Wat mijn gezond verstand mij zegt is dat er een groot verschil is tussen een opslagcontainer en een vuilniscontainer. Volgens mij heeft X ongelijk en is het een diefstal, want ik denk dat zelfs vuilnis gestolen kan worden (denk aan de zigeuners die het metaal gaan zoeken als er eens grofhuisvuil staat te wachten op straat tot de afhaling). Dus zelfs al zou hij het hebben gehaald uit een afvalcontainers, mag hij het niet zomaar meenemen en verkopen. Volgens mij is Y ook geen eigenaar geworden aangezien A nog steeds de rechtmatige eigenaar is. Volgens mij heeft A recht om zijn Xbox terug te eisen en heeft Y recht om zijn 150€ terug te krijgen van X. Meer kan Y niet eisen aangezien hij niet de rechtmatige eigenaar is. A kan misschien wel een schadevergoeding eisen voor de diefstal, maar gezien de situatie en onduidelijkheid over de container lijkt het me weinig waarschijnlijk dat hij die zal krijgen.
Maar ik kan er ook naast zitten want ik ben geen rechtenstudent of heb geen opleiding horend bij rechten gevolgd...
Niet correct!
1. X heeft wederrechtelijk iets weggenomen uit een container, dat is diefstal.
2. X heeft daartoe een privaat terrein betreden, dat is indringing.
3. X heeft het verkocht aan Y, dat is heling.
4. Y zou tegoedertrouw gekocht kunnen hebben van X indien hij voor het zo goed als nieuwe toestel een normale prijs zou betaald hebben.
5. Y heeft slechts één derde van de prijs betaald voor een zo goed als nieuw toestel, hij is medeplichtig aan heling.
Gevolg: hij moet het toestel teruggeven aan A (de rechtmatige eigenaar die bestolen werd).