Diefstal via internet

nick_85
Topic Starter

Diefstal via internet

#1 , 26 jan 2015 16:59

Hallo,

deze zomer heb ik via een zoekertjessite concertkaarten gekocht van een persoon woonachtig in Nederland (Groningen).
Na betaling heb ik de beloofde kaartjes uiteindelijk niet gekregen omdat de betaling zogezegd te laat was.
De persoon beloofde wel het bedrag terug te storten. Na een hele resem excuses (geen geld, in schuldbemiddeling), heb ik klacht ingediend bij de politie in België. Naam, adres, e-mail en rekeningnummer heb ik opgegeven.
Nog eens een aantal maanden later krijg ik een standaardbrief van de politie in de brievenbus waarop staat dat de zaak geseponeerd wordt.
Hoe kan dit? Het gaat om 400€, ik heb hen alle gegevens bezorgd en toch wordt hier niets mee gedaan.

Kan ik nog andere middelen aanspreken?
Alvast bedankt voor eventuele tips.

p.s. Uiteraard was dit de eerste en laatste keer dat ik zoiets doe...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KrisP

#2 , 26 jan 2015 17:41

Die brief zal van parket komen. Politie seponeert niet, parket wel.
Het parket kan om verschillende redenen beslissen om niet te vervolgen. Die zijn hier op het forum al aan bod gekomen.
Je zal ze zeker vinden als je de zoekfunctie gebruikt.

Is klacht indienen in Nederland een optie?

Rikderee

#3 , 27 jan 2015 10:19

Europese betalingsbevelprocedure?

Reclame

nick_85
Topic Starter

#4 , 27 jan 2015 12:47

Bedankt voor de antwoorden.
Klacht indienen in NL, heb ik ook al aan gedacht, maar blijkbaar zijn het net zij die niets gedaan hebben met de info. Het PV werd doorgestuurd naar NL, maar de politie in België wist me te zeggen dat ze er in NL niets mee gedaan hebben.
Het bericht kwam inderdaad van het parket met de mededeling dat zij er niet in geslaagd zijn die persoon te vinden. Ondanks de vele gegevens die ik van deze persoon bezit...

Moet het initiatief voor een Europese betalingsbevelprocedure niet van het parket komen?

Ik probeer te begrijpen waarom politie niets doet tegen iemand die mensen oplicht via internet voor o.m. 400€. Ook dixit de politie in België: het bedrag is te laag...

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jan 2015 15:34

Wie zegt dat de adresgegevens van die man in Groningen wel juist waren. Als het een beroepsoplichter is zal hij wel zo slim zijn niet zijn echte gegevens door te geven. En dan gaat de politie geen groots opgezette opsporing uitvoeren voor een redelijk klein bedrag, tenzij er natuurlijk nog een pak andere benadeelden zijn..

giserke

#6 , 27 jan 2015 15:38

Hallo,

deze zomer heb ik via een zoekertjessite concertkaarten gekocht van een persoon woonachtig in Nederland (Groningen).
Na betaling heb ik de beloofde kaartjes uiteindelijk niet gekregen omdat de betaling zogezegd te laat was.
De persoon beloofde wel het bedrag terug te storten. Na een hele resem excuses (geen geld, in schuldbemiddeling), heb ik klacht ingediend bij de politie in België. Naam, adres, e-mail en rekeningnummer heb ik opgegeven.
Nog eens een aantal maanden later krijg ik een standaardbrief van de politie in de brievenbus waarop staat dat de zaak geseponeerd wordt.
Hoe kan dit? Het gaat om 400€, ik heb hen alle gegevens bezorgd en toch wordt hier niets mee gedaan.

Kan ik nog andere middelen aanspreken?
Alvast bedankt voor eventuele tips.

p.s. Uiteraard was dit de eerste en laatste keer dat ik zoiets doe...
Als ik U was zou ik in alle stilte de zaak laten rusten, want als de organisator van het evenement te weten komt dat U tickets illegaal aan het kopen was, zou hij aan uw adres nog wel wat anders kunnen tevoorschijn halen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”