Wat is nu die vereenvoudigde PV?

ProfessorKriek
Topic Starter

Wat is nu die vereenvoudigde PV?

#1 , 14 mar 2015 23:19

Hallo,

Om te beginnen:

Enkele weken geleden werd ik betrapt op het openbaar roken van cannabis (uitgaansplaats rond 2 uur s' nachts).
Er zijn 2 anonieme agenten naar me gekomen, heb vrijwillig mijn cannabis afgegeven (was nog een kleine 2 gram) en mijn hasj (halve gram ongeveer, weet het niet exact).
Dit is de eerste keer dat dit gebeurt trouwens.

Terplekke is er enkel navraag gedaan via walkie-talkie en werd mijn naam op een klein papiertje geschreven. De cannabis verdween in de agent z'n zak en weg waren ze.

Nu kreeg ik gisteren een brief om op verhoor te komen i.v.m. inbreuk op drugswetgeving.
Op deze brief stond bij Onze Referentie ook een PV nummer.

Nu, wat hebben ze tegen mij? Ik veronderstel dat als er een PV word opgesteld ik deze moet tekenen, toch? Want ik heb niets van papieren gezien.
En hoe weten ze nu hoeveel ik exact op zak had? Het was +- 2.5 gram, maar ze kunnen evengoed 10 gram zeggen als ik geen PV heb gezien... Of ik kan dan evengoed zeggen dat ik niets bij had...

En wat zouden de eventuele gevolgen kunnen zijn? Vind het nogal triestig dat een agent zich moet bezig houden met zo'n dwaze dingen, terwijl ze in het café ernaast cocaïne zitten te snuiven met hopen, maar daar gaan ze wel rustig een praatje maken met de buitenwippers.

Grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2015 21:06

Enkel uw verklaring.

En omdat het in een uitgangsbuurt is is cannabis roken wel toegelaten???
Uw argumenten zijn zonder enige waarde of belang ...
Het is niet omdat er tegelijkertijd ergens anders nog andere strafbare feiten gebeuren dat uw handelingen niet strafbaar zijn.

ProfessorKriek
Topic Starter

#3 , 16 mar 2015 22:58

Klopt, maar dat betwist ik ook niet. Ik rookte inderdaad in het openbaar en had ongeveer 2.5 gram op zak.
Mijn vraag is, hoe weet ik nu wat er op die PV staat als ik niets heb gezien?

En mijn argumenten zijn een mening, dat zegt niets over de feiten zelf.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2015 15:04

PV gaat naar parket en deze beslissen zelf wel wat er gebeurd.
Mocht u worden vervolgd dan kan uw advocaat inzage nemen in het dossier ter griffie rechtbank.

Een onderzoek is in onze wetgeving schriftelijk - niet tegensprekelijk en geheim.
Enkel in die wetgevingen waar voorzien wordt dat er een afschrift PV aan verdachte wordt bezorgd binnen X dagen is het anders.
Bij mijn weten is dat niet van toepassing op de drugwet.

Uiteraard zal u bij uw verhoor gehoord worden over die elementen die in het PV staan en niet over de kleur van uw kledij...lijkt me nogal logisch.
Mogelijk hebt u het recht een advocaat te raadplegen voor uw verhoor.
U hebt ook zwijgrecht ...dan zal het verhoor snel gedaan zijn ..na de eerste vraag en maar dat is dan een donkerblauw vermoeden dat u dan uw uitleg voor een rechter zal mogen komen doen.

Dus standaard bij dit soort zaken is dat parket u een bemiddelingsvoorstel zal doen - therapeutische begeleiding of zo en een fikse geldboete mocht dit de eerste maal zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”