Diefstal zonder geweld,zonder bezwarende omstandigheden

azertyuiop
Topic Starter

Diefstal zonder geweld,zonder bezwarende omstandigheden

#1 , 16 apr 2015 18:49

Wat zijn de mogelijke straffen voor een diefstal zonder geweld of bedreiging en zonder bezwarende omstandigheden? Het gaat om een bedrag van 600€ die werd afgehaald in een bank met een gestolen bankkaart. Waarbij de pincode bij de bankkaart zat.
Is het nodig om een advocaat te raadplegen? Zijn er ook advocaten die je gratis kan raadplegen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2015 19:06

- U hebt een bankkaart gestolen.
- daarbij een valse sleutel gebruikt nl de code
- en geld afgehaald.
Afhankelijk van uw inkomen in uw gezin hebt u recht op een pro deo advocaat.

Is de schade al vergoed?
Zijn er voorgaanden?
Hebt u de kaart gestolen op uw werk of was het huisdiefstal?
Of ingebroken in een auto om de kaart te stelen?

azertyuiop
Topic Starter

#3 , 16 apr 2015 19:09

De bankkaart zat samen met de code in een portefeuille die wij (een andere persoon en ik) gestolen hebben tijdens het uitgaan. Dit is ons eerste misdrijf.
De schade is nog niet vergoed aangezien wij volgende week pas verhoord worden.

Reclame

Franciscus

#4 , 16 apr 2015 19:14

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1

azertyuiop
Topic Starter

#5 , 16 apr 2015 19:21

Dus er zal sowieso een gevangenisstraf zijn?

Franciscus

#6 , 16 apr 2015 19:36

Hangt van heel veel factoren af.
Kan gaan van vrijspraak - werkstraf - elektronisch toezicht - opschorting - voorwaardelijk ....

eylis

#7 , 16 apr 2015 19:49

of u pas volgende week verhoord wordt, heeft niet echt iets te maken met het feit dat u het geld nu al aan de persoon kunt teruggeven. Die persoon mist dat bedrag (het is niet niks) en u heeft iets dat niet van u is. Het zou me overigens niet verbazen dat het feit dat u minstens al spontaan teruggeeft wat niet van u is een milderende rol zou kunnen spelen in de strafmaatbepaling. Immers, dan geeft u blijk van ietwat goed fatsoen en dat apprecieert een rechter wel.

Sirkii

#8 , 16 apr 2015 19:57

Inderdaad. Schrijf dat bedrag onverwijld over op z n rekening - eventueel verhoogd met een leuk " excuus " bedrag. Stuur hem een brief met spijtbetuigingen (wel zakelijk blijven) in de hoop dat,hij z n klacht intrekt. Beter nog is telefoneren/langsgaan als je dit mentaal aankan. Wel niet aandringen als hij niet wil of je riskeert nog een klacht voor stalking. Met wat geluk volgt de procureur dan en wordt er geseponeerd omdat het de eerste keer was.

Franciscus

#9 , 16 apr 2015 20:01

Is geen klachtmisdrijf dus kan niet ingetrokken worden.
Niet vergeten de gerecht- en opsporingskosten.
Maar inderdaad parket kan ook bemiddeling voorstellen... en een gesprek tussen daders en slachtoffer voorstellen.
U kan vragen aan politie dat ze uw brief bezorgen aan slachtoffer.

azertyuiop
Topic Starter

#10 , 17 apr 2015 12:49

Dus dan is het eigenlijk niet best om zelf contact op te nemen met het slachtoffer voor het verhoor, aangezien de klacht niet ingetrokken kan worden? Kan de straf ook 'verminderd' worden als je goed meewerkt?

Franciscus

#11 , 17 apr 2015 12:55

Het is zoals reeds geschreven geen klachtmisdrijf .
Uw schuldbesef en willen meewerken kan inderdaad helpen om de zaak vb via alternatieve kanalen te regelen voor dat de RB er moet in tussen komen.

azertyuiop
Topic Starter

#12 , 17 apr 2015 13:04

Ah zo, dus de kans bestaat dat we misschien niet naar de rechtbank zullen moeten? Wij zijn van plan om volledig mee te werken en uiteraard alles te bekennen. Ik veronderstel dat ik dan niet perse een advocaat moet raadplegen?

Franciscus

#13 , 17 apr 2015 13:08

Dat mag u doen ( lees de uitnodiging maar) maar ik betwijfel dat in dit stadium zal helpen.
Advocaat zal vermoedelijk ook dezelfde zaken vertellen die hier op de website zijn gezet.

azertyuiop
Topic Starter

#14 , 17 apr 2015 17:11

Helaas kan ik het bedrag niet overschrijven aangezien ik het rekeningnummer niet meer bezit. Ik heb toen de portefeuille met de bankkaart weggesmeten. De feiten dateren ondertussen al van 6 maand terug, is het dan niet beter om gewoon af te wachten wat de politie zegt? Ik veronderstel dat ik sowieso toch het bedrag zal moeten teruggeven.

Franciscus

#15 , 17 apr 2015 22:18

Uiteraard kan u dat bedrag zo maar niet overschrijven ... u zegt bij politie dat u ge gestolen som + alle andere kosten en schade wil terugbetalen aan het slachtoffer.
Dus ook de prijs portefeuille, alle kosten van de andere documenten die daar in zaten en het tijdsverlies van het slachtoffer.
Daarbij ook nog buiten de materiële schade ook de psychische en morele schade mocht die gevraagd worden....

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”