klacht van stalking

tanteken
Topic Starter

klacht van stalking

#1 , 15 apr 2015 09:23

Mijn schoonbroer werd door zijn ex aangeklaagd voor stalking en brandstichting, hij werd op 23 december aangehouden en zit nu nog steeds in voorhechtenis, wordt telkens verlengd met de reden recidieve gevaar, voor die brandstichting hebben ze geen enkel bewijs tegen hem gevonden en beide dossiers zijn ondertussen afgesloten, toch blijven ze hem vast houden terwijl zijn ex niet nalaat naar zijn beste vriend regelmatig te bellen om informatie over hem te vragen (toch raar als je iemand beschuldigd) zij woont in de stad waar ook de onderzoeksrechter vandaan komt en wij vermoeden dat er meer aan de hand is maar hoe kunnen wij dit bewijzen? zij belt ook naar de griffier wat volgens mij toch niet mag?

alvast bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2015 10:12

Voor stalking zit men niet in voorarrest of er moeten zeer zware elementen in de zaak zijn.
Voor brandstichting wel.

Dat de onderzoeksrechter in de zelfde stad woont? Nu dan ben ik persoonlijk steeds het haasje ... want hier wonen er wel verschillende in mij buurt ook procureurs en zelfs enkele advocaten ...
Griffier is de bewaarder van de documenten ... daar vraagt men vb wanneer de zaak terug voorkomt wat is daar raar aan?

Dossier afgesloten???? dan is er een verwijzing toch?

Wat mij betreft ontbreken er heel wat elementen aan uw verhaal om er ook maar iets zinnig over te kunnen zeggen.

tanteken
Topic Starter

#3 , 15 apr 2015 11:01

daarom dat wij de zaak ook niet meer begrijpen, het dossier van stalking was vlug afgesloten maar die van brandstichting bleef maar duren, na huiszoeking waar ze niets bezwarend hebben gevonden, ook het feit dat mijn schoonbroer onmogelijk op dat uur die feiten zou kunnen gepleegd hebben, zochten ze altijd andere pistes, hadden zelfs al een andere verdachte waar ze ook huiszoeking hadden gedaan maar mijn schoonbroer bleef wel aangehouden, onderzochten of hij met een helikopter naar zijn ex zou zijn gevlogen en nu zouden ze onderzoeken of hij niemand anders de opdracht heeft gegeven, het blijft maar duren en ze blijven zoeken naar iets wat er toch niet is want in de brandstichting is mijn schoonbroer gewoon onschuldig

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2015 11:15

Uit De Standaard van vandaag

Onderzoeksrechters woedend op minister van Justitie Geens

Onderzoeksrechters reageren bijzonder boos op de bewering van minister van Justitie Geens dat de voorlopige hechtenis wordt gebruikt om bekentenissen af te dwingen. ‘We zijn gechoqueerd.’

Onderzoeksrechters woedend op minister van Justitie Geens

‘Als de minister vindt dat onderzoeksrechters hun macht misbruiken, moet hij aantonen in welke dossiers dat gebeurt en ingrijpen’

Van onze redacteur Nikolas Vanhecke|

In een interview met zakenzender Kanaal Z somde Geens afgelopen weekend de redenen op waarom een onderzoeksrechter iemand onder aanhoudingsmandaat plaatst. ‘Een derde van de mensen in de gevangenissen zit daar in voorhechtenis’, legde Geens uit. ‘Daar zijn allerlei redenen voor. De aanhoudingstermijn zonder een bevestiging van de onderzoeksrechter is heel kort: vierentwintig uur. Er is ook het feit dat men mensen op die manier (met een voorlopige hechtenis, red.) soms gemakkelijker tot bekentenissen kan dwingen, of angst dat de persoon wanneer hij terugkeert in de maatschappij hervalt of vlucht, of men is bekommerd om de veiligheid van het slachtoffer. Die drie laatste zijn goede redenen om iemand in voorhechtenis te houden. Maar we stellen vast dat het een systeem is geworden, omdat men zegt: “Dan zitten ze nu een stuk uit van hun straf, misschien komt het er later niet van.”’

Straffeloosheid

De onderzoeksrechters pikken het niet dat Geens suggereert dat zij hun boekje te buiten gaan door mensen aan te houden om hen te dwingen tot bekentenissen of om een voorafname te nemen op hun eigenlijke straf. ‘We vragen ons af waar de minister dat haalt’, zegt Philippe Van Linthout, co-voorzitter van de Vereniging van Onderzoeksrechters. ‘Dit is geen loze beschuldiging. Eigenlijk zegt de minister dat we ongeoorloofde dingen doen en dat daar zelfs een systeem in zit. Als de minister vindt dat onderzoeksrechters hun macht misbruiken, moet hij aantonen in welke dossiers dat gebeurt en ingrijpen. Hij heeft het recht om het openbaar ministerie (de parketten) aan te sturen en te vragen een aanhouding niet te laten verlengen door de raadkamer of de kamer van inbeschuldigingstelling (KI). Maar meestal vraagt het parket zélf om de aanhouding te handhaven. Het zijn trouwens nog altijd de rechters van de raadkamer of de KI die beslissen over een verdere aanhouding.’

Van Linthout verzekert dat onderzoeksrechters telkens opnieuw afwegen of het gepast is iemand aan te houden. ‘In sommige gevallen is het wel duidelijk. Een heroïneverslaafde die verdacht wordt van ernstige feiten weer naar huis sturen, is meestal geen goed idee.’

‘Door zijn uitspraak over de voorafname op de echte straf verlegt Geens ook de verantwoordelijkheid over de strafuitvoering’, zegt Van Linthout. ‘Het is aan de politici, en dan vooral de minister van Justitie, om te maken dat er in de gevangenissen voldoende plaats is voor strafuitvoering. Wat ben je met een vonnis van een rechter als het toch niet in de praktijk kan worden gebracht?’

Minister Geens zegt in een reactie dat hij absoluut niet de bedoeling had om te schofferen. ‘Ik heb alleen uitgedrukt wat de feiten nu zijn bij voorhechtenis. Het grootste probleem is die korte aanhoudingstermijn zonder bevestiging van de onderzoeksrechter. Ik stel voor om dat te verlengen tot 72 uur. Recidive, vluchtrisico en de openbare veiligheid zijn goede redenen om iemand in voorhechtenis te houden. De voorafname op de gevangenisstraf keur ik af. Maar ik heb nooit gezegd dat er misbruik wordt gemaakt van de voorhechtenis.’

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 15 apr 2015 13:30

Beste

Wanneer was de laatste zitting van de raadkamer?
Wat is er daar precies gezegd?
Wat zegt de advocaat van uw schoonb
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

tanteken
Topic Starter

#6 , 15 apr 2015 13:33

laatste zitting was 14 april, daar is wel gezegd dat het binnen een 14 dagen voor correctionele zal komen, er is gezegd dat zijn aanhouding verlengd werd door het risico van residive en de advocaat snap het zelf niet zo goed, maandag moeten wij bij hem gaan om het dossier te bespreken

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”