Afname gerechterlijk triptiek

Meeuw
Topic Starter

Afname gerechterlijk triptiek

#1 , 28 jan 2015 11:09

Hallo, Ik werd onlangs opgepakt voor een kleine winkeldiefstal. Er werd een PV opgemaakt en er werden ook vingerafdrukken en foto's van mij genomen. Onlangs kreeg ik het volledige dossier naar me toegezonden. De zaak zal behandeld worden door de GAS-ambtenaar. Wat mij echter opviel is dat bij toelichtingen geschreven staat 'Triptiek werd afgenomen van betrokkene.X geeft hiervoor schriftelijke toestemming', verder in het dossier is er een pagina 'Toestemming afname gerechtelijke triptiek', ZONDER mijn handtekening. Dat is omdat ik hiervoor nooit de toestemming heb gegeven. Ik heb uitdrukkelijk aan de agenten gevraagd of dat het verplicht was en ze hebben hierop positief geantwoord.
Mijn vraag is of het mogelijk is om deze incorrect verkregen gegevens terug in te trekken, of het mogelijk is om mijn foto's te laten verwijderen uit het systeem? Is er een andere manier waarop ik dit kan aanklagen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#2 , 28 jan 2015 13:29

Diefstal (hoe klein dan ook) is een wanbedrijf.
Normaal gezien is het de correctionele rechtbank die uitspraak doet over wanbedrijven en niet een GAS-ambtenaar.
Het is volledig wettelijk vastgelegd dat hiervoor de gerechtelijke triptiek wordt afgenomen. Toestemming is hier niet voor nodig. Het is zelf mogelijk dat de gerechtelijke triptiek door middel van dwang wordt afgenomen. Het weigeren (verzetten) van de gerechtelijke triptiek kan zelf aanleiding geven tot een bijkomend strafbaar feit, namelijk weerspannigheid.
Zelden of nooit zal er echter dwang worden gebruikt, is gewoon praktisch niet haalbaar.
Het staat u vrij om te vragen dat de foto's, vingerafdrukken en de individuele beschrijving worden verwijderd. Echter gezien hier een wettelijke reden voor is zal dit worden geweigerd.
Persoonlijk zou ik blij zijn dat de GAS ambtenaar de zaak wil afhandelen, dan zal het u enkel €'s kosten en geen veroordeling...denk maar aan het "blad van goed gedrag en zeden" bij een veroordeling....
Persoonlijk ben ik van mening dat dit een zaak blijft voor het parket en niet voor een GAS-ambtenaar...maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening.

Meeuw
Topic Starter

#3 , 30 jan 2015 13:22

Inderdaad dat is ook wat ik had gevonden na wat google werk, maar is de toestemmingsformulier dan gewoon voor de vorm?

Reclame

BloodNight

#4 , 30 jan 2015 17:32

Het document is een volledig nutteloos document... Toestemming is niet vereist, het is reeds voorzien in de wet.
Waarom? Geen idee...

KrisP

#5 , 31 jan 2015 15:42

Het document is een volledig nutteloos document... Toestemming is niet vereist, het is reeds voorzien in de wet.
Waarom? Geen idee...
Inderdaad, zo'n document is nergens voor nodig.
Waarschijnlijk wil men zich daarmee extra indekken tegen... ja, tegen wat eigenlijk?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”