klacht m.b.t. geluidsoverlast

Rica
Topic Starter

klacht m.b.t. geluidsoverlast

#1 , 18 aug 2015 13:40

Beste leden, graag enkele vraagjes m.b.t. het volgende
Een buur legt tegen zijn directe buur bij de politie klacht neer m.b.t. geluidsoverlast. De wijkagent doet een 'buurtonderzoek' (minstens 1 andere buur gecontacteerd) en belt ook aan bij de persoon, waartegen de klacht werd neergelegd. Hij zegt dat er tegen hem een klacht werd neergelegd wegens geluidsoverlast, zonder specifiek te zeggen door wie de klacht werd ingediend (alhoewel de buur wel een zeer sterk vermoeden heeft dat het om de directe buur gaat en wat de wijkagent ook niet ontkende - maar hij heeft geen idee of het al/niet om meerdere buren zou gaan). "Er is een klacht ingediend...". Na de persoon, waartegen werd geklaagd, gehoord te hebben zou de wijkagent gezegd hebben dat het voor hem hierbij ophoudt (?).
Mijn vragen hierbij:
- wordt er van de klacht een PV opgemaakt? (Of een schriftelijke neerslag?);
- Zo ja, heeft de persoon waartegen de klacht werd ingediend, inzagerecht van het PV/schriftelijke neerslag? (Geldt hier 'openbaarheid van bestuur'?)
- Wordt er ook schriftelijk verslag gemaakt van het 'buurtonderzoek', en zo ja, hiervan inzagerecht?
- Beslist de wijkagent of er al/niet verder gevolg wordt gegeven aan de klacht?
(De aangeklaagde buur zou wel graag in détail weten wat hem ten laste wordt gelegd en door wie).
Alvast hartelijk dank voor mogelijke verduidelijking!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2015 14:05

Bij politie kan men terecht voor gerechtelijk strafbare feiten t klachten en aangiften)
Maar ook voor bepaalde administratieve zaken.
Indien men komt 'klagen' bij politie dat een buur teveel lawaai maakt is de eerste vraag:
- Is er een vaststelling gedaan door de politie indien niet en dus gewoon onze buur maakt 's avonds teveel lawaai dan zal dat behandeld worden als een melding en zal het als niet dringende activiteit door een wijkinspecteur behandeld worden ..deze gaat met alle partijen praten en tracht zo de zaak in de minne te regelen.
Ik heb de indruk dat dat hier gebeurd is. Er wordt dan geen PV opgesteld alleen de melding wordt verder aangevuld door de wijkinspecteur en door de wijkteam verder verwerkt ( afgesloten)
De 'klager krijgt wel een meldingsnummer.
Van dat verslag wordt er geen info verstrekt aan derden ( buiten de aangever). In een latere strafprocedure kan het wel gebruikt worden.

Indien de politie na bv de eerste melding toch ter plaatse moet komen en strafrechtelijke vaststelling doet dus een PV opstelt zal de eerste melding ook in het PV vermeld worden.
Een PV kan een aantal verhoren omvatten: iedereen die gehoord wordt 'kan' een copie van zijn/haar verhoor bekomen ( er zijn uitzonderingen)
Echter een afschrift of een copie van het PV wordt niet gegeven. Indien de zaal echter boj de rechtbank komt dan is er door de partijen wel inzagerecht en eventueel afschrift dossier (via advocaat) ter griffie.

Politiezaken die gerechtelijk zijn vallen onder het geheim van het onderzoek dus zal er nooit aangegeven worden wie de aangever was -

In een aantal administratieve procedures is er wel inzagerecht ... maar gezien politie dan vb werkt voor de gemeente een woonstonderzoek zal de gemeente de openbaarheid van bestuur moeten geven niet de politie.

In een aantal centrumgemeenten heeft men ook een dienst burenbemiddeling die optreedt
Nogal van burenoverlast zijn zaken die beter via bemiddeling worden opgelost.

Kan het zijn dat u een van de partijen bent?

-

Rica
Topic Starter

#3 , 18 aug 2015 14:39

Hartelijk dank voor uw antwoord, Franciscus! Nu toch al een beetje een beeld van hoe het in zijn werk gaat en wat er mogelijk nog komen gaat.
(betreft een burenruzie die ongetwijfeld gaat escaleren... m.i. betreft het een 'normale' burenhinder op het platteland, maar ik ben geen expert! Zal appreciatie van rechter worden of het normale of abnormale burenhinder is, vrees ik...)
(En neen, ik ben geen betrokken partij, maar wel iemand uit mijn directe vriendenkring...).

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”