Moet ik naar de politie gaan?

athw
Topic Starter

Moet ik naar de politie gaan?

#1 , 25 feb 2015 22:46

Beste mensen, ik heb een vraag van strafrechtelijke aard, die ik aan de wijsheid van dit forum wil voorleggen.

Ik zal proberen heel kort de situatie te schetsen. In het gebouw waarin ik woon is er een bewoner waar ik (en de meeste van de andere buren) problemen mee heb sedert zijn intrekken enkele maanden geleden. Het bleef tot nu bij ergernissen en irritatie, maar eergisteren heeft hij de zaken naar een nieuw niveau getild, door plots aan mijn deur te verschijnen en enorm beledigende en bedreigende zaken te uiten. Ik vrees dat de zaken hier niet zullen eindigen... Ik ben niet zozeer bang voor mijn veiligheid, maar wel voor verdere escalatie en eventuele pesterijen.

Mijn vraag aan u is dit: vindt u het wijs als ik bij de politie hier een PV van zou laten opmaken? De bedoeling zou niet zijn om klacht tegen hem neer te leggen, maar gewoon om een bepaald soort van "registratie" te hebben van dit voorval, met oog op toekomstige situaties (bv. moest dit later toch tot een zaak leiden). Wat ik op dit punt echter ZEKER NIET zou willen, is dat de politie bij hem langs zou gaan voor "zijn versie" of dergelijke. Ik wil namelijk niet de aanleiding zijn voor verdere escalatie of provocatie. Ik wil mezelf alleen discreet indekken.

Alvast mijn hartelijke dank voor uw hulp. :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 25 feb 2015 22:57

U kunt niks bewijzen, en als de politie niet met de buur mag praten van u, wat kunnen ze dan nog komen doen?

WP002

#3 , 26 feb 2015 00:01

Koop sito presto een dictafoontje en zie dat u de volgende keer dat hij u bedreigt de conversatie opneemt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2015 00:14

Politie maakt er een melding van stel uitdrukkelijk dat er geen verdere aktie nodig is nu - politie kan zo wel als eens nakijken welk vlees in kuip ligt.
Ken cases die in een grote stad meer dan 100 meldingen PV op hun naam hadden staan .. indien dat blijkt dan toch eens contact opnemen met teamleider wijkteam.
Kan dan bv element voor briefing worden.

BloodNight

#5 , 26 feb 2015 08:19

Wat heeft deze persoon exact gezegd. Want niet elke "bedreiging" is strafbaar. Was er sprake van bevel, voorwaarde of zinnebeelden?
Als je bij de politie gaat en er is sprake van een strafbare bedreiging dan zal een proces-verbaal worden opgesteld, dan kan u niet meer kiezen om aangifte te doen of niet. Dan moeten ze wel, met alle gevolgen die volgen bv verhoren van de dader. Deze zal dan ook weten dat u dit bent gaan melden bij de politie.
Is er geen strafbare bedreiging dat zal er eerder een melding worden gemaakt.
Misschien is burenbemiddeling wel een oplossing?

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 26 feb 2015 10:42

Politie maakt er een melding van stel uitdrukkelijk dat er geen verdere aktie nodig is nu - politie kan zo wel als eens nakijken welk vlees in kuip ligt.
Ken cases die in een grote stad meer dan 100 meldingen PV op hun naam hadden staan .. indien dat blijkt dan toch eens contact opnemen met teamleider wijkteam.
Kan dan bv element voor briefing worden.
Franciscus,

Ik kan enkel hopen dat je ongelijkheid, maar ik vrees van niet.

Als men klachten kan neerleggen zonder enige vorm van bewijs en de politie gaat de verdachte niet eens confronteren met de beschuldigingen alvorens een PV op te stellen, dan ligt de weg open voor iedereen om zomaar ongefundeerde klachten te gaan indienen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2015 11:28

Klopt ... hangt af van wat er gezegd wordt ... is het een strafbare bedreiging, zijn het feitelijkheden zoals voorzien in de lijst - dan VPV indien strafbaar dan PV ....
@BloodNight heeft mijn inderdaad iets te kort bericht rechtgezet en correct aangepast.

Mijn verontschuldigingen.

Na vb dat gesprek met teamleider wordt effectief burenbemiddeling of soortgelijke dienst ingeschakeld.
Dikwijls zijn de 'daders' van de feiten dan nog diegene die aangifte doen bij Interne Zaken en of comité P.
Veelbellers en veelschrijvers.. zijn dikwijls ook gekend bij meerdere diensten.
Deze zaken worden door parket meestal geseponeerd behalve wanneer er dus een overzicht PV is waar eens een oplijsting word gemaakt van alle voorgaande incidenten.
Kan heel leerzaam zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”