opsluiten strafbaar?

moeder1
Topic Starter

opsluiten strafbaar?

#1 , 24 jun 2015 15:51

Onze dochter is 12 en licht autistisch. Papa sluit haar geregeld twee tot drie keer per week thuis op. Met thuis bedoel ik dan gaat weg en doet de voordeur op slot wat haar een gevoel geeft van gevangenschap al kan ze wel vrij rondlopen wanneer hij weg is. Rekening houdend met dat ze autistisch is stel ik me de vraag of het strafbaar is? Ik weet wel dat het bij verwaarlozing hoort. Ze heeft dan geen gsm in huis voor als er iets gebeurt of stel dat papa onderwxeg iets voorheeft weet niemand waar ze is. Afgelopen maandag gaf ik har dan een reserve gsm met belwaarde van bij mij mee. Nog geen twee uur later een sms met mama papa is weer weg met de deur op slot waarop ik de politie inschakelde. Is dit strafbaar of hoort het bij verwaarlozing al wet ik niet of verwaarlozing in feite strafbaar is? Daar loopt een pv voor.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2015 16:06

Neen, u hebt goed gehandeld.
Ga nu zeker eens praten met de sociale dienst van de jeugdpolitie.
Ook al heeft de politie nu de eerste vaststellingen gedaan - deze situatie kan beter via algemene jeugdzorg worden opgevolgd.
Wij moeten leren omgaan met kinderen met beperkingen en hoe reageren op.
Neem ook eens contact op met een http://www.vagga.be" onclick="window.open(this.href);return false; uit uw buurt of met een http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Zorg dat u en uiteraard ook uw echtgenoot zich omringen met professionele hulp die u kunnen bijstaan.

Regelgeving
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... jeugdzorg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

moeder1
Topic Starter

#3 , 24 jun 2015 16:24

In feite is het dan niet strafbaar? Vind ik toch wel 'straf'....Kon er al nergens iets van vinden op het net. Gezinsbegeleiding is bij mezelf al eerder gestart met enkele kleine werkpuntjes. Papa loog daarover op de rechtbank en net vandaag ging hij akkoord dat hij gebruik maakt van dezelfde organisatie als ikzelf. Clb enzo is op de hoogte, jeugddienst justitie ook, afwachten op beslissingen van de lopende onderzoeken. Na eerste weigering gaat hij nu akkoord dat ze op het internaat verblijft volgend schooljaar, zij is liever op internaat dan bij hem.Triestig. Bij mij zijn de leefomstandigheden uitstekend, dat is al bevonden door gezinsbezgeleiding geciteerd: Weinig kinderen hebben zoveel als jij zei ze tegen dochter na eerstre kennismaking. Diensten kunnen niets doen omdat het wachten is op de beslissing dus ze zijn allemaal wel op de hoogte ook caw.
Ik weet bvb dat een kind gerechterlijk kan weggehaald worden maar in feite is het dan niet strafbaar? Hij pleegt andere strafbare feiten, dat moet nog vastgesteld worden.

Reclame

Franciscus

#4 , 24 jun 2015 16:32

Kinderverwaarlozing is wel strafbaar hoor ...
maar het zal de jeugdrechter zijn die gaat kijken wat de impact is op de jongere.
Het is de correctionele rechtbank die zich dan over het gedrag van de vader zullen buigen en gezien de mogelijk andere feiten kan dat gaan van effectieve straf tot verplichte begeleiding - ook ontzetting ouderlijke macht behoord bv tot de mogelijkheden.

moeder1
Topic Starter

#5 , 24 jun 2015 16:41

Oke, toch...
Andere is het roken van wiet in haar bijzijn. Echter heb ik daar geen tastbaar bewijs van behalve zijn eigen mail waarin hij dat toegaf. Roken in bijzijn van minderjarige is strafbaar maar bewijs dat maar eens...Ik ben al op zoek gegaan naar drugtesten op kledij, ik ben ervan overtuigd dat er sporen zitten in bvb haar jas. Zo geen testen gevonden, alleen speekseltest maar dat moet dan vrijwel meteen na passief meeroken, geinformeerd bij druglijn en urinetesten zullen door passief meeroken niet positief zijn. Ze heeft wel een zakje verstopt wat ze had gevonden maar was vergeten het mee te nemen, hopelijk was ze zo slim het aan de politie te tonen. Bij gebruik drugdhons is dat daar zeker positief maar dat kan je niet allemaal op eigen houtje.

Franciscus

#6 , 24 jun 2015 16:42

Neen, maar politie kan dat wek, daarom goed contact houden met de politiediensten.

FreelancerIT

#7 , 24 jun 2015 16:45

Roken in de nabijheid van een minderjarige strafbaar? Excuseer? Wat voor eenzin is dat????

Franciscus

#8 , 24 jun 2015 16:56

een zin of onzin en ja gebruik drugs in bijzijn minderjarigen is zelfs, bij mijn weten, straf verzwarend.
http://www.lokalepolitie.be/sites/5399/ ... de_wet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

FreelancerIT

#9 , 24 jun 2015 17:05

Drugs ja. Maar roken... Dan is zowat elke roker strafbaar bezig. :-D

Of hebben we het over een ander soort roken. (een jointje roken bvb?)

moeder1
Topic Starter

#10 , 24 jun 2015 17:06

ja idd ik bedoelde wiet, excuseer. Ik ben zelf ook gewoon roker maar heb nog nooit een joint aangeraakt dat doet hij in haar bijzijn met zijn vrienden in een enorm klein appartement, mijn tuin is groter.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”