gsm afnemen op school??

mjers
Topic Starter

gsm afnemen op school??

#1 , 06 feb 2015 08:52

Beste,

ik zit met de volgende situatie:

Mijn zoon van 9 heeft van mij al enkele jaren geleden een gsm gekregen.
Vooral omdat hij mij dan altijd kan contacteren in geval van problemen en dergelijke...

Afgelopen vrijdag is hij zijn gsm afgenomen door een leerkracht en net op die dag had hij een lekke band met zijn fiets. Hij heeft maar liefst 12 km te voet moeten afleggen bij vriestemperaturen en een weertje om nog geen hond door te jagen.

U kan het dan ook al raden... Hij heeft momenteel een longonsteking, volgens de dokter door lange blootstelling aan guur weer... Ver hoef je dit niet te zoeken...

Nu is mijn vraag of de school zomaar een gsm kan afnemen? Ik koop mijn zoon een gsm precies om dergelijke omstandigheden te vermijden. Dan reken ik erop dat dit altijd zijn eigendom blijft en dit niet afgenomen word door een ander... Dit is toch gewoon diefstal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509

#2 , 06 feb 2015 09:06

Toen ik 9 jaar was kon ik op het secretariaat bellen van de school. Was dat geen mogelijkheid in dit geval?

Beste eens lezen wat in het schoolreglement staat rond GSM-gebruik en sancties.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2015 09:26

Er is geen enkel school die een GSM afneemt als deze in de boekentas zit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

giserke

#4 , 06 feb 2015 09:29

Een GSM afnemen zodat die leerling er niet meer mee kan spelen tijdens de les is 1 ding, hem niet terug geven om naar huis te gaan is een ander ding.
Met dat eerste ben ik akkoord. Ze moeten het maar weten.
Maar ze moeten hem wel terug meegeven savonds om naar huis te gaan. Als ze dit niet doen, zou ik de school wel durven in gebreke stellen.

mjers
Topic Starter

#5 , 06 feb 2015 09:42

Het is een kind van 9 é... Waarschijnlijk was hij er inderdaad mee bezig in de les... Alle begrip dat de leerkracht ingrijpt. Maar naar mijn mening moet die de gsm altijd terug bezorgen na de les. Wat hij weigerde...

De lekke band gebeurde onderweg, De slimste keuze was inderdaad terug naar school om daar te bellen, Of aanbellen bij een woning... Maarja het is nog een kind é...

Lanox

#6 , 06 feb 2015 09:43

Dit onderwerp is hier al verschillende keren aan bod gekomen. Gelieve de zoekfunctie te gebruiken.

WP002

#8 , 06 feb 2015 10:19

De school heeft het recht deze gsm af te nemen als hiermee de lessen worden gestoord. Evenwel dienen ze die terug te geven op het einde van de schooldag.

mjers
Topic Starter

#9 , 06 feb 2015 10:33

@lanox, nog altijd niet duidelijk... Uw link zijn gewoon mensen die en andere mening hebben en hierover in duscussie gaan... Is er niemand die hierover een duidelijk antwoord kan geven...? eventueel met artikel uit het wetboek?

mjers
Topic Starter

#10 , 06 feb 2015 10:34

WP002 Bedankt voor het antwoord. Is dit wettelijk zo bepaald?

LeenW

#11 , 06 feb 2015 10:53

De school heeft het recht deze gsm af te nemen als hiermee de lessen worden gestoord. Evenwel dienen ze die terug te geven op het einde van de schooldag.
Spontaan teruggeven of op eenvoudig verzoek?

workingmum

#12 , 06 feb 2015 17:33

Denk ook dat de school de gsm niet mag bijhouden, zeker niet in het weekend. Staat er iets van in het schoolregelement?

Nog een kleine kanttekening: een longontsteking krijg je niet van in de kou te lopen.

Franciscus

#13 , 06 feb 2015 22:48

Dan hebt u dat toch heel slecht gelezen, er worden door een aantal personen correcte antwoorden gegeven hoor.
Dat is net het goede van deze site een case wordt door meerdere ervaringsdeskundigen bekeken vanuit hun eigen discipline.
Ik geef daar o.a. de omzendbrieven inzake gebruik van GSM in school.
Toch eens lezen :
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... 090570.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPL ... 11-009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En zoals ik daar heb geschreven neen is geen diefstal. Trouwens het is de leerkracht / directie / school die op dat ogenblik het gezag uitoefent over uw kind ...of anders zal u zelf naast hem in de klas moeten gaan zitten. Is trouwens ook geregeld in het Burgerlijk Wetboek aansprakelijkheid van o.a. leerkrachten.

Vermoedelijk heeft de school ook een reglement dat u getekend hebt ...dat eens goed lezen.

Voor de school kan er best eens afgesproken worden met de lokale politie en het parket en een protocol afgesloten worden.
Heeft het voordeel dat school twee hulplijnen heeft om degelijke zaken op te lossen.
Protocolscholen zijn wel enkel middelbare scholen - alhoewel als er ook een lagere school aan verbonden is ...kunnen die waarschijnlijk wel mee profiteren van die hulplijnen.

aceke

#14 , 08 feb 2015 14:34

niemand die vindt dat je een kind van 9 niet 12km alleen met de fiets naar school laat gaan?

mjers
Topic Starter

#15 , 09 feb 2015 13:30

Ter info:

Ondertussen contact opgenomen met de school, ze hebben zich uitgebreid verontschuldigd en hebben erkend dat ze de gsm na schooltijd simpelweg terug moeten geven.

De route is langs een fietspad langs een rivier waar geen normaal verkeer rijdt. Dus is perfect veilig. (Hij is ook wielrenner(tje) dus hij kan er wel tegen)

@ workingmum, een longontsteking krijg je wel degelijk van de kou te lopen. De bacterie was uiteraard reeds aanwezig, maar breekt door bij een verzwakte weerstand...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”