Diefstal - ontvreemding schoolgebouwen

FeDu
Topic Starter

Diefstal - ontvreemding schoolgebouwen

#1 , 17 jan 2015 22:21

Dag iedereen

Ik zou dringend een antwoord nodig hebben op volgende casus.

Het betreft diefstal van een rugzak met diverse materialen i.v.m. fotografie.
De situatie is als volgt. Tijdens de dag laat de persoon zijn materiaal achter in de 'theaterzaal' (aula) van de school. De verantwoordelijke opvoeder op dat moment neemt deze zak mee en verbergt deze in een gesloten deel (achter slot) van het secretariaat. De dag erna is er geen spoor meer te bekennen van het materiaal.
Niemand heeft een vermoeden van wie het zou gestolen (of ontvreemd) hebben.

Nu komt dus mijn vraag. Ten eerste, is dit diefstal? Of is er sprake (volgens de verzekering) van ontvreemding? Is dit strafbaar?

Mijn volgende vraag is als volgt.
Na een aantal maanden krijgt de persoon (waarvan de goederen waren) een brief van de elektronicawinkel met een bevestiging van herstel. Na wat onderzoek schijnt diegene die het materiaal gestolen heeft, het materiaal binnen gedaan te hebben voor herstelling. De persoon weet dus de gegevens van wie dit binnengebracht heeft.

Mijn vraag aan jullie: Indien de persoon naar de politie gaat en klacht indient, zal er daar dan gevolg aan gegeven worden (via het parket/politie) of niet?

Alvast bedankt!
Indien iemand wat meer uitleg kan geven over strafrecht en diefstal-ontvreemding in het algemeen, altijd welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2015 22:34

En waar is het materiaal NU nog in die winkel?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 17 jan 2015 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

FeDu
Topic Starter

#3 , 17 jan 2015 22:36

Dus de rugzak bestond uit een aantal lenzen en een 'body' (het fototoestel zelf). Het fototoestel is binnengebracht en ligt nog in het depot van de winkel. Ons materiaal staat nog steeds geregistreerd op onze naam en dergelijke dus de winkelmanager zal het fototoestel terug naar de winkel laten komen en ons contacteren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2015 23:06

En u gaat asap - als u dat nog niet gedaan hebt naar de politie - hoofdbureau is 24/7 open in elke lokale zone en doet daar aangifte met alle serienummers die u hebt ..;zo is alles gesignaleerd op nationaal vlak binnen X uur.
U doet daar ook de uitleg waar alles nu is en dan zal de recherche wel het nodige verdere onderzoek doen - vermoedelijk zal winkelier wel, contactgegevens hebben van diegene die alles heeft binnengebracht - mogelijk ook camerabeelden.

FeDu
Topic Starter

#5 , 17 jan 2015 23:47

Inderdaad. Ik heb al de nodige informatie in mijn bezit van de wie de 'vermoedelijke' dader is. Alvast bedankt!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”