Dag iedereen
Ik zou dringend een antwoord nodig hebben op volgende casus.
Het betreft diefstal van een rugzak met diverse materialen i.v.m. fotografie.
De situatie is als volgt. Tijdens de dag laat de persoon zijn materiaal achter in de 'theaterzaal' (aula) van de school. De verantwoordelijke opvoeder op dat moment neemt deze zak mee en verbergt deze in een gesloten deel (achter slot) van het secretariaat. De dag erna is er geen spoor meer te bekennen van het materiaal.
Niemand heeft een vermoeden van wie het zou gestolen (of ontvreemd) hebben.
Nu komt dus mijn vraag. Ten eerste, is dit diefstal? Of is er sprake (volgens de verzekering) van ontvreemding? Is dit strafbaar?
Mijn volgende vraag is als volgt.
Na een aantal maanden krijgt de persoon (waarvan de goederen waren) een brief van de elektronicawinkel met een bevestiging van herstel. Na wat onderzoek schijnt diegene die het materiaal gestolen heeft, het materiaal binnen gedaan te hebben voor herstelling. De persoon weet dus de gegevens van wie dit binnengebracht heeft.
Mijn vraag aan jullie: Indien de persoon naar de politie gaat en klacht indient, zal er daar dan gevolg aan gegeven worden (via het parket/politie) of niet?
Alvast bedankt!
Indien iemand wat meer uitleg kan geven over strafrecht en diefstal-ontvreemding in het algemeen, altijd welkom.