bonken" en zeker als het onverwacht komt,
hij kan heel stil zijn, en dan plots ons heel hard laten verschieten dat we allemaal wakker worden en met bonkende harten de nacht moeten door brengen.

Ik zelf ben niet de macho die hem kan stellen tegen deze persoon. ik geef eerlijk toe ik heb er ook schrik van.
Ik heb al dikwijls de politie er willen bijhalen, en dat heb ik ook enkele keren gedaan, de eerste keer was het gewoon de politie die eens langskwam maar zij konden niets doen, hij is bij de buur langs geweest en de buur had hem zelf gezegd dat hij niet wilde praten met ons.

Na die "interventie" van de politie heeft hij even gedeisd gehouden (lees 2 weken)
Twee weken terug was het de ergste nacht van ons leven, toen hij 's nachts om 1uur terug tegen de muur aan het kloppen was en met zijn ... ohhja nog niet vermeld hij heeft een volledige GYM op de boven verdieping ... met zijn gewichten en dergelijke tegen de grond en muur te gooien,
dit heeft 2 a 3uur geduurd, we hebben daar geluidsopnames van. het was even rustig en om 4:30 was het terug van dat, hij is die dag niet gaan werken ook, geen idee hoe hij dat doet, verlof ofzo?

Gisteren was hij terug bezig en nu was het de maat vol, ik heb de 101 gebeld, na het telefoontje was het direct stil, gelijk of hij mij kan horen praten, ik weet het niet, 40min later was de politie hier, ze kwamen binnen, ze zeiden ook dat ze niet veel kunnen doen, ze moeten het zelf kunnen vaststellen om een PV te kunnen maken, ze gingen dan ook eens kijken bij de buur om hem eens aan te spreken maar helaas "em zal de bel niet gehoord hebben"
Politie weg!

We gingen terug gaan slapen en dan begon het weer, maar iets rustiger nu, geen dingen tegen de muur kloppen maar gewoon wat roepen en stampend van de trap lopen en deuren dicht kloppen,

Op dit moment dit hij nu zo kleine geluiden te maken, kleine klopjes tegen de muur, kinderen zijn nog beneden nu, angstaanjagend!
Gelijk of hij ons wilt waarschuwen wat er gaat gebeuren deze avond,

Ik denk dat hij weet dat we niet veel kunnen doen tegen hem, en dat maakt mij bang aangezien we niet vooruit gaan geraken.
Ik kan toch moeilijk mijn huis verlaten voor hem?
Het is een heel agressieve mens, ik zit soms te denken om hem terug te pakken, maar ik denk dat dit het alleen maar erger zal maken.

Ik ben een beetje einde raad, ik wilde vandaag nog eens bij de wijkagent gaan maar door onze Nationale Staking waren ze niet aanwezig, ik ga dat morgen nog eens proberen.
Echter ben ik al drie keer geweest naar daar zonder veel resultaat, altijd het zelfde, we kunnen niet veel doen!

Ik wil nog enkel zeggen, dit is geen gewone geluidsoverlast, maar echt pesterijen, en zeker mijn zoon en vrouw hebben daar last van, ik denk onze tiener dochter ook, maar die laat dat niet zien,

Kunnen jullie mij alstublieft adviseren wat ik daar mee moet omgaan?

Alvast bedankt,

B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ben_vdv
Topic Starter

#2 , 01 dec 2014 21:21

Nog even dat, ik heb heel wat forum post bekeken, en ik hou ook een dagboek bij sinds enkele weken terug, alsook elke dag geluidsopnamen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 dec 2014 21:25

Heeft hij ook buren aan de andere kant van zijn woning?
Hebben die ook klacht neergelegd?
Dat zou helpen want het is nu woord tegen woord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2014 22:14

Politie rijdt niet tot voor de woning en komt stilletjes binnen. Vanaf een moment dat hij normaal begint.
Ga eens praten met de wijkteammanager of teamverantwoordelijke van uw gemeente of deelgemeente.
Leg daar de zaak uit.
Mogelijk kan er contact worden opgenomen met zijn vorige woonplaats ( politie) mogelijk gelijkaardige problemen.

In grote o
politiezones heeft men ook een buurtbemiddeling.

ben_vdv
Topic Starter

#5 , 01 dec 2014 22:15

Neen het zijn twee halve bebouwingen tegen elkaar,

Ik heb gisteren gevraagd aan mijn andere buur om hier ook eens te komen luisteren, maar heb die persoon niet meer gebeld want het was al zo laat...

Daarnet ging mijn dochter naar boven om te gaan slapen en die begon direct terug met zijn speeltuigen te kloppen en te doen :s

Franciscus

#6 , 01 dec 2014 22:21

Politie bellen en vragen of ze achter de hoek stoppen en te voer binnenkomen zonder bellen.
40' voor ze ter plaatse komen?????
101 oproep?

ben_vdv
Topic Starter

#7 , 01 dec 2014 23:50

ja 40', net terug de politie gebeld, ze zijn op weg, deze keer heb ik gevraagd om een klacht in te dienen.

en niet om een vaststelling te doen.

We zullen zien.

Franciscus

#8 , 01 dec 2014 23:52

Achter de hoek laten stoppen en te voet bij u binnenkomen liefst zonder bellen.. mocht hij lawaai maken hebben ze ineens vaststellingen.

ben_vdv
Topic Starter

#9 , 02 dec 2014 00:32

Politie is geweest zonet, van deze keer heeft hij de deur geopend en ze hebben geklapt, echter zijn ze niet terug bij mij geweest om mij wat uitleg te geven van wat hij heeft gezegd,

Net nadat de politie is vertrokken maakte hij nog even wat geluid, dingen laten vallen, maar oké, we zullen zien, ik ben gaan slapen nu, wens ons geluk, als het nog eens voorvalt dan vraag ik of ze willen stoppen eerder, de politie agent heeft dat ook voorgesteld.

Slaapwel!

Gebruiker21

#10 , 05 dec 2014 12:09

Politie is dus blijkbaar wel van goede wil. Niet prettig zo'n buur, maar blijf vooral zelf rustig en denk aan één ding: "bewijsmateriaal verzamelen!", met het oog op het verschijnen voor de vrederechter als het niet ophoudt. Bijhouden van een dagboek + geluidsopnames (zorg dat deze ook gedateerd zijn) is een goed begin. Laat ook PV's opmaken en dien bij elk "zwaar incident" klacht in bij de politie, tot ze je zo beu zijn dat ze echt actie ondernemen. Als het blijft duren, stap je met al die informatie naar het vredegerecht. Met het bewijs van geluidsoverlast van zijn kant + waarschijnlijk geen enkel bewijs van overlast van zijn kant uit, zal de vrederechter mijnheer waarschijnlijk wel eens goed de les spellen. Laat ons hopen dat het zo ver niet hoeft te komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ongelukbelaagd

#11 , 05 dec 2014 13:38

Naast een paar dingen uit je verhaal, heb ik een paar vragen gezet.

"vanaf het moment dat ik mij daar aan voorstelde was er al spanning tussen ons" --> ben je er zeker van dat hij die spanning ook voelde?
"als hij vind dat we te veel lawaai maken dan krijgen we een "straf" " --> hoezo jullie maken te veel lawaai? hoe weet je dat hij dat vindt?
"met zijn gewichten en dergelijke tegen de grond en muur te gooien" --> zeker dat het gewichten waren? dat brengt serieuse schade aan grond en muren
"na het telefoontje was het direct stil, gelijk of hij mij kan horen praten," --> dan lijkt het me dat jullie een isolatieprobleem hebben
"Het is een heel agressieve mens" --> hoe weet je dat? wat doet hij dan?
"Daarnet ging mijn dochter naar boven om te gaan slapen en die begon direct terug met zijn speeltuigen te kloppen en te doen " --> hoe weet die dat je dochter ging slapen?

- Hebben jullie een isolatieprobleem? Ik kan aannemen dat je de halters en baren wel hoort, maar hoe hoort jouw buurman dat je een telefoontje naar de 101 pleegt of dat je dochter gaat slapen?
- Als er met gewichten naar muren of de grond wordt gegooid, dan is er schade. Gooit hij effectief, ben je daar zeker van of hoor je de man zijn halters en baren terug "vallen" na een oefening? Want dat geeft ook een "klap".

Misschien is het probleem niet zo groot als je je voorstelt. Je zegt dat je een bepaalde spanning voelde bij kennismaking, dat hij sport, in ploegen werkt en aggressief is.
Misschien heb je jezelf dit plaatje opgelegd en is de man niet aggresief en wel vriendelijk. Maar vindt hij jou nu niet bepaald sympathiek omdat je hem niet over de last die je ondervindt met hem bespreekt en de politie op hem afstuurt. Soms is een eerste indruk de verkeerde.
Ik zeg wel "misschien".
Hij beseft misschien niet dat er naast zijn "gym" de slaapkamer van de kinderen is en dat die om 8-9u gaan slapen. Of dat zijn halters zoveel lawaai maken.
Langs de andere kant mag hij ook in zijn huis doen wat hij wil zonder overlast te bezorgen. Maar zoals je schreef "als hij vindt dat we teveel lawaai maken", geldt dit ook voor jullie.

Heb je al eens geprobeerd een gesprek met hem aan te gaan?

ben_vdv
Topic Starter

#12 , 05 dec 2014 17:12

Hey "ongelukbelaagd"

Hier de antwoorden op uw vragen :)

"vanaf het moment dat ik mij daar aan voorstelde was er al spanning tussen ons" --> ben je er zeker van dat hij die spanning ook voelde?
>> Wel bij de meeste mensen is de omgang/kennismaking vlot en prettig, in het begin heb ik hem aangesproken om mij voor te stellen, maar dat was heel eigenaardig gesprek,
>> Ik zei, Hey ik ben Ben, antwoord ik ben Joachim, en hij bleef staan en er kwam niets anders meer uit, elke vraag die ik stelde kreeg een kort antwoord en kreeg het gevoel van "oké hij heeft niet veel zin om te klappen"
>> Maar dat was op zich niet zo een groot probleem hoor, we spraken mekaar nooit echt meer aan, ook geen oogcontact (tot dat ik enkele keren hem probeerde aanspreken voor de problemen die zich afspeelden)
"als hij vind dat we te veel lawaai maken dan krijgen we een "straf" " --> hoezo jullie maken te veel lawaai? hoe weet je dat hij dat vindt?
>> Wij zijn een gezin en een "new born" destijds(1 1/2 jaar bijna), natuurlijk produceren we geluid, daar ben ik mij van bewust, ik probeer dit zo veel mogelijk te controleren, maar elke dag moet ik zagen tegen mijn dochter en vrouw dat ze niet te luid mogen spelen, lachen, tv niet te luid,
>> Daardoor voelde ik mij ook niet zo super door hoor, echter als de zoon in zijn bed ligt dan is het geluid over (9 a 10uur)
"met zijn gewichten en dergelijke tegen de grond en muur te gooien" --> zeker dat het gewichten waren? dat brengt serieuse schade aan grond en muren
>> Dat vroeg ik mij ook al af hoe het daar uitziet boven, het zijn wel degelijk gewichten, vooral de stang waar de gewichten aanhangen hebben we heel duidelijk horen vallen, alsook zo gewichtballen en dergelijke
"na het telefoontje was het direct stil, gelijk of hij mij kan horen praten," --> dan lijkt het me dat jullie een isolatieprobleem hebben
>> Ja daar ben ik mij van bewust ja, echter weet ik niet zeker of dat het geval is, kan ook toevallig zijn, heb ook maar twee keer gebeld naar de police
"Het is een heel agressieve mens" --> hoe weet je dat? wat doet hij dan?
>> Roepen, uitleven als een zot, misschien is hij niet aggressief in de zin van "vechten", hij confronteerd ons ook nooit in het gezicht, maar zijn reacties als hij boos is merken we zeker, zo heeft hij enkele maanden geleden eens zijn garage poort kapot geklopt...
"Daarnet ging mijn dochter naar boven om te gaan slapen en die begon direct terug met zijn speeltuigen te kloppen en te doen " --> hoe weet die dat je dochter ging slapen?
>> Dunne muurtjes veronder stel ik, wat ik raar vind want hem hoor ik niet naar boven gaan.

- Hebben jullie een isolatieprobleem? Ik kan aannemen dat je de halters en baren wel hoort, maar hoe hoort jouw buurman dat je een telefoontje naar de 101 pleegt of dat je dochter gaat slapen?
Ja zeker een isolatie probleem, deze twee huizen zijn op het zelfde moment gemaakt, en was vroeger alle twee van een family, de vloeren lopen door op de boven verdieping (beton) daardoor horen we dat zo goed denk ik, muurtje tussen de twee huizen zullen ook maar één steentje zijn
- Als er met gewichten naar muren of de grond wordt gegooid, dan is er schade. Gooit hij effectief, ben je daar zeker van of hoor je de man zijn halters en baren terug "vallen" na een oefening? Want dat geeft ook een "klap".
In het begin was het zo als hij aan het oefenen was dat we dat hoorden als die perongeluk valde, dus ik ben wel zeker dat het zijn gewichten zijn.

Misschien is het probleem niet zo groot als je je voorstelt. Je zegt dat je een bepaalde spanning voelde bij kennismaking, dat hij sport, in ploegen werkt en aggressief is.
Misschien heb je jezelf dit plaatje opgelegd en is de man niet aggresief en wel vriendelijk. Maar vindt hij jou nu niet bepaald sympathiek omdat je hem niet over de last die je ondervindt met hem bespreekt en de politie op hem afstuurt. Soms is een eerste indruk de verkeerde.
Ik zeg wel "misschien".
>> akkoord kan ik begrijpen, echter ben ikwel gaan spreken met hem, het is hij die nooit het initiatief neemt om te praten, de laatste keer snakte hij mij af als ik voorstelde om nog eens naar een oplossing te zoeken, en het is duidelijk dat hij mij niet afkan.

Hij beseft misschien niet dat er naast zijn "gym" de slaapkamer van de kinderen is en dat die om 8-9u gaan slapen. Of dat zijn halters zoveel lawaai maken.
BS zou ik zeggen, hij weet het maar al te goed! zeker midden in de nacht
Langs de andere kant mag hij ook in zijn huis doen wat hij wil zonder overlast te bezorgen. Maar zoals je schreef "als hij vindt dat we teveel lawaai maken", geldt dit ook voor jullie.
agree,

Sinds vandaag staat er een tehuur bordje voor zijn deur, dus hij vertrekt
Na de laatse keer dat de politie is geweest en met hem zijn gaan babbelen is hij heel rustig geworden de volgende dagen, zou met dat kunnen te maken hebben.

Alvast bedankt iedereen!

Gebruiker21

#13 , 08 dec 2014 09:29

Goed nieuws. Dat hij zelf vertrekt is zowat het beste scenario dat je je kon voorstellen denk ik. Nu hopen op een redelijke, vriendelijke nieuwe buur.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ongelukbelaagd

#14 , 08 dec 2014 11:03

Veel succes met je nieuwe buren!

ben_vdv
Topic Starter

#15 , 11 jan 2015 21:33

Bedankt, nu blijkt dat het nog tot april is dat hij blijft, hij doet weer heel degoutant, maar het witte licht is in zicht.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”