Laster en eerroof???

petrakristin
Topic Starter

Laster en eerroof???

#1 , 13 dec 2014 21:44

Beste,

Ik ben al een dik jaar bezig met het X op te volgen, onderwijl enkele artikelen over hun in kranten en dagbladen. Gisteren is er openbaar op facebook een onderwerp gestart over hun met naam en lokatie. Op 12 uur tijd waren er over de 400 reacties, zijnde negatief. Eindelijk gehoor dacht ik tot op een gegeven moment het onderwerp niet meer vindbaar was. Ik heb de persoon een persoonlijk bericht gestuurd met de vraag wat er is gebeurt met zijn bericht. Meld hij me dat hij telefoon heeft gekregen van hun advocaat met de melding om onmiddellijk de posting op facebook te verwijderen, zoniet zou hij worden aangeklaagd voor laster een eerroof.
Moet hij dit bericht verwijderen, het gaat over dierenmishandeling, broodfokker.
Onderwijl hebben we een besloten groep opgericht en proberen we er terug de pers en de dagbladen op te plaatsen zodanig deze zaak nogmaals in de aandacht komt en zodanig er eindelijk eens aan de dieren wordt gedacht ipv aan de centen.
Verder dachten wij om aan hun zaak de mensen die willen binnen gaan om daar een dier te kopen, te informeren. Mag dit, te verstaan dat dit allesbehalve positief zal zijn.
Dus twee vragen eigenlijk :
1. Mogen wij hun naam en locatie vermelden in onze postings op onder andere facebook,....? Kan er hier sprake zijn over laster en eerroof, het waren allemaal eerlijke en schrijnende getuigenissen...
2. Mogen we aan hun zaak info geven?
Alvast bedankt,
Petra

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2014 23:12

Elke verspreiding van -of ruchtbaarmaking van feiten die ofwel waar zijn ofwel niet mogen/kunnen bewezen worden kan strafbaar zijn indien in het publiek op een site genoemd.
dus hier ook - verwijder de naam van de instelling.
Wat u wel kan en mag doen is dat alle benadeelden aangifte gaan dien bij de politie liefst te Zone west Limburg of een brief met alle namen rechtstreeks naar de procureur van Limburg te Hasselt.
U kan uiteraard uw info bezorgen aan de kranten want deze kunnen zich beroepen op het bronnengeheim.
U en uw groep niet.

Ik vind wel een reeks van klachten maar de enigste die hier iets kunnen aan doen is het gerecht en de diereninspectie. dus bundel de klachten en ga naar de politie/parket

fieke0509

#3 , 15 dec 2014 10:07

Voor meer info rond voorgaande precedenten kan je altijd contact opnemen met ABA: Anti Broodfok Actie of http://www.broodfok.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ook rond bestaande initiatieven en acties kan je hier terecht, zij weten meer rond klachten van broodfokkers over het vermelden van hun naam online e.d.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2014 15:16

Niet als u geen benadeelde partij bent...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”